Svullna spottkörtlar?

bigganl

Trådstartare
Ni som har varit med om detta tidigare: Har ni några råd?
Upptäckte idag att hästen var svullen bakom ganaschen. Nästan likadant på båda sidor. Jag tror det rör sig om svullna spottkörtlar, men säker är jag inte. Har läst i gamla trådar i ämnet och det verkar stämma bra med beskrivningen, men som jag förstått är det vanligt att detta uppkommer på våren. Nu är det i slutet av augusti och hästen har ju ätit gräs ett halvår. Läste också att det kan bero på att hästen går i en väldigt nerbetad hage. Stämmer det? Hagen de går i nu ÄR väldigt nedbetad.
Svullnaden gick heller inte ner efter ridning. Det var helt oförändrat.
Hästen verkar inte påverkad, inte heller öm.
Vad tror ni?

Sv: Svullna spottkörtlar?

Kan det inte vara lymkötlarna då?
Min är också lite svullen bakom ganaschen ibland. Det varierar från dag till dag.
Läste nånstans att lymnkörtlarna kan påverkas av knottangrepp (?)
Rätta mig om jag har fel, men det borde stämma ganska bra på min häst då han är rätt känslig för knott. Svullnaden är "värst" under sommaren.
Ingen allmän påverkan, tappad aptit eller feber, bara svullen ibland

Det brukar uppkomma av en allergisk reaktion. Dvs att när hagen är nerbetad äter de på växter de normalt skulle rata annars. Det kan ge allergiska reaktioner. Inget farligt sålänge de inte störs av det.

Flera frågor:
Jag är ändå lite fundersam. Denna hagen är ingen jättehage och alltid mer eller mindre nedbetad. De går i den regelbundet så ingenting är nytt. Hästen har inte haft någon sån reaktion tidigare heller (så länge jag haft henne, 2,5 år) Kan det dyka upp så där plötsligt utan synbar orsak eller förändring?
Var ute och tittade på henne nyss och hon är lika svullen som igår. Svullnaderna sitter precis mellan ganaschen och atlaskotan. Ingen övring svullnad.
Bara att avvakta alltså?

Puttar lite. Nu är svullnaden inne på tredje dagen och ingen förändring än. Bara att avvakta?

Jag hade avvaktat några dagar till, förmodligen är det ingen fara - din häst har nog bara knaprat i sig något olämpligt :). Inte påverkad på något annat sätt?

En av mina gamla hästar hade svullnader på/kring hals, huvud och svalg som vi inte hittade felet på. Efter en runda på djursjukhuset, isolerat stall, behandlingar, provtagningar mm (utredde närmare bestämt i två månader)...så...min lilla skrutt hade giftstruma. Plutten!

Dålig och väldigt suddig bild (mobil..), men detta är ett extremfall. Och detta är ändå den "minst" svullna sidan...:crazy: Ser din häst ut så här - DÅ ska du kontakta veterinär.

http://www.equisense.se/svullen3.JPG

Det kan även vara så att din häst har en infektion i kroppen.

Sånna knutor har min häst också. Han ömmar inte och verkar inte störas av dem heller. Men veterinären kollade på dem och meddelade att det inte var något farligt alls. Lymfkörtlarna kan svullna upp på grund av myggor och shit.

Det där ÄR svullna spottkörtlar- Om det inte ger med sig får man rådgöra med Vet. men oftast är det ofarligt.

Lymfan sitter under käken mellan ganascherna.

Hejsan skulle tro att det beror på att gräset börjar ta ny fart. Det blev lika dant förra året så se upp med fång å kolik hästar .
Mvh Tail

Nej, min häst ser inte ut så. Svullnaden på henne sitter mellan ganaschen och atlaskotan. Där din häst inte var svullen på bilden.
Däremot har vi ett äldre sto inhyrt här som iofs inte heller är svullen som din, men väldigt svullen mellan ganascherna. alltså lyftkörtlarna. Hon har varit det sen strax före midsommar. Inte heller påverkad av det, men det går inte bort. Hon känns alldeles knölig. Henne är jag mer oroad för.

Är det här du menar?
Kopiaavseoscoditvling32.jpg

Så får min pålla varje sommar men det går över, ibland snabbt och ibland varar det länge.

Den enda skillnaden att svullnaden har brett ut sig mer. på länkbilden.

Japp, precis. Det är ju svullna spottkörtlar om jag är rätt informerad. Håller med Axel om att på första bilden är svullnaden betydligt större.
hästen går i samma hagar som hon gått i tidigare år. Fodras med hö eftersom det bara är lite att plocka i i hagarna. (mellanmål)
hon har inte svullnat så här tidigare. Svullnaden är oförändrad (nu 4 dagar) Är inte påverkad i övrigt.

Vet. har kollat min häst och det är rätt vanligt men ofarligt att de svullnar dä.
Kan vara att de ätit något som ger detta och att när de går med huvudet nere och betar länge kan detta uppstå. (iaf enligt vet. på klinik)
Min kan ha det ibland en kortare tid och ibland längre och visar inga symptomer på att vara sjuk eller lida av det.

Ja det är skillnad på svullnaden och hade min häst den som Jen länkade till hade jag nog tagit ut Vet. direkt (nojjig matte :devil:)

Min Gluffsovalack blir sådär ngn dag per år- på våren.
som Jen80´s häst

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 182
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 976
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 389
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka