Svullna ben.

L

Lijsan___

När min häst står inne nu under natten så svullnar hans ben ganska så rejält. Från knät och ner till kotan.Han har iof nyligen kommit in från betet bara nån dag sen. Men jag hade problem med detta förra året med, och undrar nu om det är någon annan som har varit med om samma sak. Det kan räcka med att jag går ut med honom i 10 min så är det borta igen. Men borde jag värma (linda) benen på honom eller borde jag kyla det, änvända kyllera/kräm. Han kommer att få stå inne ganska mycket under en period och är då ute mellan 8-12:00 och då kommer nog absolut hans ben att svullna men vad ska jag göra åt det??:confused:
Tacksam för svar;)

Sv: Svullna ben.

Hästar är beroende av rörelse för att cirkulationen i benen ska fungera tillfredsställande (genom kompression av elastiska putan, hovens "blodpump"). När hästen står på box blir cirkulationen i benen sämre och vissa individer, som av någon anledning har mer problem än andra, får ödem (vätskeutgjutningar) i benen. Det är inte direkt farligt, men knappast behagligt. Det bästa är förstås att låta hästen röra sig mer, gå ute längre i hagen eller till och med införa lösdrift. Att låta en sådan häst stå inne 20 timmar per dygn tycker jag är väl mastigt.

Back on Track brukar kunna fungera mot den här typen av svullnad, men försök i första hand lösa problemet genom att låta din häst gå i hage mer.

jo just nu går han ute hela dagen från kl 7 på morgonen till 18-19:00 på kvällen och benen blir ändå jättesvullna. Men han ska få stå i ett annat sall då vi ska göra ngt spc, men det kommer bara vara under max 3 veckor och då kommer jag ändå gå ut med han oftare men jag tänkte bara om det fanns ngt man kunde göra för att underlätta att de svullnar så himmla mkt.

back on track bandagering(finns med paddar -oxå lindar man som vanligt, finns även paddar att "knäppa på" har jag för mig) skulle jag låta han stå med under natten :)

Jag hade en sådan häst förut. Han stod alltid lindad över natten, då var det inga problem!

Hästar är beroende av rörelse för att cirkulationen i benen ska fungera tillfredsställande (genom kompression av elastiska putan, hovens "blodpump"). När hästen står på box blir cirkulationen i benen sämre och vissa individer, som av någon anledning har mer problem än andra, får ödem (vätskeutgjutningar) i benen. Det är inte direkt farligt, men knappast behagligt. Det bästa är förstås att låta hästen röra sig mer, gå ute längre i hagen eller till och med införa lösdrift. Att låta en sådan häst stå inne 20 timmar per dygn tycker jag är väl mastigt.

Back on Track brukar kunna fungera mot den här typen av svullnad, men försök i första hand lösa problemet genom att låta din häst gå i hage mer.

Finns det nån bok eller nån bra sida man kan läsa om detta ödem?:)

jag har samma problem me min pålle. tyvärr måste man följa stallets tider o då är det ut vid 9-10 o in vid 16-17.. o hans ben e jättesvullna, bot funkar ej, däremot om ja har han lindad , problemet då är att ingen tar av lindorna på morgonen. o det känns inte bra att ha han lindad hela natten plus hela dagen ute. blir ju lindat i princip dygnet runt.. eftersom jag måste linda på när ja e i stallet på em....

hur gör ni andra me samma problem?

ska man ha lindat länge istället för att låta benen svullna upp på natten??

Mja, du kan säkert läsa om elastiska putan och rörelsens effekt på cirkulationen i extremiteterna i de flesta mer seriösa böcker om hästens vård och skötsel.

Ja precis så känner jag med. Men jag har funderat på att köpa ett par fusk benlindor eller vad man kan kalla dem, som benskydd typ och back on track har sådanna men tror ni att de skulle funka?? Vet inte riktigt hur bra back on track är på sånt här, ngn som vet?? :)

Back on track som alla säger är jättebra. Du kan också massera hans ben lätt. Prova att köra "effeuragedrag" nerifrån och upp. Du fattar med bägga händerna om benet och drar bestämt men inte hårt ända upp mot kroppen. Du kan också cirkla lätt kring lederna medsols. Det här är massage som hjälper bra mot ödem på människor. I böjvecken sitter lymfkörtlar som vid stimulering (absolut inte hård sådan, utan varsam) börjar arbeta och "äta upp" lymfvätska och ödem. Min gamling mår väldigt väl när jag fixar med honom. Benen blir märkbart bättre snabbt och han älskar det. Skulle det inte göra nytta gör det absolut ingen skada i varje fall. Alla mår bra av lite massage då och då.

har idag fått tips om att ge pumpafrön , både i mat o i vatten. värt o testa.. återkommer med resultat.

Var får man tag på pumpafrön?
Har också en häst som svullnar, hon är dock 16 år.

Mitt tips är Back on track paddar! Dom är superbra, lite dyra, men det är det värt! :D

som sagt , back on track hjälper honom inte alls, pumpa frön är tydligen bra för lymfa o drar ut vätskan , finns o köpa överallt? bara köpa en pumpa o pilla ut fröna , hälsokostbutiker kan säkert ha det,
lösdrigt vore underbart nån vet om nån i linköping.jag har inte hittat nåt bra alls.

KL

Min häst var svullen i alla ben igår, och det har inte blivit bättre idag. Det är konstigt att det blir just alla menar jag, hon brukar ha tendens till bakbenen ibland. Någon som vet vad det kan vara?

Vissa virusinfektioner ger sådana symptom. Vissa lindriga övre luftvägsinfektioner t ex, men även virusarterit och hästinfluensa. Anaplasmos kan också ge ödem i alla ben.

Och en hel massa andra otrevliga diagnoser förstås.

Hejsan!

Min häst har också haft svullna ben, blev jätte orolig och ringde till veterinären men han sade att eftersom hon inte var halt och precis kommit in från betet och börjat få hö så är det en reaktion på foderbytet. Dom kan tydligen bli svullna i benen då.

Verkar vara nåt liknande med din häst då det kom i samband med att du började ge hö.

Han sade att hon skulle vila, men inte bara stå still utan ut och promenera, sen sa han att jag skulle linda och smörja in med liniment.

Min tränare sa också att man kunde ge dofilusbakterier eller vad det heter så stabiliseras magen snabbare, jag testade dock inte det då svullnaden gick ner så snabbt.

Men vet sa att det inte var någon fara och att det kunde hålla i sig nån vecka.

*kl*

Har hästen svullna ben är det också viktigt att se över hur den är skodd!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 221
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 421
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 914
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka