Sv: Svullna ben.
Hur är det med inälvsparasiter? T ex stygnflugelarver, kan de ge svullna ben?
Min häst fick massor av ägg i somras, så träckprovet kommer kanske visa positivt på stygnflugelarv nu.
Hans ben har blivit svullna den senaste tiden. Han är bara 7 år och har aldrig haft besvär förr. Går ner när han blir riden och BoT hjälper. Men jag måste hitta orsaken!
Kan högt smb protein i höet ge fodergallor?
Han får 200gr för mycket för att stråbehovet ska fyllas. (Behov 300-400, han får 500gr). Höet har han ätit sedan augusti utan besvär.
Kan det vara underlaget i hage?
Hagen har blivit lerig sista tiden och det har regnat en del vilket innebär att han inte rör sig så mycket trots att han är ute 15tim.
Han är oskodd.
Vissa virusinfektioner ger sådana symptom. Vissa lindriga övre luftvägsinfektioner t ex, men även virusarterit och hästinfluensa. Anaplasmos kan också ge ödem i alla ben.
Och en hel massa andra otrevliga diagnoser förstås.
Hur är det med inälvsparasiter? T ex stygnflugelarver, kan de ge svullna ben?
Min häst fick massor av ägg i somras, så träckprovet kommer kanske visa positivt på stygnflugelarv nu.
Hans ben har blivit svullna den senaste tiden. Han är bara 7 år och har aldrig haft besvär förr. Går ner när han blir riden och BoT hjälper. Men jag måste hitta orsaken!
Kan högt smb protein i höet ge fodergallor?
Han får 200gr för mycket för att stråbehovet ska fyllas. (Behov 300-400, han får 500gr). Höet har han ätit sedan augusti utan besvär.
Kan det vara underlaget i hage?
Hagen har blivit lerig sista tiden och det har regnat en del vilket innebär att han inte rör sig så mycket trots att han är ute 15tim.
Han är oskodd.