Svullna ben.

Sv: Svullna ben.

Vissa virusinfektioner ger sådana symptom. Vissa lindriga övre luftvägsinfektioner t ex, men även virusarterit och hästinfluensa. Anaplasmos kan också ge ödem i alla ben.

Och en hel massa andra otrevliga diagnoser förstås.

Hur är det med inälvsparasiter? T ex stygnflugelarver, kan de ge svullna ben?
Min häst fick massor av ägg i somras, så träckprovet kommer kanske visa positivt på stygnflugelarv nu.
Hans ben har blivit svullna den senaste tiden. Han är bara 7 år och har aldrig haft besvär förr. Går ner när han blir riden och BoT hjälper. Men jag måste hitta orsaken!
Kan högt smb protein i höet ge fodergallor?
Han får 200gr för mycket för att stråbehovet ska fyllas. (Behov 300-400, han får 500gr). Höet har han ätit sedan augusti utan besvär.
Kan det vara underlaget i hage?
Hagen har blivit lerig sista tiden och det har regnat en del vilket innebär att han inte rör sig så mycket trots att han är ute 15tim.
Han är oskodd.

Inälvsparasiter som försämrar proteinupptaget från tarmen kan orsaka för lågt blodprotein vilket i sin tur kan orsaka ödem i bland annat benen. Men då är det grava angrepp av inälvsparasiter.

Även andra tarmsjukdomar kan de "svullna" ben, liksom leversjukdomar. Men som sagt; ödemen är inte de första eller enda symptomen.

Jag kan inte se hur för mycket protein i fodret kan orsaka ödem i benen, men det kanske finns ett sådant samband? Allergier borde inte heller ge ödem i benen, det är inte en allergisk reaktion.

Andra orsaker är infektioner som orsakar vaksulit, infl i kärlen, men vätskeutträde till följd. T ex virus arterit. Och Anaplasma.

Min 21-åring får också väldigt svullna ben på natten. Han går oftast ute dygnet runt, men vi tar in dom om vädret inte tillåter eller om någon av dom (har 2 st och en inackordering) är rejält svettig och inte kan gå ut, så plockar vi in dom allihopa så den pållen inte ska behöva vara ensam. :)
Men det är bara på mitt varmblod det blir så. Från framknäna och ner. Han går varje natt (ute som inne) med BoT på framknäna, pga överben, dom blir inte större om jag har BoT på honom, men blir betydligt större för varje ridpass om han inte har BoT.

Jag har inte testat ngt speciellt, tex lindat eller så, då jag inte tycker att detta är något större problem, eftersom att han inte går in så mkt. Dock så har jag masserat hans ben på kvällarna när han går in.
Svullnaden är då liite bättre på morgonen.

Har även testat med att slänga in extra torv, vilket inte gett ngt bättre resultat. Iofs är han gammal, men man vill ju inte att ens lila gubbe ska ha ont. Jag tror dock inte att han lider så värst mycket av det. Så fort jag kommer ner på morgonen och kollat benen, så går han runt väldigt mycket i boxen i väntan på sin betfor, så svullnaden går ner lite då han rör sig, men på vägen till hagen går den bort helt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 221
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 421
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 914
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka