svullna ben? hur lång tid?

millizen

Trådstartare
I går morse när jag skulle ta ut min häst upptäckte jag att han var svullen i alla 4 benen, lät han gå ut och var lite bättre när jag tog in honom, tog tempen och han hade 39,5.
Ringde då till min tränare som även är veterinär som sa att han antagligen har någon infektion/virus för dom kunde även svälla i benen och att vi skulle avvakta och höra av oss om han blev sämre eller hans tillstånd var oförändrat efter en tid.

Det jag funderar på är om någon här på Buke har varit med om att dom svällner och hur läng tid det ungefär tar innan det lägger sig. I morse hade han 38,5 i temp, och på em hade han 38,8. Men benen är lik svällda som igår. Svullnade går ju inte runt hela benet om man säger så utan är ju vid senorna och kotorna och blir som sagt en aningens bättre när han är ute och sväller lite sedan när han står inne.

Men han är pigg, glad och busig. Han äter och dricker bra, men det är som sagt det med dom svällda benen som jag funderar över hur länge dom kan vara det. Min tränare sa att det bara var att ringa om det var något, men jag tänkte bara att jag även kunde höra här om någon på buke har varit med om liknande

Sv: svullna ben? hur lång tid?

Vi fick nytt hö för ca en månad sedan för vi har också funderat om det har kunnat bero på det, men borde han inte ha reagerat tidigare på det?

Tycker jag väl i och för sig. Han är inte igång satt nyligen så att det kan vara en kombination.

nej han har tränat och tävlat fram tills förra veckan då jag tyckte han var lite trött och hängig så jag har låtit han tagit det lugnt en vecka nu och som sagt igår svullnade han upp i benen och fick feber. Men antagligen så är det väl i samband med virus el dyl. men man är ju ändå orolig för min vill ju att svullnade ska gå ner

Hej!
Min ponny har varit svullen på benen runt om. Min veterinär sa att det kan vara ett förstadium till fång och att jag skulle ta henne från gräset direkt.
Vi har också bytt till hö för ca i månad sedan. Nu går hon i en vinterhage och äter bara hö plus att hon står inne på natten. Jag märkte skillnad direkt.
På bara ett par dagar var hon som vanligt i frambenen, nu märker jag bara av svullnaden i bakbenen på em när hon gått ute hela dagen.

Senast ändrad:

Så där blev min ponny innan hennes fång bröt ut , så ta bort hästen direkt från gröngräset är min rekommendation!

fast grejen är att han äter i princip inge gräs alls, och har pratat med min tränare igen och hon tror helt och fullt på virus och idag är han helt torr i sina ben och är pigg och glad. Febern är helt borta nu, och dessutom så glömde jag nog att skriva att han var snorig också och nu har våran lilla shettis börjat få exakt likadant snor i sina näsborrar så jag litar nog på min tränare/veterinär att det är ett virus.

Precis som vet sa kan dom svullna av virus, det brukar sitta i så länge dom har feber och ibland lite längre. En del svulllnar inte i alla ben, utan kanske bakbenen enbart, kan vara olika.
Ofta kan dom vara lite snoriga också eller hosta, men inte alltid.
Kanske bra om andra i stallet kollar tempen på sina hästar, om en har ett virus brukar flera få det.

Såg nu längre ner att du redan förstått det och hästen är ok igen:bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 609
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar