svullet öga

I

isan_love

en av mina hästar har ett svullet öga, först när jag såg henne på håll så trodde jag hon var sjuk för hon såg så hängig ut men när jag kollade närmare såg jag att ett av ögonen var svullet (hon kollar med halvstängt öga) båda ögonen var klara och ja annars så såg jag inget fel...
För någon dag sen så hade det runnit rätt så mycket från det ögat. Tror ni att hon bara har slagit i något eller vad kan det finnas för nån orsak till svullnaden??, hur länge får det vara svullet innan man bör kolla upp det och finns det något sätt att sköta om det så det blir bättre snabbare?

Sv: svullet öga

hej
tvätta med koksaltslösning försiktigt med en ny svamp.
det mest troliga är nog att hon slagit till ögat på något vis. Det bör inte gå för lång tid innan du har telefon kontakt med en veterinär och bara fråga om det.

en av mina hästar har ett svullet öga, först när jag såg henne på håll så trodde jag hon var sjuk för hon såg så hängig ut men när jag kollade närmare såg jag att ett av ögonen var svullet (hon kollar med halvstängt öga) båda ögonen var klara och ja annars så såg jag inget fel...
För någon dag sen så hade det runnit rätt så mycket från det ögat. Tror ni att hon bara har slagit i något eller vad kan det finnas för nån orsak till svullnaden??, hur länge får det vara svullet innan man bör kolla upp det och finns det något sätt att sköta om det så det blir bättre snabbare?

Ögonglobsinflammation? Gör ont i ögat och de kan ha svårt att reglera pupillen (stänga ute ljus). När min hade det rann det klar vätska hela tiden från ögat. Kräver behandling.

Ögonglobsinflammation? Gör ont i ögat och de kan ha svårt att reglera pupillen (stänga ute ljus). När min hade det rann det klar vätska hela tiden från ögat. Kräver behandling.

tror inte att det är det, rann bara från ögat en dag och dagen efter var det svulllet

hej
tvätta med koksaltslösning försiktigt med en ny svamp.
det mest troliga är nog att hon slagit till ögat på något vis. Det bör inte gå för lång tid innan du har telefon kontakt med en veterinär och bara fråga om det.

vad är för lång tid då? några dagar?

Den kan bara ha fått en liten smäll på ögat också, en ponny som stod här fick svullna ögonlock pga att den åt ur rundbal som den stack ner huvudet i (i mitten) och det var fruset. Den stack sig alltså på frusna höstrån och när jag skulle ta in den var ögonlocken uppsvullna. Snacka om matvrak! Den kunde inte stå med fri tillgång på rundbal sedan. Redan dagen efter var det mycket bättre...

en ögonskada/inflamation kan bli akut väldigt fort (det gör dessutom extremt ont). om någon här kisar/är svullen så ringer jag min veterinär i stort sett direkt. oftast krävs någon form av ögonsalva som vet. skriver ut. efter att ha kollat så hormhinnan är oskadad (dom lägger i en salva som färgar ev. skada så den syns).

Hade exakt samma symptom på min häst häromdagen. Det är inget att vänta med utan det är bara att ta ut vet. Ögonskador ska man inte leka med och dessutom har de oftast ganska ont.
Jag åkte till klinik och de färgade ögat på henne och konstaterade en skada på hornhinnan. Fick salva och antiinflammatoriskt och ordinerad att inte utsätta hästen för solljus.
Lycka till!

Om ögat är svullet och hästen kisar + att det rinner så kan du utgå från att den har en ögoninflammation. Kanske bara en inflammation i bindehinnan (konjunktivit, som iofs kan kräva behandling den med), men det kan lika gärna vara en keratit, ett hornhinnesår eller en uveit. om du anser dig ha kunskaper nog att bedöma detta så behandlar du därefter, annars kontaktar du någon som vet hur man ställer diagnosen och kan inleda en behandling. Alltså en veterinär.

Om du spolar med koksalt (absolut inte dutta med en svamp!!) kan en konjunktivit ev bli bättre på några dagar, men om du försöker samma behandling på ett perforerande hornhinneulcera är risken stor att hästen får bestående problem, t ex med synnedsättning.

Ett slag mot ögat ska vara bra kraftigt för att ge en sådan svullnad. Hur stor tror ni då sannolikheten är att t ex hornhinnan är intakt?

Fattar folk verkligen inte att man måste undersöka ögonskador? Kanske inte om det bara rinner lite, men om det är svullet och hästen kisar???:eek:

Läste igen och det är klart om ögat har varit irriterat även tidigare hade jag kontaktat veterinär omg. för då är det knappast annat än en ögoninflammation...

Hon verkar inte ha ont, för jag kan röra på "ögonlocket" utan att hon reagerar men om inte svullnaden gått ner till imorgon så ringer jag vet

kisar hästen som du skrev så har den garanterat ont. gör du illa ögat eller får inflamation så kisar du med för att det gör lite mindre ont då. jag vet hur ont ett inflamerat öga eller en skadad hornhinna gör eftersom jag själv har problem med ögonen samt har skadat hornhinnan flera ggr. salvan man som människa får är ofta samma som vet. skriver ut till häst och den hjälper snabbt om man kommer tidigt.

man väntar inte "bara" vid ögonskador där hästen kisar och är svullen, det är allvarligt och framförallt väldigt smärtsamt. är inte ögat klart och har fått en "grå" hinna så beror det på att det är en skada i hornhinnan och luft gått in under (så förklarade min vet. en gång) är det "bara" en inflammation så kan även den "äta sönder" hornhinnan och ögat bli grummligt/grått väldigt fort, faktiskt på någon timme om det vill sig illa.

TantEster har gett dig ett utförligt svar.

Den gråa färgskiftningen som ses i hornhinnan vid ulceration eller inflammation är ett vätskeutträde = ödem i hornhinnan.

knapp...
seriöst, tror folk, rent allmänt, att de kan spara in pengar på att inte ta ut vet? eller varför väljer man att vänta?
resultatet blir väldigt ofta räkningar på ett betydligt högre belopp än vad som skulle blivit om det blev kollat och behandlat på en gång!
dessutom, VARFÖR låter man hästen lida för det?! jag fattar inte...
TS ta ut vet. innan det är för sent!

Senast ändrad:

Kan bara hålla med. Vad tusan väntar du på!? Vår häst visade samma symptom och hade ett sår på hornhinnan. Vet förklarade att om hästen inte får behandling riskerar hästen att få ärrbildning på hornhinnan. Detta kan hästen uppfatta som om den ser något t ex på marken framför sig och kommer då att gå som om den ska undvika något. Dessutom är allt som rör ögonen extremt smärtsamt. Du vet väl själ hur känsliga dina ögon är.

oki dok :bow: fick förklaringen som jag skrev ovan av vår vet för massa år sedan. säkert för att det skulle vara lättare att förstå :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 857
Senast: Twihard
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 177
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
1 018
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka