Svullen pung kastrering

psychoflum

Trådstartare
Har nyligen kastrerat min hanhund. 3:e dagen idag. Såret ser fint ut och jag har tvättat med koksaltlösning 1 gång om dagen för att hålla rent från all skit som kommer när man är ute och går.
Idag hade pungen svullnat rätt mycket och huden runt snoppen är också lite svullen. Är det normalt? Hur länge efter kastreringen brukar det vara svullet och hur svullet brukar det vara? När ska man börja oroa sig?
Någon som vet?

Sv: Svullen pung kastrering

Hur är kastreringen utförd, när jag kastrerade min hund sydde dom ihop honom och jag skulle absolut inte röra såret... Är din hund öppen? Är det som på hästar är ju tanken att man inte ska "glöta" för mycket heller utan att man ska motionera och på så vis hålla det öppet... Men som sagt... jag vet bara var rekomandationerna är på den typ av kastrering jag själv gjort...

Har för mig att min var svullen 2-3 dagar efter kastreringen..
Sen minskade svullnaden,men han hade stoooora blåmärken säkert en vecka,stackaren..
Men min var inte geggig eller varig,utan det var jättefint,bara det att det var svullet..Har din var eller vätska?

Håll koll på tempen så att han inte har feber,och låt såret vara ett tag,tvätta bara när du ser att det är skit i det..

Ifall han har feber så måste du åka in på en gång!

Det är helt enligt boken så du behöver inte oroa dig! Skulle svullnaden inte ha släppt efter någon vecka eller om hunden verkar allmänpåverkad, har feber så hade jag ringt kliniken.

Man lämnar aldrig öppet på hundar som en del gör på hästar (skulle det mot förmodan vara så ska du nog reklamera ingreppet).

Att det svullnar lite efter någon dag är helt normalt, det blir en inflammatorisk reaktion och med den kommer svullnaden. Normalt på hund så öppnar man en bit framför själva pungen och tar ut testiklarna den vägen så att själva påsen är hel. Det du ska vara uppmärksam på (förutom allmäntillstånd, feber och så) är om den tomma pungen börjar bli väldigt stor, i så fall kan man ha fått ett vätskeläckage (sårvätska bildas) till påsen och det kan kräva behandling. Men som sagt lite svullet kan det bli i början.

Okej tack för svaren!
Det är sytt med sådana stygn som ramlar bort själv och dom har öppnat framför pungen så själva pungen är hel. Första dagen så var pungen bara som en påse, men nu är det som vätska i den och den är ungefär sån storlek den var innan ingreppet. Nu är det dag 4 och den har inte svullnat mer än så. Hunden är pigg och glad och har bra allmäntillstånd så det är väl kanske bara att vänta.
Fast han är lite uttråkad stackarn. Idag ville ett barn hälsa på honom och han morrade! Har aldrig hänt förr.. Blev lite förskräckt. Skulle man vara snäll och låta barnet klappa hunden också morrar hunden. Man känner sig lite oansvarig, men som sagt han har ju aldrig morrat förut.. men jag skyller på att han har tråkigt. Måste nog försöka aktivera honom lite mer mentalt nu när han inte får röra sig så mycket.

:)

Ang morrandet så tänk på att han med all sannolikhet har ganska ont nu och han ville antagligen försäkra sig om att barnet skulle hålla avstånd...

Vet inte om jag missat det i tråden men, ger du honom något smärtstillande? Om inte så kan det vara läge, min vovve verkade ha som mest ont mellan dag 2-5.

Själva pungen (påsen) var stor på våran vovve med efter ingreppet,krympte ihop lite sen,men nu är det typ bort helt!

Men får hunden inge smärtstillande?

Min hund var grinig som sjutton i några veckor efter ingreppet. Jag inbillar mig att det kan bero på hormonsvängningar, det blir ju ändå ett stort ingrepp i hundens hormonbalans, kombinerat med ev smärta/klåda i såret.

Jo kan ju vara för att han har ont som han morrade också, men jag får ta på pungen utan att han säger något. Gjorde det för att känna om den var mjuk eller så.. och det var den därför jag tänkte att den är vätskefylld.

Han får inget smärtstillande. Vet. sa att dom brukar ha mest on första dagen och då hade han fått smärtstillande, men sen skulle dom tydligen inte behöva det mer så jag fick inte med nåt hem. Sen frågade jag om man skulle rengöra något och då sa hon att jag kunde rengöra varje dag.. Tyckte det lät lite konstigt för mest logiskt är väl att man låter det vara? Men köpte iaf. lite koksaltlösning som jag har haft på på kvällarna för att ta bort ev. smuts och så. Kanske bör sluta med det.

Hmm,min fick smärtstillande,och (tror) att det var lite mot inflamation oxå...

Det fick han äta i 5 dagar,morgon och kväll...

Instämmer. Min fick också det. TS; jag hade hört med veterinären ang smärtstillande/antiinflammatoriskt.

PICT0078liten.jpg

Focus hälsar att man kan vara svullen ett tag efteråt!

PICT0079liten.jpg

;)

Aooii....men han har gjort mer än en normalkastration va?

De jag sett med serom i pungen är stora som apelsiner mellan benen. :)

Det gjordes en magbiopsi samtidigt som krypt-kastrering. Därav alla stygn.

Jag har övergått till att ta bort större delen av pungen, ger mindre svullnad o ett lättare ingrepp där testiklarna ligger snyggt presenterade i rätt hinnor vilket ger mindre manipulerande.
Focus normala testikel ser ut att vara tagen på det sättet.
PL

Förmodligen, för han har inte en cm pungsäck eller liknande kvar :D

Kompisens staffe däremot har en liten påse kvar. Vad nu det ska vara bra för vet jag inte.

Alltså, jag har ju vaga funderingar på kastrering (Men han börjar bättra sig nu!) men jag vill inte ha en hund med en liten tom påse kvar :crazy: Det är ju hemskt fult verkligen, speciellt på en hund som ser ut som min där allt syns mycket tydligt på kroppen.

Näe, i sådana fall får det bli kemisk kastrering :eek:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 365
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 765
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025