svullen kring munnen

E

Erikan

är det någon som kan tänka sig veta/tro vad min häst har?

han är svullen om kinderna.
det ser ut som att han blåst upp luft i dom, förstår ni?
han är säkert 5 cm tjockare där än vanligt.

han verkar inte påverkad annars och har inte särskilt ont där, mer än att han tuggat sig på insidan eftersom det är så tjockt :cry:

någon som varit med om samma eller liknande?

och så ingen blir orolig, Veterinär är självlart kontaktad.

Sv: svullen kring munnen

munnen blir det.

har du blåst in luft i en häst mun någon gång (haha, låter ju inte klokt) men där luften hamnar där är det.
nedanför ganascherna alltså.

Biten/stucken av något?! Håll koll så att det inte blir värre! Är det ett bi eller något som tagit är det nog ingen större fara. Men, var med om en fölis som svullnade rejält på en timme, började snora mycket och verkade medtagen. Antagligen ormbiten sa vet som kom.

var det på båda sidorna?
för min är svullen på båda...dock mer på ena sidan.

jag blir inte klok på dessa djur :confused:

biter den sig i kinderna?
Byter den tänder?
Hur gammal?

Är kinden hård?

han är 12 år, har aldrig tidigare bitit sig. nu biter han ju dock när han är så svullen.

tänderna är kollade för inte så länge sen.

njae...det är en ganska mjuk svullnad. känns som kinden...fast bara mycket större.

min ända spontana tanke är att pållen har något problem med tänderna och biter sig/repar insidan av den anledningen. har du kunnat titta "in" hur det ser ut ?

Hej! Min häst har oxå varit svullen på det sättet nu i ett par veckor. Jag tog dit distriktsveterinären som ej kunde kunde säga säkert varför hon var svullen. Dock behövde hon raspa sina tänder så det gjordes. Men hon är fortfarande svullen efter en månad. Hon har inte ont och äter utan problem. Häromdagen sa hon som äger gården att ett par av hennes hästar oxå hade varit lite svullna på det sättet. Det är märkligt. Det kan inte ha något med betet att göra? Går din häst på kraftigt bete?

det kan även bero på foderinpackningar.
De vanliga Vet. ser inte sånt. Min såg inte ens att den bet sig i gommen:eek:

jag får ta på det, och han verkar inte alls öm.

men gud vad konstigt.
och ännu konstigare är det att svullnaden kommer och går lite.

jättesvullet i fredags, nästan inget på lördag, mer svullen på söndag igen och i morse. nu när jag var ute så var han inge svullen alls :confused:

Ja just det, innan jag tog hem distriktsveterinären ringde jag Helsingborgs djursjukhus. Dår sa dom att hon antagligen bitit sig och att hästar gör det hela tiden under betestiden och svullnar här och där runt munnen. Men visst är det konstig och man blir ju orolig tros att dom ej har ont. Distriktsveterinären sa att svullnaden låg på insidan av kinden. Så att det passade in på eventuell egenvållad bitskada. Men min häst är fortfarande svullen men har absolut inte ont - men man undrar ju varför det inte lägger sig...

Jag tror helt klart att det beror på betet, hästen har ätit av någon växt den inte brukar.

Jag har också haft någon häst med liknande symptom och det är ju absolut inte att hästen bitit sig i kinden. Hur skulle den lyckas bita så att den är precis lika svullen på båda sidorna? Och man ser inget ifrån insidan.

Det går säkert över när du flyttar dem till en annan hage.

Jag hade en häst som ett antal gånger såg ut som om han hade "påssjuka". Ingen feber och pigg för övrigt. Den veterinär jag konsulterade ansåg att det berodde på något han ätit (troligen fruset gräs) var alltid på senhösten det hände. Tydligen kan vissa hästar vara känsliga för just fruset gräs - blir visst någon förändring i stärkelsen när gräset frusit. Gick över efter några dagar.

Hm... Äter hästar tistlar? I hagen har dom en växt som jag tror kallas tistel. Det är en rund boll som inte sticks men kan linknas vid en karborre. Hästarna har dessa överallt. I manen, hovskägget och svansen. Om dom äter det så kanske är det som gör att dom svullnar i munnen i så fall?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 872
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
816
Senast: Mandarinen
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 685
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 032
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Dejtingtråden del 38