Svullen kota

W

Why

Hej!
Har en tre åring som har haft mycket mugg på ena bak kotan. Nu är allt borta men hon svullnar alltid i kotan under natten. När hon hade mugg och svullnade behandlades hon med antibiotika i fem dagar och efter det pencillin i tio dagar. De vetrinärerna jag haft ute tycker inte det är någon fara då hon går rent och i övrigt mår bra. Svullnaden har funnits mer eller mindre i ca 1,5 månad.
Min fråga är om någon varit med om något liknade och om den svullnaden till slut försvann eller inte?

Tacksam för svar

Sv: Svullen kota

var är hon svullen? över kotan på baksidan vid senfästena eller under, vid karleden?

Många hästar svullnar på natten för att blodcirkulationen blir sämre när de står still. Om svullnaden går ner under dagen/vid rörelse så brukar det inte vara någon fara.

Hon ser nästan jämn tjock ut från hoven och upp men fin på skenbenet. Vet att många hästar svullnar under natten men har fått för mig att det då ofta är båda bak eller fram. Kanske ute och snurrar nu =))

Ja, precis som du beskriver!!
Jag tog inte in henne på kvällen då jag var tvungen att göra annat men de som hjälpte mig sa att det såg fint ut då. Så då är det väl som ankans skrev då.
Men hur kommer det sig att jag inte märkte förrän nu?? Jag kikar ju väldigt noggrant och jag upptäcker ganska lätt om det är minsta lilla för stort.
Men varför är hon så varm på hoven? Fast jag kollade andra bakhoven också och den var lika varm den med, men inte svullen(benet då). Framhovarna var mycket svalare eller vad man säger.
Har insläppet ikväll så då får jag se om det ser bra ut.

Är hon nyskodd eller nyverkad? Det kan påverka oxå.

Det är sant att det brukar bli båda bak eller fram. Men om hästen har haft problem med kraftig mugg i detta ben som svullnar, så kan det ha hänt något som försämrat blodcirkulationen. Tex så kanske hon har kraftig ärrvävnad på grund av muggen som i sin tur kanske ligger över och klämmer lite på blodkärlen.

Alltså extra känslig i just detta ben.

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 425
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 052
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 824
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025