Svullen haka och käke

Lycanthrope

Trådstartare
Arabvalacken är svullen bakom hakan och på sidorna precis bakom munnen.. han ser lite ut som en hamster med lite mat i kinderna.. :angel: Bakom hakan är det som ett tjockt svullet veck.
svårt att förklara..

han va svullen för ett par dagar sedan, då bara bakom hakan.
det gick ner och nästan försvann.
Och idag är det detta.

Vad kan det vara? Han äter, tuggar ordentligt, pigg och glad.

Sv: Svullen haka och käke

Min häst har precis samma sak! Det händer varje höst och hon blir som "svullen" över halva huvudet. Svullnaden är lite "hårdare" och försvinner om man masserar på stället.
Det här är ett ofarligt fenomen (vi har vetrinär i stallet som har tittat på det), vad det beror på är jag osäker, men jag har hört nångång att det beror på att hästarna går och noppar och försöker få i sig så mkt gräs som möjligt när gräset är i princip slut, och att de då får i sig jord. Sanningshalten i det här är jag osäker på, men det jag kan lova dig är att fenomenet är ofarligt, och att det kommer att försvinna till vintern åtminstone.

trams

Han är så jäkla envis och kniper ihop och skakar på huvudet, så vi har bara fått oss en liten titt. Men han tuggar som vanligt osv..

Trams: Tack! Jag ska prova att massera lite och avvakta några dagar. Det känns tråkigt o ta ut veterinär eftersom han ska tillbaka till gamla ägaren snarast. :bump:

Jag hoppas det blir bättre, min häst har sett mycket bättre ut nu de senaste dagarna. Det är ju mycket troligt att det blir samma sak med "din" häst snart. :)

Förresten, varför ska du inte ha kvar honom?

han kan ha fått ett kraftigt slag mot undersidan av käken, så kan dessa delar av ansiktet svullna upp, tycker iallafall att du ska tillkalla vet. om det inte blivit bättre än..

Okey, jag hoppas det.

Vi passar inte ihop, han är inte såpass utbildad som säljaren sa osv..

Han har inte ätit ekollon? Har hört att de svullnar i körtlarna runt huvud och hakan/halsen när de äter ekollon. De är nämligen giftiga.

Inte en aning, det finns inte träd i hagen, men precis utanför. Ska kolla upp det. Vad händer mer isåfall? Än att han svullnar?

Hej!
Min häst har exakt samma sak...
Och som någon annan nämde så beror det på att de
går med huvudet för mkt nere i marker och försöker
få i sig gräs som det kanske inte finns så mkt av.
Detta resulterar i att de måste ha huvudet nere i
marken mer än vanligt för att få i sig tillräckligt med mat
och näring.
Svullnaden är en blodansamling som oftast försvinner
om hästen får mer att äta gärna i ett högt läge så att
blodet får en chans att "åka tillbaka".

Och som tidigare sagt, det är inget farligt!

Ekollon innehåller nån slags garvsyra. De är också beroendeframkallande. Det blir som narkotika. Giftet gör att njurarna kan slås ut. Många hästar har till och med dött. I England i New Forest dör många hästar som går vilda pga ekollonförgiftning. Symptomen är diffusa i början. Men ett symptom är svullna körtlar runt huvud och hals.
Jag är inte så väldigt insatt i detta, men det finns en del trådar här på Buke som du kan söka i. Jag har läst om en islandshäst som var sjuk till och från under en lång period. Den repade sig, men då hade njurarna tagit så mycket stryk så den var tvungen att avlivas.

Hej!
Min häst har exakt samma sak...
Och som någon annan nämde så beror det på att de
går med huvudet för mkt nere i marker och försöker
få i sig gräs som det kanske inte finns så mkt av.
Detta resulterar i att de måste ha huvudet nere i
marken mer än vanligt för att få i sig tillräckligt med mat
och näring.
Svullnaden är en blodansamling som oftast försvinner
om hästen får mer att äta gärna i ett högt läge så att
blodet får en chans att "åka tillbaka".

Och som tidigare sagt, det är inget farligt!
Det var det dummaste jag hört på länge.:D

Däremot om betet är dåligt och de äter växter de normalt inte skall äta så kan spottkörtlarna bakom ganascherna svullna upp(allergisk reaktion),Här var ju hästen inte svullen på det stället utan längre ner..

Hästen kan ha fått en spark,ha en inflammation i munnen,fått ett sticksår vad som helst.
Att den skulle svullna upp pga "gått med huvudet nere i marken för länge" tror jag inte ett dugg på.:D

För att undvika tvist om pengar kontra hästens skick etc. Klokt att låta vet titta på hästen innan återlämnandet.

Ekollon farliga. Sök på forumet, finns uttömmande trådar.

/P Döben

Vi har en ponny som svullnar mellan ganacherna och lymfknutorna bakom ganacherna varje vår och höst. Ju sämre hon blir destå mer svullnar hon; mankam, bringa, bog, framben... hon har t.o.m. varit inlagd på hästsjukhus med mycket kraftiga ödem. Hon har aldrig fått en klar diagnos men teorin är att hon är överkänslig mot något i hagen eftersom vi kan hålla symptomen i schack genom att stalla in henne. Ekollon borde endast ge besvär under sensommar och höst, personligen misstänker vi smörblomma eller mögelsporer.

låter som nåt han inte tål!
lycka till kram

Liknande trådar

Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 879
Hundhälsa Tänkte höra om någon hade lite erfarenheter att dela med sig av. Innan jag fortsätter, jag har sökt jourhavande distriktsveterinär i...
Svar
11
· Visningar
12 351
Senast: Kilauea
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 672
Senast: Varmblod90
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 602
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar