Svullen bakom/vid sadel jorden! *HJÄLP!!!*

mly

Trådstartare
*HJÄLP!*
Jag har en islandshäst, igår när jag skulle ta in och göra i ordning honom inför träningen såg jag att han hade en "bulla" under magen, Där sadeljorde brukar ligga.

Frågade en kunig stall kompis, som trodde d va efter ett isektsbett. En svullnad på ca 10 cm i diameter. Pratade med min tränare, som trodde d kunde vara bett efter broms/geting. Red barbacka, han var inte jätte öm, men regera lite så redbarabacka.

Sen idag när jag tog in och kollade honom hade han blivit dubbels så mkt svullen, och nu är det två svullnader backom fram benen. d är värst på höger sida, men vänster sida ser ut som höger igår. :(

Min tränade kom ut och kollade för en stund sen, han viste inte vad d kunde va. Tkr inte det ser ut som ett bett längre, men jag kan ha fel. Han tyckte jag skulle avvakte o se, men om d inte blivit bättre i morn ska jag kontakta vet.

Min kompis, pratade om sadel tryck!? Jag vet inte... Min tränade hade inte varit med om d på någon av sina islandshästar och inte hört d håller.

Är det någon som vet vad d kan vara? Eller varit med om något liknade? Vad skulle ni gjort??? Känner mej lite kluven. :confused:

Men samtidigt vet jag att jag kan vara lite överbeskyddande, Engill är ju mitt allt! Vad ska jag göra!???

Sv: Svullen bakom/vid sadel jorden! *HJÄLP!!!*

Kan lägga till att han inte har någon direkt feber. Han är lite varm, men d kan va mkt vädret..

Har inte haft min häst så långe, d gör d lite svårare att veta hur påverkad han är av d.

pluss att han varit lite tjänslig när jag ska späna sadeljorden. Vet inte om d varit för att han varit öm eller tycker d är obehaglit. Har spänt lite i taget och d har inte varit några problem.,

Har kollat sadeljorden, men har svårt att se att d skulle vara något specigellt med den som orsakat svullnad.

Det är bröstmuskelaturen som är spänd och svullen. Detta ska du ta på allvar och utreda varför. Det kan uppkomma av att hästen är låst i bogen, att den har magproblem eller att den har ömmande hovar. Ofta kan man även se att den ömmar vid paplation av rumpa och rygg.

Hur som helst så är det ett symtom på att hästen har ont, troligen är den även stel i frambenen och har ont i halsmuskelaturen.Så ta dig en funderare och försökt hitta grundorsaken.

Det kan även vara så att det är ett känslighetstecken för insekter. En sorts "bulle" på magen får många islandshästar. Ingen direkt eksem i man/svans och inga bett/sår el så på skap och magen men just dessa "bullor" på magen ist. Skydda mot insekter genom att spraya på Föllinges hästdeo t ex. ha ett bra bete, öppet och blåsigt. Har haft tre hästar med dessa tecken och frågat eksemforskare om dessa.

Det är bröstmuskelaturen som är spänd och svullen. Detta ska du ta på allvar och utreda varför. Det kan uppkomma av att hästen är låst i bogen, att den har magproblem eller att den har ömmande hovar. Ofta kan man även se att den ömmar vid paplation av rumpa och rygg.

Hur som helst så är det ett symtom på att hästen har ont, troligen är den även stel i frambenen och har ont i halsmuskelaturen.Så ta dig en funderare och försökt hitta grundorsaken.

Jag ska kolla och fundera!
Men han är inte på något sätt öm i ben, rygg eller nacke. D var knappt två veckor sen vi hade ute vet som gick igenom hela hästen. Bljde hela benen, kolla tygg, nacke osv.. d var då helt utan anmärkning. Och han reagerar inte på d nu häller. Men jag ska absolut ha extra koll nu!

Den kan vara bet av orm, vi har hittat märken som stämmer in på orm bett, Har pratat med vet. e d inte bättre på måndag ska vi ta kontakt igen så får dom komma ut och kolla. Ev skriva ut pencillin...

Va skönt att ni troligen hittat orsaken, då bör svullnaden lägga sig snart.

Mitt sto hade precis lika som du beskriver, och vi kunde ju inte rida för sadelgjorden gick inte runt! Vi fick den förklaringen att när hon ligger ner och sover så tyckte hon inte det var tillräckligt mjukt och låg därför på sina hovar, därmed svullnaden. Ströade upp mycket med och gav henne typ som bädd. har aldrig fått tillbaka det!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 899
Senast: Seabaz
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 603
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 668
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 798
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar