Svininfluensavaccinet

eyz

Trådstartare
Ni med barn under ett år, har/ska ni vaccinera? Varför/varför inte?

Jag vet att det finns en till tråd i ämnet men där behandlas mest gravida och jag är mest intresserad av "varför/varför inte".

Sv: Svininfluensavaccinet

Min son (nu 10 mån) är vaccinerad. I hans fall har det visserligen inte ens varit något tal om att överväga eller välja bort vaccinering då en eventuell svininfluensa skulle kunna innebära en katastrof för honom (hjärtebarn). Det känns bra att ha honom vaccinerad och han har hunnit få båda doserna så han är klar.

Min dotter är också vaccinerad ( igår ), det känns rätt att låta henne vaccineras nu när det blev tillåtet att vaccinera från 6 månader ..

Vi kan inte isolerar oss helt, vi behöver vistas ute bland många människor då och då, vi bor i en stor stad där många människor bor/besöker ( kommer / går ), nej det känns helt rätt att vaccinera!

Hej!

Martin kommer också att vaccineras, vet inte när dock... Kanske det blir imorgon då vi ska på 6månaders kollen!
Känns rätt då både jag och sambon ska vaccinera oss, så varför inte bebis :)

Vi ska nog inte vaccinera. Tycker det är otrolig konstig info som kommer och går. Först ska barn under en viss ålder inte vaccineras punkt slut för att hux flux: nu får man vaccinera från 6 månader....säger vem och hur kom man på detta bara sådär ? Sov dom på saken eller vad ? Man kan ju inte säga en sak ena veckan för att tvärt ändra sig veckan efter typ. Även om barn från den åldern får vaccineras så är det inte alla landsting som gör det. Då kan man ju undra, varför vill dom inte det då man tydligen KAN göra så ? Så jag anser att ingen egentligen vet vad som gäller och ingen vet heller biverkningar.

Min åsikt: Man skrämmer upp folk lite väl mycket.

Vilka landsting kommer inte vaccinera barn från 6 månader undrar jag ?

Nej dom har inte sovit på saken och detta bestämdes inte huxflux, nu har man sett konsekvenser av att små barn får influensan och det finns underlag eftersom många ( i andra länder ) vaccinerat från 6 månader och uppåt.

Nej dom sov inte på saken, vaccinet har alltid vart godkänt från 6 månader men de godkände inte det här i sverige för man då inte visste vilka biverkningar barnen som är så små får. Det vet man idag och därför har de godkänt de från 6 månader även här.

Precis som de ändrat att det faktiskt räcker med 1 dos för att ha ett bra skydd.

*kl*

Mina två vaccinerades idag. 10mån och 2 år gamla. Den lilla har förkylningsastma så vi blev otroligt glada då det kom nya direktiv om 6 mån gränsen. Och storasyster fick hon med eftersom den lilla ändå fick;).

Själv vaccinerades jag för flera veckor sedan (jobbar inom äldreomsorgen).

Gah jag är fortfarande superkluven men känner att jag skulle vilja vaccinera Sam. Det känns ju som om influensan kommer hålla i sig ett bra tag så det räcker ju inte med att isolera sig ett par veckor heller. Jag däremot väntar nog gärna tills jag fått barnet, men då skulle jag kunna tänka mig att vaccinera mig. Eller... nu blev jag helt osäker igen...

kl

My är vaccinerad (likaså jag och Mys pappa), och jag tyckte att det kändes rätt självklart när det blev okej att vaccinera så små. Hon följer ju det vanliga vaccinationsprogrammet (som ju rekomenderas av samma människor) så varför skulle vi inte vaccinera mot svininfluensan som kan slå hårt på ett så litet barn?

Tycker att det känns jätteskönt att hon är vaccinerad och att vi gjort vad vi kan för att skydda henne från att bli så sjuk. Jag hade aldrig kunnat förlåta mig själv om hon fick svininfluensan och blev riktigt dålig eller, hemska tanke, till och med dog.

//Julia

Nej dom sov inte på saken, vaccinet har alltid vart godkänt från 6 månader men de godkände inte det här i sverige för man då inte visste vilka biverkningar barnen som är så små får. Det vet man idag och därför har de godkänt de från 6 månader även här.

Precis som de ändrat att det faktiskt räcker med 1 dos för att ha ett bra skydd.

Fast i dagsläget ska barn ha två doser. Det kan ju dock hinna ändras innan det är dags för spruta nummer två.

Min dotter är också vaccinerad ( igår ), det känns rätt att låta henne vaccineras nu när det blev tillåtet att vaccinera från 6 månader ..

Vi kan inte isolerar oss helt, vi behöver vistas ute bland många människor då och då, vi bor i en stor stad där många människor bor/besöker ( kommer / går ), nej det känns helt rätt att vaccinera!

Instämmer!

Theo vaccinerades idag.

Barn ska vaccineras två gånger om de har fått en halv dos, ialla fall min 4 åring och 7 åring, vi vaccineras oss idag och fick veta att vi skulle komma tillbaka och vaccinera igen om 3 veckor, men inte jag som är vuxen som fick en full dos.

2000 barn ur riskgrupperna hade vacinerats utan större biverkningar och då släppte de på från 6 månader. Barn mellan 6 mån till 3 år har ingått i riskgruppen som vaccinerats i förhand.

Barn ska vaccineras två gånger om de har fått en halv dos, ialla fall min 4 åring och 7 åring, vi vaccineras oss idag och fick veta att vi skulle komma tillbaka och vaccinera igen om 3 veckor, men inte jag som är vuxen som fick en full dos.

Ja barn under 13 år som får en halv dos får 2 sprutor.

Vi vaccinerade vår son på kanppt 8 månader igår. Lite orolig för biverkningar var man ju men det är alltid jobbigt att vaccinera de små tycker jag. Men vi tyckte det var bättre att han vaccinerades så han iaf slipper svininfluensan, som kan ta rätt hårt på de små liven. Några biverkningar har vi inte sett än, inte någon feber och han är lika pigg och glad som vanligt.:laugh:

När jag vaccinerade Rasmus mot pneumockoker så var det lite samma snack om de vaccinet som om svininfluensa vaccinet. Han föddes ju innan de började ingå.

Jag tänker snarare "Tänk om han blir riktigt dålig eller dör av vaccinet" - då det inte är säkert att man blir smittad av influensan. Men vaccinet tillför du ju självmant.. Gah, sjukt kluven är jag..

Sen är det väl 0,1-0,2 % eller nåt sånt som dör i svininfluensan + att 20-40% av befolkningen brukar insjukna under en sån här våg. Eller har jag fel?

Senast ändrad:

Ja, fast då har man liksom på något sätt ändå gjort vad man kan. Om barnet skulle bli dåligt av vaccinet så skulle man ju ändå inte klandra sig på samma sätt (inte jag iaf) eftersom det är det som rekomenderas av sjukvården, så man liksom har stöd i sitt handlande. Hade barnet däremot blivit dåligt för att man gått emot rekomendationerna för att man inte "tror på det" så blir det ju liksom ett helt "eget" beslut, förstår du hur jag tänker?

Det är såklart alltid så att det är man själv som står för besluten när det gäller ens barn, och såklart hade man ju dött om det hade hänt något oavsett vad man valt, men det är iaf så jag tänker.

//julia

Vi tänker nog ganska lika.

Många säger "hellre ADHD än död unge" och ja det är ju sant men hjärnskador utläser jag till mer än ADHD...

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 361
Senast: Blyger
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 549
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 292
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 517
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar