Svettning på ETT ställe!

nice and happy

Trådstartare
Fick hem en ny kille för en mån sen på 6år. Han någon slags konstig svettning!!
Om jag tex skall ut & rida & sitter upp då början han flåsa lite lätt sen när man ridit iväg så slutar han. Sen efter ca 5min så får han någon konstig svettning längre bak på halsen nästan vid manken. Det är en stor fuktig pöl på ca 10cm omkretts som en rund ring bara... Efter ridturen så blir han i övrigt inte svettig. Bara där!!
Idag så blev det så precis på samma ställe på andra sidan...
Skall vacc han om 2v tänkte kolla med vet då el skall jag ringa nu?
El är det någon annan som kan ha någon aning av vad det är?
Häromdagen när jag tog in honom så vart han svettig där igen fast han inte gjort nå arbete under dagen.
Tacksamför svar...

Senast ändrad:
Sv: Svettning på ETT ställe!

Jag skulle fråga veterinären. Det enda jag vet om punktvis svettning är att om hästen eftersvettas mycket på ställen där det suttit utrustning så är trycket för hårt där. Men det tycks ju inte gå att använda i ditt fall ;)

Har han haft någon form av eksem i området? Men det förklarar ju inte varför han flåsar i början av passet... Är han stressad? Spänd?

Nej ingen eksem! Inte stressad, kan kanske vara lite spänd inför ritten för han blir så över lycklig när han får komma ut. Han är hur lugn som helst att rida, det är bara precis i början hans näsborrar vidgar sig mycket & blir "flåsig".
Enligt ex ägaren så har han aldrig blivit svettig där förut, han kunde vara lite flåsig innan ritten sade han bara...
Fast han är inte i någon bra kondition nu när jag köpte honom därför är jag bara ute & skrittar & travar lite på honom.
tycker bara att det är såååå konstigt, hade ju varit en annan 5a om hela han blev svettig efter turen men icke!

Han har ju aldrig haft täcke förut & nu har jag täckat honom det blir svettning precis under täcket vid kanten... det är den ända utrustningen som ligger på stället.

Jag hade absolut börjat oroa mig, en frisk häst ska inte börja flåsa på det sättet. Jag hade ringt en klinik och tagit reda på fakta, eventuellt beställa tid för undersökning.

Verka precis som det hänt ngt, att han har ont...Har du tryckt eller masserat på stället?

red en häst som hade en fläck mitt på frambensmuskeln, lika stor som din.

Såg väldigt konstigt ut men är inget farligt. Enligt ägaren hade han blivit sparkad där som unghäst.

/j

Jo har tryckt & masserat på stället! Han reagerar inte, så han har inte ont!
Skall ringa till kliniken i morgon! Så får se vad det är för fel...
Hoppas det inte är nå allvarligt! Känner bara att allt blir fel!!
Först bryter min älskling benet i kotan & vet kunde inget göra så nu när nya hästen kommit hem blir det massa knas.

stackars dig!

Hoppas det ordnar sig för dig och din häst! Berätta gärna vad kliniken sa det va..

Många turkramar till dig!

En kompis till mig har en häst som gör så... men vet. tyckte inte att det var något att bry sig om. Bara en blockerad svettkörtel eller nåt liknande.
Om hästen lider av det, så kalla in vet. men annars är det nog rätt lugnt.

Han lider värkligen inte av det som tur är.
Mailade en vet & fick detta som svar:
"Jag vet att vissa hästar kan ha speciella områden de svettas på utan att de svettas någon annanstans. Jag gissar att det beror på att det finns mer svettkörtlar där eller att nerverna som stimulerar svettkörtlarna där är extra aktiva. Såvitt jag vet är det inte farligt för hästen."
Skall ringa imorgon bitti håller tummarna.

Vissa hästar (har en själv) ÄR stressade utan att för den delan visa det. Min börjar svettas (endast halsen) när han inser att det är något på gång, och oftast är han blöt redan INNAN vi kommit ut edyl. Men han VISAR ingen stress i övrigt (annat än om vi har ridit och ska sakta av, då taktar han (=stress), han äter bra (fri tillgång på analyserat bra hö) havre, kraft, olja men han går inte upp i vikt. Vet. har kollat honom och bara konstaterat att en del hästar bär på en inre stress som gör att dom inte sätter hull heller. Det går åt så mycket näring till stressen att inget sätter sig som hull.
Hur är din? Är han svårfödd, eller lättfödd?

nice and happy skrev:
Fick hem en ny kille för en mån sen på 6år. Han någon slags konstig svettning!!
Om jag tex skall ut & rida & sitter upp då början han flåsa lite lätt sen när man ridit iväg så slutar han. Sen efter ca 5min så får han någon konstig svettning längre bak på halsen nästan vid manken. Det är en stor fuktig pöl på ca 10cm omkretts som en rund ring bara... Efter ridturen så blir han i övrigt inte svettig. Bara där!!
Idag så blev det så precis på samma ställe på andra sidan...
Skall vacc han om 2v tänkte kolla med vet då el skall jag ringa nu?
El är det någon annan som kan ha någon aning av vad det är?
Häromdagen när jag tog in honom så vart han svettig där igen fast han inte gjort nå arbete under dagen.
Tacksamför svar...

Kan vara en nervskada efter tidigare klantigt gjord vaccination el annan spruta tex. Jag har haft det på en häst, satt kvar ett par år, och värmen gjorde att pälsen på den fläcken blev ljusare, såg lustigt ut på nästan svart häst. Inte farligt i så fall.
Men fråga vet. också.

När jag fick hem honom så var han väldigt kraftig. För kraftig för sitt eget bästa. Då hade han bara fått ensilage som foder under 1/2 år tyckte jag han sade.§§
Han var i dåligt skick när jag fick honom... Stackarn!
Nu så får han hö & kraft & betfor! Han har gått ner i vikt så nu har jag ökat upp hans foder. för typ på 2dagar vart han lite för smal. Har märkt att han har svårt att hålla sig i normal hull. (går lite upp & ner) Så visst kan man säga att han svår född...
Han verkar inte strassad, han är väldigt lugn & sannsad men som du säger så kan han ju kanske vara så att han har en inre sterss.

Enligt förra ägaren så har han aldrig fått nå sprutor, han fick sin första vacc spruta i förra veckan. Så det är inte det heller...

Ringde till kliniken i morse & dom trodde det kunde vara någon gammal nerv skada el kanske stress el nå...
Men dom tyckte att jag skulle avakta eftersom han är frisk & inte har feber & äter osv. Skall ju vacc han nu snart igen så om det inte blivit värre så skulle dom ta sig en titt på det då.

Senast ändrad:

Min valack (arab) hade en fläck som han svettades på.
Efter att equieterapeuten behandlat honom för låsningar i nacke och rygg försvann detta.

Det blev - som du beskrev, en fläck på mankammen där det rann svett.

Kolla och se om en ET kan komma! En duuuuktig ;)

Mvh Li

min häst punktsvettades på ett ställe strax under mankammen då han gick med en sadel som låg dåligt. han visade aldrig några andra tecken på obehag, och svettningarna upphörde då han bytte sadel.

min häst har haft en muskelskada på bakdelen, som det är ganska mycket ärrvävnad kvar efter. Där svettas hon på samma sätt som din, på ett runt område ca 15-20 cm stort.

Hästen din kan inte ha fått en spark eller liknande då? Jag skulle kollat upp med ET om jag var du, ET gav mig rådet att massera på ärrvävnaden för att den ska hålla sig mjuk, och när jag gör det så svettas hon inte lika mycket där.

Bra att du har kollat upp med vet. Men alla vetierinärer sitter inte på god kant till Equiterapeuterna, jag tycker verkligen att du ska kolla upp med en sån! Iallafall ringa och höra om vad det kan vara.

Nu är ju den här tråden vääääääääldigt (ja ganska iaf.) gammal, så jag tror nog TS har kollat upp det. Typ sådär för 1½ år sen.. :angel:

kolla gärna på datumen innan ni svarar på trådarna.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 120
Senast: Lobelia
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 354
Senast: Tarantino
·
K
Träning Jag har tidigare skrivit här på buke om min hingstiga valack som är otroligt dominant. Vi är nästan identiska till personligheterna (vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 371
Senast: Equiform
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 952
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka