Svettig häst – svampa av eller inte?

Fideli

Trådstartare
Jag är medryttare på ett halvblod som jag rider ett par dagar i veckan, hästägaren har en sund syn på hästskötsel tycker jag, hästarna går utan täcke och är ute så mycket som möjligt oavsett väderlek. Det leder dock till att de får väldigt mycket vinterpäls, och ägaren vill inte att de klipps.

H*n vill dock att hästen rids ordentligt och tränas och tycker att det är jättebra att jag är med på hoppträningar, vilket jag försöker vara en gång i veckan. Träningarna är i ridhus och det blir väldigt varmt därinne, man kan rida i t-shirt även på vintern, vilket förstås innebär att hästen blir väldigt, väldigt svettig.

Om det är på kvällen så brukar jag svampa av hästen, lägga på ett fleecetäcke och när vi har kommit tillbaka till stallet så har han åtminstone börjat torka och ska ju stå inne över natten, så då tar jag av täcket och ger kvällshö och säger god natt. Inga problem där.

Men om jag rider honom på dagen så ska han ju tillbaka ut i hagen och då funderar jag på vad som är bäst. Om han bara är lite svettig så brukar jag borsta igenom pälsen ordentligt och sedan släppa ut honom, om han är väldigt svettig så brukar jag spola eller svampa av honom och lägga på ett täcke innan jag släpper ut honom, men det känns som att ägaren helst inte vill att jag lägger på täcke. Är det i så fall bäst att släppa ut honom svettig, utan att spola av (bara låta svetten självtorka), eller ska man spola/svampa av (så pälsen blir helt genomblöt och tar många timmar att torka) och släppa ut?
I och för sig så blir ju pälsen genomblöt även de dagar det regnar och de dör ju inte av det…
Så länge det är plusgrader så kan man väl kanske svampa av och släppa ut utan täcke, men när det blir minusgrader då?
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Sund syn på hästskötsel rimmar illa med rida väldigt svettig och släppa ut i kylan.

Hästar som arbetas mycket, även inomhus BÖR klippas för hästens bästa. Det är inte snällt att låta en häst släpa runt på massor med päls och bli genomsvettig, det tar en massa onödig ork för den. Sedan är det inte alls nyttigt att släppa ut dem blöta efteråt, de kan faktiskt bli sjuka.

Eftersom du är medryttare så kan du ju inte göra så mycket, men jag hade inte släppt ut utan täcke iaf.
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Nej, det är ju det som är problemet.
När jag hade egen häst så undvek jag att rida den svettig på vintern, hon fick helt enkelt lite viloperiod på vintern med väldigt lugn ridning.
Men nu vill ju hästens ägare att den ska ridas och tränas, samtidigt som h*n inte vill klippa eller ha täcke på. Så frågan är: vad är det minst onda? Släppa ut svettig häst eller släppa ut blöt häst?
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Jag har islandshäst, som ju också sätter en del vinterpäls.... Han är visserligen delvis klippt (hals/bog/bringa), men blir ju efter hårdare träningspass svettig även på delar av det oklippta. Jag skulle ALDRIG få för mig att svampa eller spola på vintern (möjligen benen om de är leriga), och släpper heller inte ut svettig häst utan täcke om det är kallare än +10. Skall hästen stå inne efter ridningen får han fleecetäcke på sig, tas av när han torkat. Och skall han gå ut i hagen blir det andastäcke, ev. med fleecetäcke under om det är lite kallare ute. Helst också extra hö, så han kan "äta sig varm".

Jag är fullständigt enig med dig och hästägaren om att en häst inte bör ha täcke i onödan, men svettig häst + kallt väder tycker jag absolut inte är "i onödan"!
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Släppa ut svettig häst utan att spola den skulle jag se som betydligt bättre än att spola/svampa. Då gör förhoppningsvis hästens egen värme att pälsen torkar relativt snabbt, och den lär dessutom torka inifrån. Spola/svampa vintertid är BIG NO-NO för mig oavsett täcke!
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Så frågan är: vad är det minst onda? Släppa ut svettig häst eller släppa ut blöt häst?

Inget av det är bra, led hästen tills den torkar, borsta noga och släpp ut hästen. Eller rid inte hästen så att den blir så svettig, det är enda alternativen jag ser.

Att släppa ut en dränkt häst på vintern är inte snällt, det är lite skillnad när det regnar på den och den är torr längst in mot huden, då skyddar ju pälsen väldigt bra.
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Jo, hade jag tid att leda runt hästen i två-tre timmar tills den torkade, så vore ju det det bästa, men det tar mig en halvtimme att komma till stallet, en halvtimme att få in hästen från hagen (inte pga svårfångad häst, men hagen är på drygt 4 hektar...), trekvart att få hästen ren (rullar sig alltid och har som sagt tjock päls som gruset och leran kryper in i), om vi rider ut i skogen tar själva ridningen en och en halvtimme pga få ridvägar, ung en halvtimme att ta hand om hästen efter ridningen och sedan en halvtimme att ta mig hem igen. Så att leda tills han blir torr har jag inte tid och lust med, vill helst komma i säng innan midnatt...

När jag rider på egen hand så försöker jag givetvis att ta det så lugnt så att han inte blir svettig eller bara lite svettig, men när man är med på träning så är det svårt. Det är som sagt så varmt i ridhuset att han börjar svettas redan när man skrittar fram...

Trivs ju med både hästen och ägaren så jag tycker inte att det här är orsak till att sluta vara medryttare på hästen och ägaren har ju inte sagt att jag absolut inte får sätta på täcke, det är bara att jag känner att hon tycker att jag är lite "besvärlig" som envisas med att sätta på täcke.
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Jo, hade jag tid att leda runt hästen i två-tre timmar tills den torkade.
Då har du inte tid att rida hästen svettig helt enkelt.

Det är som sagt så varmt i ridhuset att han börjar svettas redan när man skrittar fram...
Då tycker jag ärligt talat lite synd om hästen om det är så, då ska man inte träna hårt heller om det är så. Om man nu bestämmer sej endå för att träna hårt får man ta ansvaret också att fixa hästen torr innan man åker hem.

Trivs ju med både hästen och ägaren så jag tycker inte att det här är orsak till att sluta vara medryttare på hästen och ägaren har ju inte sagt att jag absolut inte får sätta på täcke, det är bara att jag känner att hon tycker att jag är lite "besvärlig" som envisas med att sätta på täcke.

Måste tycka det är en väldigt konstig ägare, jag tycker du ska säga ifrån endå och säga att du inte har tid att träna på det sättet eftersom ägarn inte vill ha varken täcke eller klippa hästen.

Om inte jag hade haft tid att skritta min häst torr så hade jag självklart klippt honom om jag ville fortsätta träna på det sättet, lättare för allihop. Jag undviker att klippa min också sålänge jag har tiden att få honom torr. Men måste man klippa så måste man.
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Då har du inte tid att rida hästen svettig helt enkelt.
Då tycker jag ärligt talat lite synd om hästen om det är så, då ska man inte träna hårt heller om det är så. Om man nu bestämmer sej endå för att träna hårt får man ta ansvaret också att fixa hästen torr innan man åker hem.



Måste tycka det är en väldigt konstig ägare, jag tycker du ska säga ifrån endå och säga att du inte har tid att träna på det sättet eftersom ägarn inte vill ha varken täcke eller klippa hästen.

Om inte jag hade haft tid att skritta min häst torr så hade jag självklart klippt honom om jag ville fortsätta träna på det sättet, lättare för allihop. Jag undviker att klippa min också sålänge jag har tiden att få honom torr. Men måste man klippa så måste man.

Helt ärligt så tror jag att det inte finns många som leder sina hästar i två-tre timmar för att de ska torka......
Det finns många bra andastäcken på marknaden som håller hästen torr trots att den är svettig när täcket läggs på. Köp ett sådant och diskutera saken med hästens ägare. Hon vill väl också hästens bästa? Släpp inte ut hästen svettig, tänk på att det är muskulaturen som kyls ner. Kan alltså inte jämföras med regn. Lycka till!
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Om du har läst tråden så vill inte ägaren ha varken täcke eller klippt häst, det är ju de som är problemet, jag vet att det finns bra andastäcken som man kan lägga på hästen medan den torkar även om det inte är optimalt direkt, men det är bättre än att släppa ut hästen blöt och svettig.

Och helt ärligt så hoppas jag verkligen inte att det är många som gör såhär och rider trots att förutsättningarna för det inte är bra, vill man träna hårt med hästen så får man ta sitt ansvar också och antingen klippa eller vänta tills hästen torkar. Inte bara svampa av och släppa ut hästen.
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?



Helt ärligt så tror jag att det inte finns många som leder sina hästar i två-tre timmar för att de ska torka......
Det finns många bra andastäcken på marknaden som håller hästen torr trots att den är svettig när täcket läggs på. Köp ett sådant och diskutera saken med hästens ägare. Hon vill väl också hästens bästa? Släpp inte ut hästen svettig, tänk på att det är muskulaturen som kyls ner. Kan alltså inte jämföras med regn. Lycka till!


Det tror inte jag heller.
Själv har jag en islänning med enorm päls som går på lösdrift. Jag har klippt henne på halsen för annars anser jag inte att hon är ridbar under 8 månader om året.
Är hon svettig efter ridpass så åker fleecetäcke på och hon får stå inomhus och äta sig varm och torr. Sen släpps hon ut. Och ja, jag tror också på naturlig hästhållning men så länge vi människor är där och ändrar på hästarnas förutsättningar så måste vi anpassa oss därefter.
 
Senast ändrad:
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Det tror inte jag heller.
Själv har jag en islänning med enorm päls som går på lösdrift. Jag har klippt henne på halsen för annars anser jag inte att hon är ridbar under 8 månader om året.


Ja, det är så mycket enklare när det är ens egen häst, själv hade jag också en häst på lösdrift ett par år, honom klippte jag på undersidan av halsen och frampå bringan och det räckte för att man skulle kunna rida ganska ordentligt utan att han blev svettig. Och med så lite klippning kunde han också gå ute dygnet runt utan täcke utan att bli kall och frusen. Det var sådan klippning jag föreslog för den här ägaren, men h*n tyckte inte att man skulle klippa alls eftersom hästarna är ute så mycket. Och det är ju faktiskt hon som äger hästen så jag kan ju inte tvinga fram en klippning.
Jag får helt enkelt fortsätta som jag gjort hittills och lägga på täcke när han är svettig och skulle hon komma någon dag och säga att jag inte FÅR ta på täcke så får vi väl ta den diskutionen då.
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Jag tycker personligen att om hästen har så lång päls att den svettas när man tränar den och att man gör det regelbundet så bör den klippas för att undvika eventuella hälsorisker.

Edit: Men det är ju alltid lite svårt att påverka som medryttare. :(
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Jag tycker personligen att om hästen har så lång päls att den svettas när man tränar den och att man gör det regelbundet så bör den klippas för att undvika eventuella hälsorisker.

Edit: Men det är ju alltid lite svårt att påverka som medryttare. :(

Jo, det är ju precis så jag tycker också, men nu är det ju inte min häst och därför inte jag som kan bestämma över detta. Så själva frågan var ju; ska man svampa av hästen när den är svettig eller inte? Och alla verkar ju överens om att man inte ska svampa av den.

Men det jag då undrar över är, om man inte svampar av den, utan svetten får torka, då vill man ju helst borsta hästen ordentligt på kvällen när den torkat eller åtminstone nästa dag för att borsta bort den torkade svetten. Återigen, jag bor en bit bort från denna häst och har inte möjlighet att åka tillbaka på kvällen eller åka dit extra när det inte är "min" dag sas. Är det på något sätt "farligt" för hästen om det dröjer några dagar innan den blir avborstad, eller sköter den detta själv genom att den rullar sig i hagen? Eller gör det saken värre, intorkad svett och blöt lera?
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Är det på något sätt "farligt" för hästen om det dröjer några dagar innan den blir avborstad, eller sköter den detta själv genom att den rullar sig i hagen? Eller gör det saken värre, intorkad svett och blöt lera?

Farligt är det väl inte direkt men är ju knappast så trevligt för den, lär ju klia en del och ser det väldigt dumt ut när hästen går med intorkad svett.

Sen förstår jag inte, är det ingen som sköter hästen vissa dagar? För hästen borde ju bli avborstad och genomkollad varje dag väl? tex när det kommer någon och tar av täcket? Då kan man ju be den kanske ta med en borste och borsta av hästen iallafall..
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

inte svampa.
men; det där är INTE en bra hästhållning. :crazy: det går inte att göra båda och, antigen tränar man hästen och klipper den, eller så mysrider man och låter den ha päls och gå ute. det är inte okej att rida hästen dyblöt och sen slippa ut den i kylan utan täcke. :(

man kan inte äta kakan och ha kvar den......
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Jag är tror inte att de alltid borstar hästen de dagar den inte rids, men jag vet inte säkert. Det kan ju hända att de borstar och ryktar så han blänker när de tar in honom på kvällen, men eftersom han rullar sig så himla mycket i hagen så ser det ju ut som om han inte blivit borstad på flera veckor...
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Ok, jag förstår att jag kanske uttryckte mig oklart i första inlägget. Vad jag menade var att jag tycker hästägaren har en sund syn på hästhållning I ÖVRIGT, alltså inte just när det gäller detta med träna utan att klippa.

Jag är så trött på alla hästägare som som har två täcken på hästen när den står inne i stallet och tre täcken ute i hagen och att hästen inte får gå ut om det regnar eller blåser eller är insekter ute eller är soligt... Dessutom ska benen lindas när man rider och det ska vara både skydd och boots på ute i hagen osv.
Så därför tyckte jag att det var väldigt skönt att komma till dessa människor som anser att även halvblod kan gå ut även om det regnar, att hästarna inte behöver täcke bara för att det är kallare än +10, att skydd bara ska användas om de faktiskt behövs, att hästen ska ridas ute i skog och mark och inte bara på ridbana mm.
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

Jag är tror inte att de alltid borstar hästen de dagar den inte rids, men jag vet inte säkert. Det kan ju hända att de borstar och ryktar så han blänker när de tar in honom på kvällen, men eftersom han rullar sig så himla mycket i hagen så ser det ju ut som om han inte blivit borstad på flera veckor...
Om det skulle klia så rullar sig ju hästen. Tror inte det är någon fara att låta bli att borsta av den anledningen. När jag var liten släppte vi ut hästarna svettiga efter arbetspasset. Då klippte man inte lika ofta hästar. När jag tänker tillbaka på det nu så skäms jag verkligen. Visst, hästarna överlevde och blev varken förkylda eller sjuka på annat sätt, men jag skulle aldrig komma på tanken nu att släppa ut hästen på det sättet. För att mötas halva vägen kan du ju lägga på täcke. Den som kommer sedan och kvälls/nattfodrar/kollar hästarna kan ju ta av täcket då om hästen har torkat. Annars kan man ju ta av det på morgonen.
 
Sv: Svettig häst – svampa av eller inte?

När jag var liten släppte vi ut hästarna svettiga efter arbetspasset. Då klippte man inte lika ofta hästar. När jag tänker tillbaka på det nu så skäms jag verkligen. Visst, hästarna överlevde och blev varken förkylda eller sjuka på annat sätt

Det där har jag också funderat på. När jag gick på ridskola (70-talet) så var det aldrig några hästar som klipptes eller gick med täcke, varken ridskolehästarna eller privathästarna. Och ett par av privathästarna tränades riktigt hårt! Hur gjorde man med dem egentligen, de måste ju ha haft mycket vinterpäls och blivit ordentligt svettiga vid ridning?
Jag kommer ihåg att vi ibland lade en filt på ridskolehästarna om de var mycket svettiga och även att man stoppade halm mellan hästen och filten. Men det var ju inte så att de hade filten på sig tills de var helt torra, den som kvällsfodrade tog ju av filtarna innan han/hon åkte hem.
Och hästarna som kördes i skogen förr? De var ju inte klippta och de jobbade ju riktigt hårt! De fick ju också bara en filt över ryggen.

De flesta i den här tråden ansåg ju att man inte kunde träna en häst som inte var klippt, men det borde ju vara ok så länge den får ett täcke på sig efteråt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 827
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 503
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 066
Senast: Skye
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 940
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp