Sveriges smartaste barn

Sv: Sveriges smartaste barn

Svarar er alla tre. Naturligtvis finns det undantag. Men det finns också generaliseringar - som statistiskt sett stämmer. Nu har jag inte sett programmet, men från vilka förhållanden kommer oftast barnen i programmet? Rosengård?

Naturligtvis finns det lika många begåvade barn från "enklare" hemmamiljöer, det har ju inget med begåvningen att göra. Intresset för att läsa finns också, det kan vara mer brinnande också om det inte är vardagsmat! Däremot behövs ju undervisning, uppmuntran och tillgång till litteratur av något slag. Det är skillnad på om man har detta som ett naturligt inslag i hemmamiljön eller inte.

Och hur många barn hänger så mycket i biblioteket på eget initiativ att de kommer ikapp, innan 11-årsåldern? Skillnaden börjar ju suddas ut med åldern, men den är inte utsuddad då.
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Och bara som ett klargörande, jag är själv invandrare och har föräldrar med helt vanliga jobb. Jag var väl strax under medelgott allmänbildad som 11-åring, det var lite ont om tid hemma och mina föräldrar är mer "doers" och hade eget företag.

Så jag menar inte att man måste vara dåligt allmänbildad, men man är knappast den mest lysande stjärnan om man inte är ovanligt ovanlig...

Nu är jag en av försvinnande få invandrare på veterinärutbildningen. Och det kom inte gratis. Jag är hjärtligt glad att intagningsprovet inte omfattade Englands geografi... :p
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Nä, i och för sig... det blir lite "hårklyverier", men Svenska mästerskapen är ju frågan om det låter som om det får plats något annat än "mästare" i egentligen? :angel: Och det ska det väl heller inte!

Äsch, jag vet inte. Kanske är ordet "smartast" negativt i vissa (många?) öron... och att det är därför man reagerar? Just för att "smart" också är ett väldigt subjektivt begrepp. Vem är smart egentligen? Och motsatsen till smart blir ju "dum"...
Kanske är/känns det mer okej att vara "icke-svenskmästare" än "dum"? Att inte vara svensk mästare behöver ju inte innebära att man är totalt usel. Men att man inte är smart kanske betyder att man är just... "dum".... ?

Precis, det är nog ordet jag reagerar på, för som du säger, motsatsen till smart är ju dum...

Och angående att barn till högutbildade föräldrar är "smartare" är oftast att i deras familjer finns en tradition av utbildning och att studera, kanske bra rutiner med läxläsning (det har föräldrarna i sin tur tidigt fått lära sig och ser sedan till att sina barn också får det). Tror ändå att högutbildade föräldrar "drillar" sina barn på ett annat sätt än vad vi lågutbildade gör, tyvärr... klart att det finns undantag men jag tror till en stor del att det ser ut så.
I vår familj har det varit en stolthet att gå och jobba varje dag, oavsett vad man jobbar med, "gör man rätt" för sig är man på rätt linje och våra föräldrar är stolta över oss.
Man ska vara glad över det man har liksom.
Tror att det kan vara så hos många "arbetarfamiljer".
Min pappa är otroligt allmänbildad, har lätt för att lära osv, men han har tyvärr inte gjort något med det utan valt att följa sin fars fotsteg i jobbranchen istället.
Själv är jag helkorkad :D .

En helt annan diskussion kanske, men jag halkade iväg här :smirk: ...
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Fast jag är också invandrare - bodde faktiskt i Rosengård de första åren av mitt liv innan vi flyttade till ett annat liknande område i mellansverige...

Om dina föräldrar inte hade tid att prata så mycket vid middagsbordet så handlar det nog mest om att de just var "doers" som du beskriver dem. Inte för att de var invandrare.
Själv gick jag inte på dagis utan var hemma hos min farmor som följde med till Sverige vid flytten. Hon hade massor av tid att läsa för mig och prata om allt möjligt, därav min allmänbildning. Men det har ju inte att göra med om jag är invandrare.

Men det spelar inte roll egentligen. En del som inte är intresserade av att läsa eller bygga på sin allmänbildning blir ju duktiga på andra saker istället, t ex sport eller musik. Det kan man också tävla i och få berömmelse och pengar av.
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Men jag sa inte att egenskapen invandrare var avgörande på något sätt, utan barnets hemmamiljö. Och det finns fler saker som påverkar än de jag räknade upp, samt undantag såklart!

Jag skriver inte att alla invandrarbarn är mindre allmänbildade, inte heller alla barn från enklare förhållanden eller att alla utan läxhjälp och uppmuntran hemifrån är det.

Vad jag säger är: kombinerar man dessa och andra faktorer i hemmamiljön så är det väldigt svårt och ovanligt att vara i toppskiktet.

Det är bara att gratulera alla 11-åringar som helt själva med hjälp av skolan och biblioteksböcker kvalar in till tävlingen. :bow:
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Fast då är ju frågan egentligen:

Är det så illa att få tävla och vinna pengar för att man råkar ha rätta hemförhållanden/egenskapen/fallenhet för att ta till sig kunskap?

Det är ju OK att tävla och få pengar om man har alla förutsättningar och egenskaper för att bli en bra idrottsstjärna? Eller musiker? Eller ... ja, ta vad som helst.

Att man blir bra på något alls beror ju på en lycklig kombination av ens egna medfödda egenskaper och därtill de omständigheter som man växer upp med - att "rätt" saker blir uppmuntrade och därmed utvecklade till sitt fulla potential.

Då är det väl mest synd om medelmåttorna som inte blir superbra på något även om de hamna i "rätt" familj...
 
Sv: Sveriges smartaste barn

*knappp*

Jag och min sambo kikade på programmet och kunde bara konstatera att det inte handlar om att vara smart, utan det handlar om att vara allmänutbildad och läsa sig till saker, det behöver man inte vara smart för att kunna göra (jag själv är inte smart, men allmänutbildad).

Det enda som egentligen hade med att vara smart att göra var sifferkombinationen på "mobilen", det hade jag problem med medans sambon (som är smart och har ett IQ över det normala) löste det på en gång. Självaste frågorna kunde jag bättre än honom iom att jag gillar hundar, jag har sett Harry Potter-filmerna och läste en del geografi i skolan, dock var sambon mer insatt i engelsk geografi än vad jag var.

Annars tycker jag programmet skapar en viss press, namnet ger mig gåshud, det är redan tillräckligt mycket här i världen som barn måste kunna för att vara "godkända" i övriga barns ögon. Att då ha stora uttagningar och skapa mer frustration tycker jag är fel.

Men ja, jag lär hinna ändra min åsikt 17 gånger innan finalen ;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 783
Senast: gammalek
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter andraplaceringen i lördagens Nations Cup toppar Sverige serien när en omgång återstår. "Jag vet att vi kan ännu mer," säger...
Svar
0
· Visningar
165
Senast: Gunnar
·
Hemmet Jag beställde tyg till nya köksgardiner. Det smalrandiga. I samma serie fanns flera olika, så jag tänkte man kunde ha lite annat på...
Svar
19
· Visningar
443
Senast: tictacs
·
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
431
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp