Sveriges smartaste barn

Sv: Sveriges smartaste barn

Han som "vann" dagens kvalomgång fick ju dessutom en laptop. Tänk den som fick en laptop för att svara på en samling tämligen enkla frågor :angel:

Man kanske skulle fråga RF vad de anser om saken. Eller gå direkt till SvRF, Fjärås kan ju ta med det i sin motion om prispengarna kanske.
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Såg lite igår. Tycker inte det var "farligare" än tex 10000-kronorsfrågan (eller vad 17 det nu heter) för barn. Eller Vi i Femman som också är en kunskapstävling.

Man får väl lita på att föräldrarna till respektive barn vet och avgör vilken typ av press deras barn klarar av.

På ett sätt kan jag till och med tycka att det delvis är bra. Att barn som har lätt för att lära och läsa får visa sig duktiga. För annars är det ju bara sport som uppmärksammas. Att vara duktig i teoretiska ämnen kan ibland ses som lite "töntigt" i alla fall i tonåren. Medan alla däremot beundrar den som är duktig i sport...
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Har inte sett det, men mina 12-åringar gick vidare till andra uttagningen *skryt* :D . De gick inte vidare till TV-inspelningen men var väldigt glada för det eftersom den hade krockat med Sälenresan och de ville absolut hellre åka skidor :D

Jag hade inga betänkligheter när de blev kallade till uttagningen för TV-inspelningen. Jag är ingen curlingmorsa och de fick göra precis som de själva kände för. Fast jag kan erkänna att jag blir oerhört stolt då lärarna till dem (plus lillasysters lärare) alltid säger att de är otroligt allmänbildade! Undrar just vad vi gjort för att få tre så allmänbildade barn?? :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Sveriges smartaste barn

*kl*
Tycker inte att det är fel i sig, det är mest programnamnet som jag reagerar på.
Visst, i sporter så är det de bästa som vinner, men det tävlingarna då heter inte "sveriges bästa gymnast", "sveriges bästa ponnyryttare".
Givetvis så vet man att den som vinner är den bästa, tycker nog mest att det är irriterande att det blir så tydligt... :smirk:
Äsch.. svårt att förklara...
 
Sv: Sveriges smartaste barn

*kl*
Tycker inte att det är fel i sig, det är mest programnamnet som jag reagerar på.
Visst, i sporter så är det de bästa som vinner, men det tävlingarna då heter inte "sveriges bästa gymnast", "sveriges bästa ponnyryttare".

Namnet kan väl diskuteras, men ... om du vinner ponny-SM så nog är du Svensk mästare i ..... (fyll i valfritt). Med andra ord bäst i Sverige på just din disciplin.
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Javisst är du det, men tävlingen heter ju inte så.
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Jag är skeptisk till begrepp som just smartast osv. Det är ju ett relativt begrepp. Vad innebär det att vara smartast? Inom vad? Vi alla är ju bra på olika saker och att dessa skulle vara Sveriges smartaste barn alla kategorier är jag ytterst tveksam till. Tävlingar som barnen själva väljer har jag inget emot, men det innebär inte att man per automatik korar den som är bäst, man visar enbart vem som var bäst just då. Det sammanfaller dock med verkligheten ibland...:smirk:
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Jag tror att risken är större att barn blir kn'äckta för att deras föräldrar vill att de ska hålla på med någon sport, än att de är med i "Vi i Femman goes Modern". För såvitt jag minns var det inga tittarstormar kring vi i femman? Eller missade jag något där?

Vi i Femman är ju inte ett program som föräldrarna anmäler till utan något som sker genom skolan. Dessutom är det en lagkamp och inget individuellt.

Men visst, jag kan reta mig på att just intellektuella ämnen inte får någon uppmärksamhet i Sverige. Min dotter har engelska som hemspråk och flyttades som åttaåring upp till mellanstadiebarnen av sin amerikanska fröken. Det var för mig rätt symptomatiskt att hon är amerikan. Hon ser min dotters utveckling och gör något av det.
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Vi i Femman är ju inte ett program som föräldrarna anmäler till utan något som sker genom skolan.

Bara ett litet klargörande, det var skolorna som anordnade den första uttagningen till Sveriges smartaste barn. Alltså inte vi som föräldrar som anmälde :)
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Javisst är du det, men tävlingen heter ju inte så.

Nä, i och för sig... det blir lite "hårklyverier", men Svenska mästerskapen är ju frågan om det låter som om det får plats något annat än "mästare" i egentligen? :angel: Och det ska det väl heller inte!

Äsch, jag vet inte. Kanske är ordet "smartast" negativt i vissa (många?) öron... och att det är därför man reagerar? Just för att "smart" också är ett väldigt subjektivt begrepp. Vem är smart egentligen? Och motsatsen till smart blir ju "dum"...
Kanske är/känns det mer okej att vara "icke-svenskmästare" än "dum"? Att inte vara svensk mästare behöver ju inte innebära att man är totalt usel. Men att man inte är smart kanske betyder att man är just... "dum".... ?
 
Senast ändrad:
Sv: Sveriges smartaste barn

Barnen kanske inte tycker att det är enkla frågor, du är ju trots allt ett antal år äldre och har mer livserfarenhet än dem, då blir det ju ganska uppenbart att du tycker det är lätt.:confused:

Jag gillar fö inte konceptet heller..
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Bara ett litet klargörande, det var skolorna som anordnade den första uttagningen till Sveriges smartaste barn. Alltså inte vi som föräldrar som anmälde :)

Aha - det hade jag ingen aning om. Har inte hört något om det i dotterns skola heller medan Vi i femman är ett årligt inslag.
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Det handlar inte om vilka barn som är smartast eller mest allmänbildade. Det handlar om hur barnens hemmiljö ser ut.

Hur i hela friden ska ett barn som t.ex. har föräldrar med utländsk härkomst och lågavlönade arbeten, kanske inte tillgång till någon dagstidning hemma (för att inte tala om blaskor som Illustrerad Vetenskap och andra allmänorienterande tidsskrifter) samt obefintlig läxhjälp kunna mäta sig med ett barn som vuxit upp i en akademikerfamilj?

Ett barn utan resurser kan inte allmänbilda sig själv innan åk fem. Däremot kan man ju ta igen det senare och då kan det ses som en större bedrift.
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Barnen kanske inte tycker att det är enkla frågor, du är ju trots allt ett antal år äldre och har mer livserfarenhet än dem, då blir det ju ganska uppenbart att du tycker det är lätt.:confused:

Självfallet räknar jag på vad jag ansåg var lätt när jag var i deras ålder. (Och nej, jag kan inte med all vilja i världen anse att frågor i stil med "Hur många dagar är det i augusti?" och "Vilket av följande sitter inte i örat? Hammaren. Städet. Spiken. Stigbygeln." är särskilt kniviga frågor när tävlingen ska handla om landets smartaste barn."
 
Sv: Sveriges smartaste barn

... eller för den delen frågor som:
- Vilket land kommer du först till om du åker från Sverige över Öresundsbron?
- I vilken världsdel ligger landet Rwanda?
- Hur mycket blir 12 gånger 12?
- Vilken är den största religionen i Israel?
- Vilken är årets kortaste månad?

(Hittade på aftonbladet.se)

För övrigt (till tråden i allmänhet) förstår jag inte varför vissa tycker att det är så illa att barn tävlar i kunskap. Visst, namnet är inte det bästa, men själva tävlingsformen i sig ser jag inget fel i alls.
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Jag har bara sett reklamen av programmet, men det där lät ju inte som några direkt svåra frågor, men jag antar och hoppas att frågorna blir svårare ju längre programmet fortgår.
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Det handlar inte om vilka barn som är smartast eller mest allmänbildade. Det handlar om hur barnens hemmiljö ser ut.

Hur i hela friden ska ett barn som t.ex. har föräldrar med utländsk härkomst och lågavlönade arbeten, kanske inte tillgång till någon dagstidning hemma (för att inte tala om blaskor som Illustrerad Vetenskap och andra allmänorienterande tidsskrifter) samt obefintlig läxhjälp kunna mäta sig med ett barn som vuxit upp i en akademikerfamilj?

Ett barn utan resurser kan inte allmänbilda sig själv innan åk fem. Däremot kan man ju ta igen det senare och då kan det ses som en större bedrift.

Det behöver inte alls vara så.
Det finns barn med egen drivkraft som läser böcker och tidningar på biblioteket trots att deras föräldrar i princip är helt illiterata.

Sedan finns det barn som har allt serverat men som inte har intresse eller ork att bläddra en endaste sida i böckerna.

Att vara invandrare behöver inte heller betyda att det är dåligt med studierna. Bland mina elever så är ofta invandrarna de mest ambitiösa eleverna och dessutom de som inte tar sin framtida trygghet för given. Alltså gör det något av sin skoltid och pluggar när de har chansen istället för att slöa.
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Det handlar inte om vilka barn som är smartast eller mest allmänbildade. Det handlar om hur barnens hemmiljö ser ut.

Hur i hela friden ska ett barn som t.ex. har föräldrar med utländsk härkomst och lågavlönade arbeten, kanske inte tillgång till någon dagstidning hemma (för att inte tala om blaskor som Illustrerad Vetenskap och andra allmänorienterande tidsskrifter) samt obefintlig läxhjälp kunna mäta sig med ett barn som vuxit upp i en akademikerfamilj?

Ett barn utan resurser kan inte allmänbilda sig själv innan åk fem. Däremot kan man ju ta igen det senare och då kan det ses som en större bedrift.

Varför skulle någon från en lågavlönad familj inte kunna vara smart eller allmänbildad?
Jag har aldrig haft illustrerad vetenskap eller liknande tidning (fast jag haft råd), men jag är ändå väldigt allmänbildad och tillhör det "smartare" skiktet i Sverige (det är testat).
Jag kommer visserligen inte från en lågavlönad familj, men jag ser ändå inte varför de inte skulle kunna vara smarta eller allmänbildade?
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Jag tror inte att allmänbildning behöver hänga ihop med föräldrarnas inkomst. Inte måste föräldrarna vara akademiker heller.

Jag har tänkt mycket på vad det kan vara som vi har gjort för att våra barn ska bli så allmänbildade. Vi är bönder (inte akademiker och ingen hög inkomst) och vi bor ute på landet. Barnen har inte gått på dagis utan "bara" varit hemma tills de började skolan.

Kanske kan det hänga ihop med att vi alltid har pratat mycket med dem (om allt), både jag och min man är diskussionsglada, samhällsintresserade och barnen har många vuxenkontakter som bemöter dem som individer, inte som "barn". Äsch, jag vet inte. Kanske man skulle starta en ny tråd om detta ämne. Jag finner det verkligt intressant!
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Det skulle vara till finalen då. Det var sju(?) kvalomgångar och de torde ligga på samma nivå allihopa. Nåja, det blir intressant att fortsätta titta och se om man även i fortsättningen kan alla svar :)
(Det enda som var lite knepigare var när barnens specialämnen kom upp i slutet. Igår var det Harry Potter, hundar och Englands geografi. Där kunde jag nog bara hälften av frågorna.)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 783
Senast: gammalek
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter andraplaceringen i lördagens Nations Cup toppar Sverige serien när en omgång återstår. "Jag vet att vi kan ännu mer," säger...
Svar
0
· Visningar
165
Senast: Gunnar
·
Hemmet Jag beställde tyg till nya köksgardiner. Det smalrandiga. I samma serie fanns flera olika, så jag tänkte man kunde ha lite annat på...
Svar
19
· Visningar
443
Senast: tictacs
·
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
431
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp