Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har aldrig sett programmet så jag kan inte yttra mig. Jag är mest nyfiken på hur de definerar "smarthet". Hur är man när man är smart?
/snurpe
kunde dom inte döpa det till Juniorjeopardy? (stavas?), vissa barn kanske kommer att tro att dom är sämre bara för dom inte är med i TV;n där dom "smarta" är.
Och vissa kommer tro dom är sämre för dom inte är på tv där dom snabba är
och dom snygga
och dom som har talang och kan vara med i idol
och dom som kan någon sport
och alla andra som har spetskompetens
Människor är olika. Den svenska skräcken inför intelligens är skrattretande ibland. Varför är det så fruktansvart hemskans hemskt att vara smartare än någon annan och vilja visa det?
Barnen som är med är med för att de är duktiga på något. Om man ska tro stereotyptänket så är det ju oftast "töntarna" som är "smarta", kanske har de blivit mobbade för att vara frökens gullegris, kanske har de blivit valda sist i gympan tusen gånger för att de inte är bra nog. Nu kom nåt de är bra på. Åhnej, de är intelligenta!
Om barnen nu är så känsliga att de inte kan leva med att de andra är smarta så måste vi nog
a) ta bort alla program som innehåller barn som gör något duktigt
b) utvidga psykvården, för de ungarna får det inte lätt i livet
Alla människor är inte lika. Kan man inte lika gärna få lära sig det från början?
//Max - trött på sossetänk
Det du skriver är intressant. Min tanke var iofs att pressen kan bli hård på de här barnen, från föräldrarna tex, på ett osunt sätt. Många föräldrar hetsar och pressar sina barn väldigt hårt och det inget bra sätt att växa upp, vare sig det handlar om fotboll eller "smarthet" eller nåt annat. Det knäcker snarare än främjar.
Jag tycker inte det är fel i att tävla om/i kunskap eller prestationer, oavsett om det gäller allmänbildning eller idrott eller vad det nu kan vara.
Hålls det på en rimlig nivå så är det ju bara en morot för barn att träna och lära sig ännu mer.
Men, som någon tidigare skrivit, då ska det ske därför att barnen själva är duktiga, inte därför att deras föräldrar vill att deras barn ska vara duktiga. Och jag tror att det kan vara ganska svårt som förälder att inte pressa sitt barn om det nu är väldigt duktigt och kan gå långt, även om man gör det omedvetet. Gränsen mellan stöd och press kan vara ganska hårfin.
Åhhhh!!! Äntligen någon som våga säga det!!!
Ett exempel på just sånt är är det är ok med elitgymnasier för sporter, men det finns inget för mattesnillen eller språksnillen! Varför skall dessa barnen inte få sin chans? Nej, fram för mer mångfald bland skolorna och i samhället!
En intressant reflektion, de här barnen får tävla om pengar men inte de barn som tävlar ponny. Trots att de här barnen tävlar om långt mkt mer pengar än vid ponnytävlande.