Sveriges smartaste barn

Mirre

Trådstartare
Vad tycker ni om den serien?
Iof har den inte börjat än men ändå.

vad anser ni om ideén till programmet?

Jag vet inte vad jag anser om serien än.
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Känner inte till den och har inte hört talas om den heller, så det är ju svårt att uttala sig. Men jag känner mig lite tveksam. Skapar det inte bara onödig press?
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Har aldrig sett programmet så jag kan inte yttra mig. Jag är mest nyfiken på hur de definerar "smarthet". Hur är man när man är smart?

/snurpe
 
Sv: Sveriges smartaste barn

tycker det verkar som det borde heta sveriges mest allmänbildade barn..
 
Sv: Sveriges smartaste barn

När man inte sett det är det svårt att yttra sig.

Men faktiskt så gillade jag inte tanken när jag såg reklamen :crazy:

Hur ska de andra känna sig, de som det inte går bra för?
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Jag känner mig hemskt splittrad. Min första tanke när jag såg reklamen var "Fy", men när jag grävde djupare i varför jag kände så, så insåg jag att det inte är nån större skillnad mot Tex Ponnys SM, SM i shack eller nåt annat. Det är bara ett par som blir bäst.

Min motvilja ligger i att jag har svårt för sådna tävlinga överlag, och i synnerlighet för barn/ungdomar
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Jag reagerar nog mot namnet programmet har. Annars kan jag tycka att den kunskapstävling för barn inte alls är så illa egentligen. Men att döpa den till "Sveriges smartaste barn" gillar jag inte.
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Har aldrig sett programmet så jag kan inte yttra mig. Jag är mest nyfiken på hur de definerar "smarthet". Hur är man när man är smart?

/snurpe

Ja, det undrar jag också - verkligen. Det är kanske bristen på klarhet i det som gör att jag tycker att det verkar som en löjlig idé. Opreciserat, på något sätt.
 
Sv: Sveriges smartaste barn

kunde dom inte döpa det till Juniorjeopardy? (stavas?), vissa barn kanske kommer att tro att dom är sämre bara för dom inte är med i TV;n där dom "smarta" är.
 
Sv: Sveriges smartaste barn

kunde dom inte döpa det till Juniorjeopardy? (stavas?), vissa barn kanske kommer att tro att dom är sämre bara för dom inte är med i TV;n där dom "smarta" är.

Och vissa kommer tro dom är sämre för dom inte är på tv där dom snabba är

och dom snygga

och dom som har talang och kan vara med i idol

och dom som kan någon sport

och alla andra som har spetskompetens

Människor är olika. Den svenska skräcken inför intelligens är skrattretande ibland. Varför är det så fruktansvart hemskans hemskt att vara smartare än någon annan och vilja visa det?

Barnen som är med är med för att de är duktiga på något. Om man ska tro stereotyptänket så är det ju oftast "töntarna" som är "smarta", kanske har de blivit mobbade för att vara frökens gullegris, kanske har de blivit valda sist i gympan tusen gånger för att de inte är bra nog. Nu kom nåt de är bra på. Åhnej, de är intelligenta!

Om barnen nu är så känsliga att de inte kan leva med att de andra är smarta så måste vi nog
a) ta bort alla program som innehåller barn som gör något duktigt
b) utvidga psykvården, för de ungarna får det inte lätt i livet

Alla människor är inte lika. Kan man inte lika gärna få lära sig det från början?


//Max - trött på sossetänk
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Det du skriver är intressant. Min tanke var iofs att pressen kan bli hård på de här barnen, från föräldrarna tex, på ett osunt sätt. Många föräldrar hetsar och pressar sina barn väldigt hårt och det inget bra sätt att växa upp, vare sig det handlar om fotboll eller "smarthet" eller nåt annat. Det knäcker snarare än främjar.
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Ska bli roligt att se om jag själv ens kan frågorna :crazy:

Alla sveriges föräldrar har väl anmält, ty de flesta verkar tycka att deras barn är FRUKTANSVÄRT smarta:crazy:
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Jag tycker inte det är fel i att tävla om/i kunskap eller prestationer, oavsett om det gäller allmänbildning eller idrott eller vad det nu kan vara.

Hålls det på en rimlig nivå så är det ju bara en morot för barn att träna och lära sig ännu mer.

Men, som någon tidigare skrivit, då ska det ske därför att barnen själva är duktiga, inte därför att deras föräldrar vill att deras barn ska vara duktiga. Och jag tror att det kan vara ganska svårt som förälder att inte pressa sitt barn om det nu är väldigt duktigt och kan gå långt, även om man gör det omedvetet. Gränsen mellan stöd och press kan vara ganska hårfin.
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Förutom att de frågorna som visats på trailern är skrämmande lätta så är det en bra idé. Jag hade älskat att vara med i ett sådant program som liten :D
Men som tidigare skrivits, kanske skulle det heta "Sveriges mest allmänbildade barn" istället.

Vad jag läst om tävlingen var grundtävlingarna med frågor om artister och låtar och dylikt. Något som jag personligen inte klassar som allmänbildning men okej. (Möjligen "artister"/grupper som Beatles och andra klassiska band och t.ex. Beethoven. Jag kategoriserar inte Marit Bergman eller Green Day som allmänbildning ;) )
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Och vissa kommer tro dom är sämre för dom inte är på tv där dom snabba är

och dom snygga

och dom som har talang och kan vara med i idol

och dom som kan någon sport

och alla andra som har spetskompetens

Människor är olika. Den svenska skräcken inför intelligens är skrattretande ibland. Varför är det så fruktansvart hemskans hemskt att vara smartare än någon annan och vilja visa det?

Barnen som är med är med för att de är duktiga på något. Om man ska tro stereotyptänket så är det ju oftast "töntarna" som är "smarta", kanske har de blivit mobbade för att vara frökens gullegris, kanske har de blivit valda sist i gympan tusen gånger för att de inte är bra nog. Nu kom nåt de är bra på. Åhnej, de är intelligenta!

Om barnen nu är så känsliga att de inte kan leva med att de andra är smarta så måste vi nog
a) ta bort alla program som innehåller barn som gör något duktigt
b) utvidga psykvården, för de ungarna får det inte lätt i livet

Alla människor är inte lika. Kan man inte lika gärna få lära sig det från början?


//Max - trött på sossetänk

Åhhhh!!! Äntligen någon som våga säga det!!! :bow: :bow: :bow:
Ett exempel på just sånt är är det är ok med elitgymnasier för sporter, men det finns inget för mattesnillen eller språksnillen!:eek: Varför skall dessa barnen inte få sin chans? Nej, fram för mer mångfald bland skolorna och i samhället!
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Det du skriver är intressant. Min tanke var iofs att pressen kan bli hård på de här barnen, från föräldrarna tex, på ett osunt sätt. Många föräldrar hetsar och pressar sina barn väldigt hårt och det inget bra sätt att växa upp, vare sig det handlar om fotboll eller "smarthet" eller nåt annat. Det knäcker snarare än främjar.

Jag tycker inte det är fel i att tävla om/i kunskap eller prestationer, oavsett om det gäller allmänbildning eller idrott eller vad det nu kan vara.

Hålls det på en rimlig nivå så är det ju bara en morot för barn att träna och lära sig ännu mer.

Men, som någon tidigare skrivit, då ska det ske därför att barnen själva är duktiga, inte därför att deras föräldrar vill att deras barn ska vara duktiga. Och jag tror att det kan vara ganska svårt som förälder att inte pressa sitt barn om det nu är väldigt duktigt och kan gå långt, även om man gör det omedvetet. Gränsen mellan stöd och press kan vara ganska hårfin.

Javisst, men Cocos nämner, det kan lika gärna vara inom fotboll. Jag tror att risken är större att barn blir kn'äckta för att deras föräldrar vill att de ska hålla på med någon sport, än att de är med i "Vi i Femman goes Modern". För såvitt jag minns var det inga tittarstormar kring vi i femman? Eller missade jag något där?

Föräldrars press på barnen tycker jag är en helt annan fråga som ska tas upp i ett vidare perspektiv än ett tv-program. Är det då inte hemskare att föräldrar tvingar barn att ställa upp i skönhetstävlingar (inte så mycket sverige kanske)? Att tävla i intelligens, eller i det här fallet allmänbildning, det ger ju barnen något de kan ha användning för resten av livet.
Om det är hemskt, borde man inte se över ifall barn ska täva alls i "officiella" sammanhang?


Åhhhh!!! Äntligen någon som våga säga det!!! :bow: :bow: :bow:
Ett exempel på just sånt är är det är ok med elitgymnasier för sporter, men det finns inget för mattesnillen eller språksnillen!:eek: Varför skall dessa barnen inte få sin chans? Nej, fram för mer mångfald bland skolorna och i samhället!

Tack :bow:
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Jag håller med! Man bör dock definiera intelligens. Vad är det? Jag menar, är jag intelligent som talar flera språk flytande, men inte kan räkna? Eller är min gubbe intelligentare som löser ekvationer lätt, men inte kan hålla reda på kvitton?

Att vi är så rädda för "intelligens", som du skriver, tror jag beror på att den är så upphöjd som egenskap. Att du springer snabbt eller är en jävel på att orientera gör ingen avundsjuk. Det är ju egentligen ganska betydelselöst som en maktfaktor. Men att vara smartare - det svider i själen! Det är orättvist att ens behöva acceptera att någon ÄR smartare än jag!

Typ. Tror jag.
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Vad tycker ni nu då?
Jag tycker att det är för lätta frågor om syftet är att få fram landets smartaste barn.

En intressant reflektion, de här barnen får tävla om pengar men inte de barn som tävlar ponny. Trots att de här barnen tävlar om långt mkt mer pengar än vid ponnytävlande.
 
Sv: Sveriges smartaste barn

Jag har inte läst era inlägg och jag har inte sett programmet.
Programidén räcker för att jag kan säga att jag aldrig kommer titta på programmen heller och hade jag världens smartaste unge skulle h*n aldrig få delta i liknande.

End of story
 
Sv: Sveriges smartaste barn

En intressant reflektion, de här barnen får tävla om pengar men inte de barn som tävlar ponny. Trots att de här barnen tävlar om långt mkt mer pengar än vid ponnytävlande.

Japp, det var en intressant reflektion. Vilken är skillnaden, kan man ju undra.. :confused:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 783
Senast: gammalek
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter andraplaceringen i lördagens Nations Cup toppar Sverige serien när en omgång återstår. "Jag vet att vi kan ännu mer," säger...
Svar
0
· Visningar
165
Senast: Gunnar
·
Hemmet Jag beställde tyg till nya köksgardiner. Det smalrandiga. I samma serie fanns flera olika, så jag tänkte man kunde ha lite annat på...
Svar
19
· Visningar
443
Senast: tictacs
·
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
431
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp