Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Draumsyn

Trådstartare
i samband med medicinering eller dyl?

Nu tänker jag ta upp en sak som jag själv tycker är rätt intressant.

Att islandsfödda hästar som kommer hit och reagerar på förändringar/knott är ju inget ovanligt, desvärre.
Men hur är det med er som har svenskfödda islänningar som kliar sig?
Hur har det uppstått? Och när?


Exempel ett
Min häst är svenskfödd och född i norrland.
Han började klia sig när han va 7-8 år.
Då provade de (jag ägde han inte då) att ha på Salubrin i man/svans, detta resulterade i att han kliade av hela man/svans och kliade sig mkt mer än tidigare, en trolig reaktion på Salubrinen kan tänkas.
Han vart även sjuk under hösten och fick penicillin i ca en månads tid.
Jag köpte honom i Feb. 2008.
Under våren fick han både Mugg och en svampinfaktion i svansroten, så han har ju helt klart lätt att få hudproblem och är känslig.
Sommaren efter det så kliade han sig mer, dock kliade han ej av sig man och svans. Jag började behandla honom med Probs produkter samt smorde med Helosansalva, tyckte att detta hjälpte något.
Började även täcka honom de värsta dagarna.

Denna sommaren flyttade vi ner till Stockholm och har desvärre haft en jobbig sommar med mycket mygg och knott. Hästen har varit väldigt irriterad över detta och gått med eksemtäcke hela sommaren.
Han har klarat sig relativt bra, man ser att det kliar men han har behållt man och svans, fått ngt klisår i örat en gång och kliat svansen lite.
Behandlar fortfarande med Prob + smörjer med Helosan.

Nu har vi planerat att flytta till västkusten vid årsskiftet så förhoppningsvis så klarar han sig bättre där borta på kusten, där det blåser ordentligt.

Exempel 2
En häst jag känner började klia sig i samband med medicinering efter en skada, då var han ca 2 år gammal. Fick väldigt mycket problem och kliade sig ordentligt.
Året efter klarade han sig fint.
Detta året fick han också en skada och medicinerades, då kom klibesvären som ett brev på posten, han kliade sig väldigt mycket i man, svans och i skapet. Även denna häst har fått gå med eksemtäcke och huva, behandlats med div. klådstillande som hjälpt något. Har även fått Probimin under sommaren som lindrat.


Man vet ju att magproblem kan påverka, och frågan är ju om medicinering kan påverka magen som i sin tur kan göra hästen mer känslig för ex knott?

Vad tror ni om detta?
Har ni sett ngt samband mellan svenskfödd islandshäst + medicinering = sämre immunförsvar = hudproblem?

Ingen av de hästar som jag haft som exempel här har hudproblem i släkten.
Min häst har isländsk pappa utan problem, hans mamma är svenskfödd även hon utan problem.

Häst 2 har svenskfödda föräldrar utan problem.
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Har hört att ca 5-10% av de svenskfödda utvecklar eksem nån gång under livet, men vet inte im det stämmer.
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Intressant att du tar upp detta lite "tabubelagda" ämne.
Jag tror, precis som du är inne på, att ett rubbat immunförsvar kan vara boven. Eller kedjor av händelser som medför ett på sikt försämrat immunförsvar. Och att eksemtecknen är det ondas väg ut ur kroppen när det hela gått ganska långt. Hästen är tålig och visar inte alltid stress eller magont för den som inte är oerhört observant. Vi ser eksemet och behandlar det men missar helt grundproblemet. Och eftersom grundproblemet kvarstår blir hästen inte frisk, vi bara dämpar de synbara symptomen.

Exempel: Miljöbyte medför stress, som kan ge "dålig mage" som i sin tur kan utlösa sekundära problem i hud osv. Och i stället för att analysera grundorsaken till störningen botar vi med medicin för det vi ser och som i värsta fall ger den redan stressade hästen magsår. Hästen blir sämre och får en annan, ännu starkare medicin som förvärrar magsåret osv. osv... Sen är cirkeln plötsligt en spiral av synliga eller osynliga symptom och till slut tappar vi bort var och varför det hela började.

Jag har sett flera svenskfödda som vid en hastig förändring av förutsättningar börjat klia sig hejdlöst. Eller importer som börjar klia sig efter 15 eksemfria år i Sverige. Och vad är den gemensamma faktorn ofta? Jo, miljöombyte och/eller ändrade förutsättningar. Vi säljer eller lånar ut den gamla hästen som ju är cool och snäll och ska vara läromästare åt någon annan. En häst som kanske är en passiv stresshanterare och därför hamnar i nyss nämnda spiral. Eller så rids den på ett mindre noggrannt sätt hos sin nya människa, får en förslitningsskada som inte uppmärksammas direkt vilket medför en inre stress hos hästen. När skadan till sist blir synbar behandlas den med medicin och så är spiralen igång igen. Lite luddigt kanske men jag hoppas ni förstår min virriga tankegång...
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Jag förstår PRECIS vad du menar. Sen jag minimerat den stress jag kan så har min blivit mycket bättre.
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Intressant med det där med medicinering. Ösp var visserligen islandsfödd men utvecklade eksem nu i sommar när hon var 15 år gammal. Det enda som skiljer mot de senaste somrarna (när hon inte har kliat sig) är att hon denna sommaren har varit halt och behandlats med bla butta och Metacam. Hennes ägare och jag tror helt klart att det var medicineringen eller möjligen hältproblemet (om hon hade ont och inte mådde bra) som kickade igång klådan men veterinärerna menar att vi har fel. Men bla Metacam påverkar ju magen så varför inte?
Nu spelar det ingen roll, Ösp har fått somna in pga sin hälta men spekulera kan man ju alltid.

Vi har också en svenskfödd häst i stallet som fick eksem för några år sedan då han var i 10-årsåldern. På honom kom det utan uppenbar yttre påverkan, dvs ingen medicinering, sjukdom, miljöombyte eller liknande.
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Jag har hört att forskarna börjar tro att exemen kommer ifrån att islandhästfödda hästar är uppväxta på så extrema höga halter minerlaer..Det är ju lavajord och den näringen somderas jord har har ju ingen anan del av världen.
De sägs ju att en islandshäst har närmare dubbel mineralbehov än vad en häst född i sverige har.
Och när en islandhäst född häst då kommer hit ocg poff får en bråkdel av de dom ska ha kommer hela kroppen i obalans.

Islandshästen har väl längre tjocktarm eller hur de nu var..

Min häst är allergisk mot 1 sak ritkigt mkt och det är betfor.. så fort hon får de så tokkliar hon sig.. hennes tarmsystem ballar helt och hållet ut.
Havre i för mkt kliar hon sig med på räcker med ca2 dl om dagen) Samma med korn.
Så igentligen är det 3 saker hon inte tål men 1 som hon inte tål en liten bit av ens.

Hon är väldigt känslig med sin mage och är vattnet i dåligt skick så slår det ut hennes kropp hon kliar sig inte bara utan får blåsliknande blåsor över hela kroppen.:crazy:Äter inge och är allmänt dålig.
Men hon kan gå ute dygnet runt ute på sommaren utan att hon kliar sig så hon har ju ingen exem på de viset men är allergisk mot vissa saker.

Ger man f*n i å ger betfor,korn och havre så kliar hon sig inte

Men innan jag kom på att det var betforen fyy så jag höll på med denna foderstat.. bytte hö alla möjliga kraftsorter.
Ska kolla om hon tål vetekli rikt på b-vitaminer och så får hon den där sörjan hon älskar å gegga med:D

Jag tror att islandhästen är en ras med känsliga magar och en islänsk född är extremt känslig.

Men jag tycker exem är riktigt intressant fråga eftersom det inte alltid är mygg/knott som utlöser de utan en häst kan ju få exem mitt i vintern med.

Önskar att det i framtiden finns nått vacc man kan köpa mot exem en metod jag flundrar över är den man gör på människor..

Är man allergisk mot vi säger getingar så kan man ju få en behandling som gör att man i små doser sprutar in getinggift för att stärka imunförsvaret mot detta gift å i slutänden blir man om man har tur helt fri från sin getingallergi..

Så om man utsätter islänska födda häsatr för detta via spruta(svinkrottsaliv) så de bygger upp sitt imunförsvar...

Någon som vet om denna metod har testat på hästr???
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Ja metoden med svidknotts saliv har testats, men fungerar ej och dessutom är den oerhört dyrbar.

Hur fick du ihop det här nu, å ena sidan skriver du att forskarna har kommit fram till att mineraler är bristen och därför får importer eksem. Sen skriver du att du hoppas på ett vaccin, menar du då ett mineralvaccin?

I övrigt känner jag inte till att forskarna kommit fram till vad du skriver om mineraler, så du får gärna länka eller ge annan källhänvisning.
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Socker och för mkt protein är kända faktorer som påverkar känsliga hästar negativt. Min första isis var superallergisk mot havre. Han levde på luzernpellets som enda kraftfoder. Med det blev även eksemet extremt mkt bättre. Jag tror att vi ger våra hästar över lag för myxket kraftfoder vilket gör att om hästen får en reaktion har vi ett himla sjå att hitta VAD som orsakar den. Ett riktigt bra hö och mycket mineraler skulle förmodligen de flesta må bra på...

Lona:
Även hästar som inte utsatts för yttre påverkan kan bära på en inre stress och vara en passiv hanterare. Ofta är det saker man inte ens tänker på, en bästa kompis som byter stall eller hö skördat på en annan plats.

Korven:
Då är vi iaf TVÅ =) Min träningshäst kliade sig mycket när han kom för en månad sen och var påtagligt spänd hela tiden. Ha är svenskfödd och har inte eksem. Med mer sinnesfrid och inga stora krav samt fasta rutiner varje dag har det blivit markant bättre sista veckan trots att höstknotten svärmar här. Jag tror han lider av prestationsångest för han blir jätteförvånad när han bara behöver markarbeta en kvart och sen får vara ifred t.ex. Han försvarar sig först och tänker sen eller hur jag sa förklara hans beteende. Men han börjar varva ner nu, lyssnar och analyserar innan han utför en rörelse. Så det går sakta men säkert framåt. Förhoppningsvis försvinner även klådan...
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Nej protein ger inte klåda, dock kan stärkelse ge upphov till en massa skumma symtom jämte höga andelar fruktaner i gräset.
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Det där med medicinering; ett av mina ston har varit behandlad flera gånger iår med mediciner som Metacam, vilket tar hårt på magen. Och mitt i somras så började hon klia sig hysteriskt. Hon är 8 år och svenskfödd, så vi ville ju inte bara tro att hon fått exem då hon aldrig visat något förut. Hon såg inte heller lika glad ut som hon brukar, verkade inte må bra rent allmänt. Så vi började ge henne tarmbakterier då vi misstänkte att de kom från magen för att allt började efter att hon fått kolik en sväng i våras. Nu kliar hon sig ingenting!

Intressant att flera tänker på det där med medicinering då alla runt omkring oss tyckte att vi var förnekande till exem, när vi trodde att de kom från magen.

Ska följa den här diskutionen!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Det är intressant det där med stressfaktoren, nu vet jag inte exakt vad som hände med min häst då han började klia sig iom att det var innan jag fanns i bilden men han hade då stått på samma gård i 7-8 år så det var inget miljöombyte i hans fall.

Men jag vet att han är en passiv hanterare och han reagerar mkt starkt på stress, och då gör jag allt jag kan för att minimera stressen för honom, bra för mig med då jag inte heller är särskillt stresstålig :)
Vi tar det lilla lugna helt enkelt.

Han har kliat sig mer denna sommar, men så har vi flyttat till stockholm också där det säkert är "andra" insekter + miljöombytet då.
Men han har fått en lugn och fin sommar med mycket vila iaf.
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Fibergi och betfor dvs socker + socker är väl ingen hit till en känslig häst väl?

Numera får han Eggersmanns naturmüsli, mineraler och någon morot.
Naturmüslin är speciellt för just känsliga hästar och hästar med hudproblem, tycker det verkar bra iaf. Nu får ha inga mängder med kraftfoder förvisso.
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Tarmbakterier, vad är det?
Är det liknande Probimin?

Vet att det har hjälpt något till min exempelhäst 2, men nån extrem förbättring är det inte och probimin är sjukt dyrt.
Blir ju 400:-/månaden om man skall ge det.

Jag hörde att Äppelcidervinäger skall vara bra för känsliga magar och eksemhästar, provade att ge min häst en skvätt både i maten och i vatten, jojo då matvägrade han.

Han är sjukt kräsen och gillar inte äpplen så värst :p
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Ja metoden med svidknotts saliv har testats, men fungerar ej och dessutom är den oerhört dyrbar.

Hur fick du ihop det här nu, å ena sidan skriver du att forskarna har kommit fram till att mineraler är bristen och därför får importer eksem. Sen skriver du att du hoppas på ett vaccin, menar du då ett mineralvaccin?

I övrigt känner jag inte till att forskarna kommit fram till vad du skriver om mineraler, så du får gärna länka eller ge annan källhänvisning.

Jag vet inte vart jag hört de kommer inte ihåg.. om jag hörde de av en veteller om de var i samband som min kompis ingick i ett forskningsteeam för just exem på islandshästen.Men vet att jag hört detta iallafall och när man smakar på detta lite så tänker iaf jag att det inte kasnke är helt omöjligt eftersom island är en lava ö och deras jord innerhåller ju ämnen inte europa gör alls.
Vad händer med djur som växt upp med denna jord och desan inte får dessa ämnen längre?

Intressant ämnen tycker jag och ska bli kul och se i framtiden vad man kommer på...

Och men vacc menar jag att man hoppas på ett under och hur man ska lösa detta med vacc överlåterjag till forskarnaoch inte tillmig:grin:
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Fast många hästar får ju exem som stannar även efter att man slutat gett betfor eller havre och sedan får hästen varje sommar exem..Och det är här jag är förbryllad... Om man tar bort havre betfor eller vad nu hästen är allergisk mot ska ju symptomen försvinna.

Som på Jorunn.. sp länge honinte får nått av dessa 3 saker kiar hon sig inte... eller får dessa hämska blåsor:crazy:
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

"Tarmbakterier, vad är det?
Är det liknande Probimin?

Vet att det har hjälpt något till min exempelhäst 2, men nån extrem förbättring är det inte och probimin är sjukt dyrt.
Blir ju 400:-/månaden om man skall ge det."



GastroCell heter de vi har använt på våran häst. Tror inte att de är så dyrt, dock kommer jag inte ihåg just nu vad de kostar heller.
Vet inte om vi kanske fick så stor förbättring för att vi tänkte på magen så snabbt eller så hade vi bara tur. Spelar ingen roll vilket, är bara glad att hon inte kliar mer!
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Men då är det väl inte det som ger eksemet på sommaren, utan knotten.
Troligen inte en allergi för betfor och havre.
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Det här finns på SLU om eksem på häst, sen finns ett antal flera studier gjorda som finns i arkivet hos Canadian Journal of Veterinary Research. Dock nämner ingen studie något om mineraler utan de kommer i princip fram till samma slutsats nämligen en överreaktion på ett ämne.

http://hippocampus.slu.se/aktuellt/arkiv.cfm?PageAction=lasmer&arkiv=1&Aktuellt_id=201

En kortfattade redogörelse av studien på sid 23

http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/hippokomp_tryck.pdf

En allmän sökning på eksem i SLU:s arkiv ger detta vid handen.

http://www.googlesyndicatedsearch.com/u/Hippocampus?q=eksem&sa=Sök
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Fibergi tillhör ju inte mina favoriter, men det ligger mer på det personliga planet där jag frågar varför jag ska betala för sockrad halm med lite havre i. Det är i mina ögon ett dyrt och onödigt foder, många ägare säger däremot att deras hästar får hjälp månne det hänga samman med att det innehåller strå och att hästen är i ett behov av detta.

Betfor är inte något som alls är farligt för hästen, snarare tvärtom. Betfor har en balanserande effekt på magen hos många hästar, och sockerhalten är försumbar i dessa sammanhang är man rädd för den så måste jag utgå ifrån att dessa hästar aldrig får äta gräs.

Jag använder inget av dessa, våra hästar äter Hestekraft och har gjort så i flera år nu.
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Frågar rakt ut i luften...
Hur i hela friden kan Bensylbensoat (skabb-medel) fungera mot ett allergi/knott/mag "baserat" problem?
Läs här bl a http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=969043
Och det finns fler trådar plus att i England så är det allmänt känt bland gamla hästgubbar somm ett medel mot eksem på ponnier.:eek:
Någon som kan ge ett logiskt svar?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 937
Senast: Juli0a
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 527
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
13 906
Senast: Petrow90
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 189
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälmar
  • Betäckning 2024 - föl 2025
  • OS Hoppning 2024

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp