svenska ridsportförbundet och reining!

Sv: svenska ridsportförbundet och reining!

Kan ju var BRA att få med western i SvRF för att kunna utbyta erfarenheter och lära av varann kanske, dock får vi nog inte fastna i principfrågor bara för att....

Jag menar t ex hjälm upp till en viss nivå kan accepteras och vi kan vinna fördelar på¨andra plan.

ENDA chansen för wéstern att komma med i Riksidrottsförbundet och därmed kunna tävla internationellt i landslag är ju att liera sig med SvRF.... Så kanske det är så dags nu, verkar ju inte som om vi fixar att ha ett starkt westernnförbund på annat sätt, finns ju dessutom ENORMA pengar att vinna på att vara med...

Jajusteja, det tänkte jag inte på! Och med ovan nämnda saker, tränsad häst i transport och hjälm osv så är det kanske bäst att "vi" håller oss för oss själva :o

Hmm... Tror western skulle tjäna på att vara med i Ridsports förbundet... Som gammal distans ryttare kan jag ju bara se på hur jag kom i kontakt med den grenen genom min ridklubb... Hade western funnits där på ridklubben hade jag kanske sysslat med western i 13 år istället för distans!

Western hamnar tyvärr enligt min erfarenhet i skymundan och jag tror inte distansen haft någon framtid alls utan ridsportsförbundet i ryggen! Dessutom är regler om hjälm och träns vid lastning inte tillräckligt goda argument för att inte få vara med...

Se på distansen... där får du rida och tävla i "träns" som mer är jämnförbara med grimmor (bettlösa nylonträns osv.) ... och det lastas i grimmor och man får (i alla fall på min tid, om inte reglerna ändrats nu på senare år) rida i cykelhjälmar och annat som ej kan klassificeras som godkända ridhjälmar!

Men ok då... Hur många är det som tävlar sina 3-åringar på internationell nivå? Kan det möjligen vara en hindrande faktor i sig? Eller?

ENDA chansen för wéstern att komma med i Riksidrottsförbundet och därmed kunna tävla internationellt i landslag är ju att liera sig med SvRF.... Så kanske det är så dags nu, verkar ju inte som om vi fixar att ha ett starkt westernnförbund på annat sätt, finns ju dessutom ENORMA pengar att vinna på att vara med...

Men finns det verkligen någon form av internationella tävlingar dit WRAS-ekipage kan åka som landslag??

Det enda jag sett om landslag inom western är "rasbaserat" (tex EM för quarter, paint, araber) eller så är det reining (NRHA?)

Då hjälper det ju inte om WRAS går in under SvRF!?

Tänker främst på reiningen, men vem vet om andra grenar kan komma att få FEI status....

Diskussioner har ju även förts att få in reingen i OS och då vore det ju kul att få skicka svenska kandidater.

För övrigt TROR jag att det är svårt att få folk utanför sporten att räkna oss som idrottsmän så länge vi inte finns under Riksidrottsförbundet....

Som sagt, det är en hel massa ekonomiska förutsåttningar som är bättre också, tror definitivt att vi förr eller senare kommer att hamna där, OM vi vill ha en bred sport som kan åtnjuta bidrag till anläggningar o dyl.

Hur går det .. är det nån mer än du, Texas, som far till globen och mötet med ridsportförbundet??
Och är det nån som pratat med nån av de som har hand om det och som har lite mer info,,,
Jag försöker åka ner redan på lördagen, skall se prins Carl-Philips klassen på söndag morgon... Grannes jänta har ju kvalat in på sin D-ponny!!!!!:banana::bump:

BoB

Vet ingen annan.....Men jag kommer att vara på plats, åtminstone en stund...Verkar som om de har bytt tid eller så har jag missuppfattat...

Ska ju gå på familjematinén och se Rodeoshowen med TA, och den börjar när mötet är.... Trist...

Jag åker ner fredag och hem söndag, hoppas vi ses!!!

Kul med grannen, vem kan det vara tro???? Måste jag ju lura ut, vi har ju en del bra dalaekipage inom alla discipliner!!:bow:

Jag kommer att dyka upp!!

Någon annan, eller måste jag dit helt utan att veta vem någon är? :D

Var nog bara jag & Wild Rein från buke som var där :P

Ojj medande ju Live Long såklart ;D

Ja blev väl inte så mycket sagt, förutom att det är ex. wras eller sqha som måste ta sitt ansvar och arrangera FEI tävlingar (eller vem nu som då känner sig manad)
För som det är nu så är det ingen som vill ta på sig det framförallt ekonomiska ansvaret och arrangera en, fast egentligen är det inga stora summor, för själva avgiften till FEI.

Jaha, så SvRF var helt ointresserade då?? Himla tråkigt.....

Nejj det var dom ju absolut inte, utan är ju villiga att hjälpa till.
Men det är ju aldrig dom som annordnar en tävling, utan det är ju en klubb som sedan kan få hjälp av dom.
Men dom är ju possitiva och vill ju gärna utbilda ungdomsledare och sådär, men då måste dom ju också få oss med dom, inte bara att vi är med bara för att få tävla på FEI nivå som det är nu.

Jag har inget att yttra om frågan det egentligen handlar om för jag är inte insatt men det här med tränstvång är ju en säkerhetsrisk och faktiskt välbehövd på sina ställen.
MEN....

Det är få gånger "vi" westernryttare behöver använda det då "vi" många gånger har ett annat hanteringssätt och lugnare hästar, och det är ju givetvis suveränt.

Det är väl därför vi tänker att det inte behövs träns på tävlingsplatsen men inom den engelska ridningen så behövs det än så länge garanterat.

Jag håller med dig fast tvärt om, det är mer säkerhetsrisk att lasta och lasta ur i träns än i grimma, särskilt om man har en häst som jag har, som slänger sig ur transporten.

Han travar in i släpet själv och åker hur stilla och lugnt somhelst. Men just när han ska ut så slänger han sig (han väntar tills jag säger att han får backa och då smäller det). Det är lite lustigt. Tränar vi på backa in och ut ur släpet hemma så slänger han sig inte....

Skulle aldrig ha träns på honom. I så fall träns och en grimma över men jag skulle aldrig sätta fast en långlina i bettet och om jag som är tänkt börjar rida på stångbett... vad fasen... inte kan man sätta en lina i stången, då sliter jag ju munnen av honom om linan skulle råka fastna på vägen ut :eek: :mad:

Hur fungerar det med folk som rider på hackamore på hopptävlingar? Dom borde ju inte få lasta ur med det då :angel:

Kan man inte hantera sin häst på tävlingsplatsen är man nog inte klar för tävling tycker jag. Och det har inget med att westernryttare har "lugnare hästar".
Min häst är explosiv när jag ber honom om det. Ett pussljud från min mun och vi är på andra sidan fältet på två röda liksom. För att i nästa stund stå och sova och vänta på... what ever liksom...

9163730.jpg

Och jag har sett sovande hingstar på tävlingsplatser som efter reiningmönster tränsas av helt och står inne på ridbanan medans husse går fram till domaren med tränset och visar bettet... framridning med 20 hästar precis utanför tävlingsbanan...

Det måste ju ringa en klocka någonstans! (inte hos dig utan i allmänhet :idea: )

Låter bra!!

Ja jag skulle ju helst se all western samlad i SvRF eftersom dom har en suverän organisation och vida mer medel att röra sig med än vad vi någonsin kan få, tyvärr!!

Eftersom WRAS känns rätt haltande nu och alltfler klubbar lämnar organisationen samtidigt som nya westernorganisationer växer upp som svampar så tror jag att det är dags att tänka om rejält!

Verkligen synd att jag inte kunde vara med, men jag väntar mig att det kanske blir någon fortsatt diskussion.....

Jag tror inte att vi ska snöa in i den diskussionen eftersom den är gammal, såvitt jag vet är det argument som det ryktades om för många år sen.

Eftersom distansen redan nu inte har dom kraven så antar jag att det inte är anledningen till att vi inte kommer överens, utan det borde nog föras nya diskussioner i frågan, vi är ju även en större sport idag än för tio år sen.

Dock anser jag att vi alldeles säkert måste kompromissa en del, kanske får vi lov att köpa hjälmtvång på lägre nivåer, det är väl ändå inte hela världen????

Vår ridning sitter väl inte i huruvida vi har hjälm eller hatt??? Känns många gånger som om problemet inom wetsern är att det finns så många starka människor som VÄGRAR vika sig en tum i principfrågor, och ja, då kan vi gott stå där....

Men jag är optimistisk i frågan, anser att det viktigaste för att sporten verkligen ska bli klassad som sport, det är att komma in under Riksidrottsförbundet och då finns ju bara en väg, att ligga under SvRF...

Om vi nu bortser från de där med hjämltvång och träns när man lastar...
Vad är det som gör att vi inte går med i SvRF? ekonomisk verkar de ju vara en hel del fördelar med vad finns det för nackdelar att gå med? Måste klubbarna betala avgifter till SvRF sen och medlemsavgifter blir högre? Kommer licens kostnadern höjas? Måste vi gå in i deras licens system? Kommer de kräva att vi oxå har grönt kort när vi tävlar? Måste vi lyda under deras TR på tävlingar?

Jag tror det blir farligt när ett förbund får för mycket makt.. Dom får monopol på ridsporten...

Kolla på SKK till exempel (svenska kennelklubben) vilket monopol och maktspel dom kör med mutade domare och snörbedömningar på större utställningar.

Nu vill jag bara skriva endel saker utan att göra mig ovän med några här:

För det första, vad är det för jävla svammel om hjälm hit och träns dit. Vi alla vill väl olika, men tänk om vi skulle kunna få bidrag och hälp för att annordna tävlingar och läger, vi skulle kunna få hjälp med att utbilda ungdomsledare osv. av vilken anledning skulle vi inte ta den chansen?
Vi är påväg att sabba den chansen för att det sitter några besserwissrar hemma som inte har en aning om hur det fungerar, eller ens pratat med någon och vet hur läger ligger till!
Svenska ridsportsförbundet är mycket possitiva till oss, och bara för att det är vissa krav inom hoppningen och dressyren behöver dom inte gälla för oss.

Det är ju samma sak som att poängsystemet i ex dressyr och wester inte kommer se likadan ut bara för att vi går ihop med dom, vi kommer säkert kunna göra undantag i vårat "TR" precis som ex fälttävlan har, vilket dom även var possitiva till..

Sen en annan sak, vi kommer aldrig någonsin kunna "utrota" SQHA, SRHA, WRAS osv. osv. detta är redan stora etablerade klubbar och speciellt dom som redan har rötter i "hemlandet" (Amerika)
Att starta ÄNNU en ny klubb är heller ingen lösning, då det redan är en enda stor gröt av alla klubbar i Sverige. Allt handlar om att någon bara måste ta tag i frågan..

Och för er som inte ännu uppfattat det så är det ju inte SvRF som startar och driver en klubb, eller som annordnar tävlingar.
Det är vi som medborgare som startar en klubb, som sedan går med i SvRF och därmed kan få hjälp med diverse saker.

Inte min mening att låta arg, men blir så less då vissa folk hakar upp sig på småsaker, som inte ens har med saken att göra men måste ha någonting att komma med, då dom inte har vetskapen..

Och dethär var inte bara riktat till dig, utan jag bara högg en knapp i all min iver.!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Bukefalos i dess olika former har snart funnits i 25 år, men andra hästrelaterade sidor har faktiskt existerat längre än så. Om jag...
Svar
1
· Visningar
1 083
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) Under Strömsholmstävlingen hade Svenska Ridsportförbundet en tävling i sin monter. Frågor om hästkunskap och biljetter till...
Svar
0
· Visningar
619
Senast: Gunnar
·
C
Distans Nedanstående från Svenska Ridsportsförbundets hemsida, http://www3.ridsport.se/templates/Pages/CalendarEvent____8413.aspx "2009-05-01...
Svar
7
· Visningar
1 314
Senast: Desert_Wind
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) Irländska toppryttaren, Jessica Kürten, kommer till Ericsson Globe och Stockholm International Horse Show i november. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
605
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka