svenska ridsportförbundet och reining!

Sv: svenska ridsportförbundet och reining!

Så ni menar att svenska ridsportsförbundet skulle exkludera wras pga hjälm, träns och treårings-frågorna, men gladeligen ta sig an reiningen för att den är så cool?

Reining är en gren under internationella ridsportsförbundet: FEI. För att få tävla på internationella FEI-tävlingar, måste ryttarna ha nationella FEI-licenser som utfärdas av FEI’s företrädare. Företrädare för FEI i Sverige är svenska ridsportsförbundet som därmed hittills har varit tvungna att representera reiningen. Frågan är hur det blir i framtiden.

Alltså, jag förstår faktiskt inte.

Dom rider själva utan hjälm på medelsvår nivå och uppåt inom dressyr. Så varför skulle inte vi??

Sen det där att man måste ha träns hela tiden på hästen :mad: På distans får man ju rida i bettlösa grimmliknande träns och således även leda och lasta ur/in med dessa. Var är skillnaden??

Varför ändra på något som är bra? Det är min åsikt.
Westernsporten är på uppgång, kolla bara på underlaget från Nationals.
Vi behöver inte SvRF, dom kan sitta kvar där dom sitter med de dicipliner dom har och styra och ställa.

Vi kommer för alltid vilja lasta ur och leda våra hästar (Som faktiskt fått lära sig hur man ska bete sig även i grimma på tävlingsplatser, vilket SvRFs medlemmars hästar tydligen inte har) och vi kommer för alltid vilja rida i våra hattar och kepsar. That's it.

Okej, säkerhet, visst. Men är det så illa att hästarna måste ledas i träns så har man inte kommit så långt i säkerhetstänket trots allt utan kringgår det bara och förmodligen skadar en hel del hästmunnar.
Jag ser scenariot: Hästen blir rädd -Den som leder rycker -Hästen blir ännu mer stressad -Den som leder rycker ännu mer.. Osv.

Missförstå mig inte, jag vill absolut INTE ändra på det som är! Min tanke är bara att SvRF kunde låta WRAS vara med, men låta WRAS behålla de regler och tillvägagångssätt som är nu. Jag tycker det är en urfjantig regel med träns, och skulle aldrig vilja lasta ur min häst med träns bara för att ANDRA hästar kanske flippar ur. Hästar som inte kan föra sig på en tävlingsplats borde stanna hemma...

Anledningen till att man isåfall vill sammarbeta med SvRF är ju som tidigare sagt att klubbar kan söka bidrag för arrangemang, och ungdomar får mer stöd. Men vad vet jag, det kanske inte ens behövs! :idea:

Anledningen till att man isåfall vill sammarbeta med SvRF är ju som tidigare sagt att klubbar kan söka bidrag för arrangemang, och ungdomar får mer stöd. Men vad vet jag, det kanske inte ens behövs! :idea:

Det gör det inte, vår klubb har ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan och får pengar därifrån för våra aktiviteter.
Och då gäller det inte enbart ungdomar utan alla clinics och möten vi har oavsett ålder på deltagarna.

Precis TDJ.

RSF har inte valt reining, dom har blivit 'påtvingade' grenen av FEI.

/Mike

Texas... jag är sugen på att åka ner och kolla läget...
och höra va de har att säja..
kanske kan vi samåka, via SJ??
En helg i stora staden är aldrig fel..;-)...

Tja, jag kommer att åka ner redan på fredagn och styanna till söndagen, men varför inte mötas där????

Jag ser en hel del fördelar med Ridsportförbundet t ex statliga stöd och landstingsbidrag, vilka min klubb redanb får del i tack vare att vi ligger som en sektion till en "vanlig" ridklubb...

Ersättningar för t ex ledarutbildningar, samt inte minst att det går att marknadsför western bredare....

Nackdelar som jag ser det är att vi är så få att risken finns att vi blir en majoritet som försvinner i mängden, MEN jag vill att diskussionen ska hållas vid liv och att det ska eftersträvas att kunna komma in i Riksidrottsförbundet, det ger mååånga fördelar...

För övrigt så ser jag då ingen nackdel i att tävla i hjälm upp tilll t ex B-nivå...
Är ju bara löjligt att strida för en sån sak... Övriga punkter kan nog diskuteras och debatteras för men vi får ju aldrig vara så tjurskalliga att vi inte är beredda att kompromissa...

Jag tycker att det kan vara en bra ide att ha "hjälmtvång" upp till en viss nivå. Känns inte som orutinerade ekipage skall tävla utan hjälm varken inom dressyr eller western. Dessutom är det ju inte så bra när barn tar efter och rider utan hjälm bara för att vuxna gör det.

Fast inom WRAS måste barn och ungdomar tävla med hjälm till och med sitt 16:e är.

Jag tänkte mer på vad barn tar efter när dom är hemma. Om dom ser alla andra rida utan hjälm (tex när dom är på tävlingar) är ju risken stor att dom tycker att det ser "coolt ut" och skippar hjälmen.

Håller med dig i den frågan, och jag tycker att det är fånigt om man rakt av ska vägra ge vika på hjälmtvånget som principsak!!!

Självklart måste ju saker iallafall kunna diskuteras....

Mike
SvRf har inte blivit "påtvingade" reining mer än någon annan gren som ingår i FEIs reglemente.
Alla grenar väljs in av olika anledningar mestadels för att dom är populära och lockar publik vilket ökar intresset för hästar och hästsport.
Monica

Ok, kanske lite olyckligt formulerat :)
Faktum kvarstår dock, hade det inte kommit från FEI, så hade reining med allra största sannolikhet inte legat under RF idag.
Det är positivt att det finns där, och jag tror personligen att det gagnar hela westernridningen på sikt.

Men fortfarande har RF inte 'valt' att ta in Reining som gren.

Menmen......... vi kan säkert diskutera formuleringar hur länge vi vill :)
Jag tror du fattar vad jag menar.
/Mike

Men vad jag förstått så är inte det här med hjälm det som är det största problemet direkt. Som sagt, inom dressyr tävlar man i hatt på vissa nivåer.
Ang träns/bett så har distansridningen fått dispans för detta, men det ska skötas snyggt och ligger hela tiden under bedömning huruvida man ska få fortsätta med bettlösa huvudlag och att gå runt i grimma istället för träns på tävlingsplatsen.

Det finns andra saker som jag nog mer skulle fokusera på. Svenska Ridsportförbundets Gröna Kortet, ridning av unghästar, bettregler, utrustning, och sånt...

Hur ligger reiningen under RF idag?

Vet att det tidigare gick att hitta dem som en egen gren på deras hemsida, men det gör jag inte längre....

Tror också att det kan vara bra att få in en fot...

Men fortfarande har RF inte 'valt' att ta in Reining som gren.
Jo det har dom men dom har inte lyckats få as-let ur vagnen att göra något åt det, svaret i alla år har varit att dom inte kunnat hitta någon frivillig som vill ta tag idet.
Reiningen har funnits på hemsidan, fram till dom gjorde om den, hmmm men dom har aldrig lyckats att även få med reinintävlingarna i sina nyhetsbrev, det verkar för avancerat.:grin:

Ingenting handlar idag om vare sig hjälmar, grimmor/träns eller annat det handlar helt enkelt på att dom inte haft ork/lust/viljan att göra något åt det.

Om det skall bli något måste dom se att dom kan göra pengar på det dvs ytterligare licenser osv för de westernintresserade.

Sorry jag är lite lack på vårt ridsportförbund efter att ha försökt få något att hända i ett antal år nu. Haft möten, skrivit brev osv i det oändliga, suck.

Att reiningen finns med och inga andra dicipliner är för att bla AQHA och NRHA tillsamans har drivit sporten till detta. FEI kan inte ta in en hel sport dvs westernridning utan för dom handlar det om grenar dvs körning, hoppning, dressyr osv.

Vi har en uppsjö grenar inom western och dom valde reiningen för att man menade att den hade störst chans internationellt att dra ytterligare publik och intresse från sponsorer osv.

Monica

Jag tänkte mer på vad barn tar efter när dom är hemma. Om dom ser alla andra rida utan hjälm (tex när dom är på tävlingar) är ju risken stor att dom tycker att det ser "coolt ut" och skippar hjälmen.

Är det inte upp till föräldrar att säga till sina barn att de måste ha hjälm när de rider?

KL
Kanske att man höjer hjälmtvånget till 18 år, då är man ju faktiskt myndig?
I övrigt tycker jag att tränstvånget på tävlingsplatser är superlöjligt...

Jag har inget att yttra om frågan det egentligen handlar om för jag är inte insatt men det här med tränstvång är ju en säkerhetsrisk och faktiskt välbehövd på sina ställen.
MEN....

Det är få gånger "vi" westernryttare behöver använda det då "vi" många gånger har ett annat hanteringssätt och lugnare hästar, och det är ju givetvis suveränt.

Det är väl därför vi tänker att det inte behövs träns på tävlingsplatsen men inom den engelska ridningen så behövs det än så länge garanterat.

Monke: ska du åka upp?
Vet du syftet med mötet? Vill de bara samtala med westernryttare eller vill de försöka hitta en representant/allmän mening inom western?

Lycka till säger jag bara, vi som inte kan hålla sams.;) Det har vi tappat en hel del utvecklingspengar på, har själv pratat med Magnus på SJV som sa att hade han bara hittat någon rep som skrev en ansökan, så hade westernsverige kunnat få bidrag för att utvecklas.:crazy:

Hoppas att någon rep från "nystartade" samarbetet westernsverige åker upp!

Jag har inget att yttra om frågan det egentligen handlar om för jag är inte insatt men det här med tränstvång är ju en säkerhetsrisk och faktiskt välbehövd på sina ställen.
MEN....

Det är få gånger "vi" westernryttare behöver använda det då "vi" många gånger har ett annat hanteringssätt och lugnare hästar, och det är ju givetvis suveränt.

Det är väl därför vi tänker att det inte behövs träns på tävlingsplatsen men inom den engelska ridningen så behövs det än så länge garanterat.

Japp, och det är därför som jag tycker att man kanske kan göra ett undantag? Jag har varit med om att EN häst har slitit sig EN gång på EN tävling. Det är inte mycket. Eftersom, precis som du säger, westernhästar av någon anledning för det mesta är lugnare och mer väluppfostrade än "andra" hästar (Givetvis finns det undantag) så vore det bara löjligt att införa tränsregel på tävling.

Jag har i alla fall ingen lust att behöva leda min häst i träns när hon inte behöver det. Hemma leder jag henne med ett rep runt halsen...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Bukefalos i dess olika former har snart funnits i 25 år, men andra hästrelaterade sidor har faktiskt existerat längre än så. Om jag...
Svar
1
· Visningar
1 083
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) Under Strömsholmstävlingen hade Svenska Ridsportförbundet en tävling i sin monter. Frågor om hästkunskap och biljetter till...
Svar
0
· Visningar
619
Senast: Gunnar
·
C
Distans Nedanstående från Svenska Ridsportsförbundets hemsida, http://www3.ridsport.se/templates/Pages/CalendarEvent____8413.aspx "2009-05-01...
Svar
7
· Visningar
1 314
Senast: Desert_Wind
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) Irländska toppryttaren, Jessica Kürten, kommer till Ericsson Globe och Stockholm International Horse Show i november. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
605
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka