svenska ridsportförbundet och reining!

Sv: svenska ridsportförbundet och reining!

fick de där i min mail i dag :)
Vi blev lite sugen jag o sambon :) intressant

Det fick mig att tänka på en sak.. varför är inte WRAS med i Svenska ridsportförbundet? Det är väl en ridsport? Och det borde väl bara gynna westernsporten? Eller har de en massa knäppa regler som "vi" inte vill ha att göra med?

Det var faktiskt uppe på tapeten för ett antal år sedan men föll igenom på RF's krav på hjälm och att man skulle ha träns på hästarna hela tiden på tävlingsplatser.

Och en hel del andra saker som RF inte ville tillåta WRAS att hålla på med, som t rx att tävla våra 3-åringar, ända upp på nationell nivå........

Det var mycket som skilde WRAS och RF åt....

/Mike

Aha! Ok mkt intressant.
De är så mkt ridhästförbundet skulle lära sig och säkert lite tvärtom.
De som är sååå underbart med western är att många ,jag säger inte de flesta för jag har sett mkt men många har sånn bra ordning på sina hästar välhanterade osv. Så skönt att man inte MÅSTE lasta ur med träns i transporten. Tänk vad många hästar som sliter sig onda i munnen pga sånna saker.

Ja visst vore det super roligt att få se lite mer western i globen och göteborghorseshow.
Då skullle jag nog beställa biljett mkt tidigare.

Vilka eller vilken gren(ar) menar dom med working equitation? Varför får inte alla grenar vara med?
Skulle nog kunna tänka mig att åka dit, men då vill jag ju veta om de grenarna jag är intresserad av är välkommna.

Senast ändrad av en moderator:

never mind, skrev och frågade i stället, får se om jag får nåt svar :)

jaha vad tråkigt, då får vi inte vara med då :cry:

Det var faktiskt uppe på tapeten för ett antal år sedan men föll igenom på RF's krav på hjälm och att man skulle ha träns på hästarna hela tiden på tävlingsplatser.

Och en hel del andra saker som RF inte ville tillåta WRAS att hålla på med, som t rx att tävla våra 3-åringar, ända upp på nationell nivå........

Det var mycket som skilde WRAS och RF åt....

Jajusteja, det tänkte jag inte på! Och med ovan nämnda saker, tränsad häst i transport och hjälm osv så är det kanske bäst att "vi" håller oss för oss själva :o

Vad tror du det beror på?

Men dom rider ju själva utan hjälp i dressyr på medelsvår nivå ju!! :confused:

Jaa.. Kan dom inte kompromissa lite? Vi vill inte ha träns på hästarna vid urlastning och inget hjälmtvång förutom det som är nu. Man måste väl kunna se lite till traditioner, Cowboysen red inte med hjälm!

... eller var det ett väldigt dåligt argument?? :rofl::angel:

F.ö vad vinner man på att vara med i SvRF (hittade på egen förkortning)? Bidrag? Mer plats i media? Eller är det kanske bra som det är.

F.ö vad vinner man på att vara med i SvRF (hittade på egen förkortning)? Bidrag? Mer plats i media? Eller är det kanske bra som det är.

Varför ändra på något som är bra? Det är min åsikt.
Westernsporten är på uppgång, kolla bara på underlaget från Nationals.
Vi behöver inte SvRF, dom kan sitta kvar där dom sitter med de dicipliner dom har och styra och ställa.

Vi kommer för alltid vilja lasta ur och leda våra hästar (Som faktiskt fått lära sig hur man ska bete sig även i grimma på tävlingsplatser, vilket SvRFs medlemmars hästar tydligen inte har) och vi kommer för alltid vilja rida i våra hattar och kepsar. That's it.

Okej, säkerhet, visst. Men är det så illa att hästarna måste ledas i träns så har man inte kommit så långt i säkerhetstänket trots allt utan kringgår det bara och förmodligen skadar en hel del hästmunnar.
Jag ser scenariot: Hästen blir rädd -Den som leder rycker -Hästen blir ännu mer stressad -Den som leder rycker ännu mer.. Osv.

Jaa.. Kan dom inte kompromissa lite? Vi vill inte ha träns på hästarna vid urlastning och inget hjälmtvång förutom det som är nu. Man måste väl kunna se lite till traditioner, Cowboysen red inte med hjälm!

... eller var det ett väldigt dåligt argument?? :rofl::angel:

Man blir medlem i riksidrottsförbundet och det kan ju i sig vara bra för utvecklingen av klubbar och då framför allt barn/ungdoms delen med hjälp av SISU. Finns en satsning som heter "Idrottslyftet" där klubbar anslutna till riksidrottsförbundet kan ansöka om pengar för olika projekt just för barn och ungdomar.

MVH Ann

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Bukefalos i dess olika former har snart funnits i 25 år, men andra hästrelaterade sidor har faktiskt existerat längre än så. Om jag...
Svar
1
· Visningar
1 083
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) Under Strömsholmstävlingen hade Svenska Ridsportförbundet en tävling i sin monter. Frågor om hästkunskap och biljetter till...
Svar
0
· Visningar
619
Senast: Gunnar
·
C
Distans Nedanstående från Svenska Ridsportsförbundets hemsida, http://www3.ridsport.se/templates/Pages/CalendarEvent____8413.aspx "2009-05-01...
Svar
7
· Visningar
1 314
Senast: Desert_Wind
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) Irländska toppryttaren, Jessica Kürten, kommer till Ericsson Globe och Stockholm International Horse Show i november. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
605
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka