Ja, det är mycket att hålla i huvudet. Tror det är enklast med vi/oss-testet om man är osäker.
Jag tycker att vi/oss alltid låter underligt i mina öron så det hjälper inte alltid.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det är mycket att hålla i huvudet. Tror det är enklast med vi/oss-testet om man är osäker.
Nja, det där svaret var ju till lil-sis, jag citerade henne
Du också? Samma här. Jag skriver nog sällan det felet, men när jag gjorde testet var jag säker på ETT alternativ i de fall där både hade varit korrekta.
Har för mig att @Philosophia skrivit om de där fallen.
Förutom om nån skriver "Vi gick hem och åt hos de. Dem var jättetrevliga". såklart .
Fast @mandalaki menade väl lil-sis? Oavsett är det jättevanligt och texten du la in @Smulan75 tycker inte jag innehåller tecken på att författaren har svenska som sitt andraspråk utan mer ett otränat svenskt förstaspråk.
Ja, alltså jag reagerar också när nån skriver sådär.Det skrivna språket behöver ju inte vara 100 procent korrekt alltid, men det gäller ju att undvika missförstånd. Det är därför objektsformen finns och skiljer sig från subjektet.
Jag blir bedrövad när meningar börjar med "dem" i stället för "de".
Har ni märkt följande, att "ungdomar" använder Dem, på ett märkligt sätt när de skriver?
Jag har tvärtom blivit osäkrare med åren. Som ung var jag stensäker på grammatik, men nu tvekar jag ganska ofta gällande bl a de/dem. (Finns ett färskt exempel i en annan tråd.) Tror att det till viss del inte är lika viktigt för mig längre.
(Tillägg: Man får gärna säga till mig om/när jag skriver fel. Men inte om det är ett engagerande och allvarligt ämne jag diskuterar ... Då ska fokus ligga på det tråden handlar om, inte grammatik )
Det där felet Tycker jag att jag ser varje dag jag är inne och läser på Buke, så jag tror det är vanligt förekommande även redan hos en del som är födda på 70-talet.Så det är bara jag som inte hängt med, det är inte så ofta att jag ser & läser "vardagstext" skrivna av 90 generationen. Men skulle jag se något liknande i ex tidningen eller på jobbet så skulle jag nog anse att de fick skriva om
Dom - var mer vanligt när jag var "yngre" att det användes "fel". Fy nu är jag gammal, jag hoppas att detta inte blir standard
Fast de är ju rätt i olika sammanhang ... Kolla lil-sis länk till Språkrådet.Du syftar på "de som" och "dem som"? Båda varianterna är rätt (med ett par undantag (så klart - det ska ju aldrig vara riktigt enkelt!)).
Jag blir bara sorgsen av alla dessa felskrivningar. Min fundering: Hur kommer det sig att 99 procent av alla unga gör detta fel, och vad säger svensklärarna som har till uppgift att lära barnen att skriva? Är det verkligen omöjligt att lära ut denna egentligen ganska enkla grammatiska regel?
Dessutom finns det väl en del svenskalärare som får föräldrarna att fullkomligt rysa när veckomailet kommer in