Svensk varghund

Skylight

Trådstartare
Tycker dessa hundar är så fina hade gärna åkt och tittat på några kullar för att se om jag kan finna mig en ny vän.
Men jag hittar inga annonser med denna ras?
Är den förbjuden i Sverige ?
Går den under ett annat namn än svensk varghund eller wolfdog?
Vad är normalt pris?
Kan även tänka mig en blandning med schäfer/wolfdog men finner inga sådana heller ?
Tacksam för hjälp!

Tycker dessa hundar är så fina hade gärna åkt och tittat på några kullar för att se om jag kan finna mig en ny vän.
Vad är normalt pris?
Kan även tänka mig en blandning med schäfer/wolfdog men finner inga sådana heller ?
Tacksam för hjälp!

Det är ingen ras, utan en enstörig mans egna avelsexperiment.
Vansinne!

Min sambos ex hade två och de var en ren och skär mardröm att leva med.
För det första, en varg är skygg och misstänksam av sig, det är deras natur...för att överleva. Detta är INGA egenskaper man önskar i en stor "hund".
De är inte speciellt sociala, de är egna och rätt ointresserade av att vara någon till lags.
Sambon föder upp, tränar och tävlar schäfer så han är ingen rookie på hund. Men dessa tyckte han var direkt obehagliga. Vid en promenad slet de sig från ägaren och fällde ett rådjur. Där fick han nog och avslutade förhållandet då han vägrade ha med dessa djur att göra. De han dock döda hans katt innan tjejen flyttade.
De lär ha ställt till med mer skit och båda togs bort i förtid. En var import och en uppfödd hos någon tomte som hade utvecklat en massa egna ideer som valpköpare köpte blint:meh:

Det var ju nån politiker för SD som hade en wolfdog. Den gick det ju bra för....:grin:

Finns ingen ras som heter så utan antar att du menar dom korsningar som någon gubbe gjorde med varg?
För det första är det olagligt att ha, trooor det måste vara 6 generationer minst från det att det parades in varg. Det blir dessutom svårt att bevisa.
För det andra, varför? O_o

Vad är normalt pris?
Tacksam för hjälp!

I all välmening, det här är inte rätt forum att fråga om var man kan köpa varghybrider. De är som @Voff beskriver det vansinniga experiment som inte hör hemma bland människor som tamdjur. Det är heller inte schysst mot djuren i fråga att ta fram dem, de får inte bra liv.

Ja smaken är som baken dvs delad
Vad ska du ha den till?
Vad är det med en hybrid som tilltalar dig och som inte finns i en riktig hund?
Detta är som sagt djur som inte är speciellt träningsbara. Räkna inte med att du kan ha den som en "vanlig hund".

Glöm lösa promenader, bättre vardagslydnad, tävling, ha den ihop med mindre djur, har svårt att tro ett det finns ett hundpensionat som ställer upp och tar in hybrider osv.
Det finns absolut NOLL hälsoprogram och eftersom man korsar in bla Schäfer så tro mig....det behövs.
Vet inte ens om de går att försäkra då de faktiskt inte är hundar utan hybrider.

Vad är normalt pris?
1) Finns ingen sån ras
2) Ja
3) Finns som sagt ingen sån ras
4) -
5) Nej, ingen normalt funtad uppfödare som har ett uns seriositet i kroppen gör såna korsningar.

Nyfiken fråga, förutom att du tycker såna är fina, vad ska du ha djuret till?

Det är minst 15 000 år (kan vara så mycket som 30 000 år) sen varg och hund skiljdes åt. En massa tid för att avla bort sådant man inte vill ha.
:bow:

Och att sen mixa detta med vissa framavlade, finslipade egenskaper som div hundraser har (i rätt balans) gör det ännu tokigare.

Undra om inte en ren varg tom är bättre:meh:

:bow:

Och att sen mixa detta med vissa framavlade, finslipade egenskaper som div hundraser har (i rätt balans) gör det ännu tokigare.

Undra om inte en ren varg tom är bättre:meh:
Det räcker ju att se hur tokigt det kan bli när man korsar olika hundraser.

Jag skulle nog också föredra ren varg i så fall. Hundar och vargar är så olika i sättet att risken är att det blir överslag i huvudet på den stackars hybriden. Kanske inte direkt opålitlig men absolut oförutsägbar individ.

@Skylight, här kan du se vilka hundraser som finns i Sverige: http://skk.se/sv/hundraser/
Det finns visserligen en och annan ras utöver detta, men då är det raser som registreras i sina hemland och inte hunnit komma till en sådan nivå att de räknas in hos SKK än. Går det inte att hitta någon info om att ett land registrerar en viss ras, då är det inte en ras utan något "fint ihopplockat" av en blandrasuppfödare för att lura valpköparna att de köper renrasiga hundar (tex labradoodle, cavapoo och allt vad som nu finns där ute).

En hund som inte är renrasig kan du inte förutse mentaliteten eller hälsan på. Har du tur så får hunden det bästa av sina föräldrar, har du inte det, då kan det bli kaos. Ju mer komplicerade raser som finns i hunden desto troligare att det blir just kaos.

Om en ras eller rasblandning är väldigt ovanlig, då finns det ofta skäl till det. Sådana skäl kan vara att hundarna har antingen dålig fysisk hälsa eller en mentalitet som gör att de passar extremt få hundägare. För både sin egna och hundens skull är det klokt att ha sådant i åtanke innan köp.

Det är inte heller coolt att ha en varghybrid eller ha en jäkligt svår hund. Det är däremot coolt att hitta en ras som passar ens personlighet så bra att hunden blir lätt att leva med. En lätt hund är en lydig, glad och rolig hund. Om hundägandet inte är roligt, varför ska någon då ens bemöda sig med att skaffa hund?

Sedan är det ju olika vad som är en lätt hund, olika raser är så otroligt olika. Det som passar mig utmärkt är rent olämpligt för vissa och tvärt om. Därför är det klokt att fundera på vilket liv hunden erbjuds, skriva ner allt sådant, skriva ner vilka krav som finns på hunden (tex storlek, mängd pälsvård...) och därefter läsa rasbeskrivningar. Då lär det dyka upp några raser som passar bra och sedan är det bara att forska lite mer i vilken av de raserna som skulle passa allra bäst.

Vad är det för hundraser i en sådan?

Vi har schäfer, renrasig tysk sådan, inte för att vi tycker att de är vackrast utan för att just vår individ passade just oss bäst.
Vi behöver en större ras som är robust och vädertålig samt absolut pålitlig i alla lägen.
En hund som tar hand om oss.

Vad är det för hundraser i en sådan?

Vi har schäfer, renrasig tysk sådan, inte för att vi tycker att de är vackrast utan för att just vår individ passade just oss bäst.
Vi behöver en större ras som är robust och vädertålig samt absolut pålitlig i alla lägen.
En hund som tar hand om oss.
Allt möjligt som har ett vargliknande utseende ihop med en skvätt varg så det kan i princip bli vad för soppa som helst.
Ren utseendeavel mao då det inte är så viktigt med mentala egenskaper.

Man kör på "en hund blir vad man gör den till" och tror att kärlek och uppfostran fixar allt.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 791
Senast: hundtant
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: kma
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 423
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar