Skattesänkningar för de med störst inkomster var helt klart den viktigaste punkten i avtalet för C och L i kombination med försämringar för arbetslösa. Förutom sänkt inkomstskatt var det även ROT och RUT-avdrag som kraftigt höjdes.Nä, det var inte den viktigaste, det var den mest kontroversiella för S att släppa igenom. Mycket annat var de ganska överens om.
Men det är oärligt att välja ett enda politiskt förslag och sedan dissa alla engagerade i partiet med ord som hyckleri för att just det förslaget inte kan anses gå i linje med allas frihet. Politik består av massor av hårt arbete.
(Alltså jag förstår kritiken kring den ekonomiska politiken och håller med om att prioriteringarna inte är rätt i den frågan)
Utöver det var det även krav på att privata aktörer inom offentlig välfärd (skolor, sjukvård osv.) skulle tillåtas göra hur stora vinster som helst.
Strandskyddsreglerna skulle luckras upp så att rika personer skulle få möjlighet att bygga lyxhus med strandtomt och kunna utestänga vanliga människor genom att omvandla stranden till tomtmark.
Och mer i samma riktning.
Att påstå att det handlar om allas rätt till frihet är rent ljug och en grov historieförfalskning.
För mig är det tråkigt att se hur många här inne som trycker på gilla, så jag lägger ned.