Svensk politik nr 3

För att ha råd med reformen kunde de förslagsvis låtit bli att sänka tex. flygskatten istället för att samtidigt försämra resten av tandvården.

Prioriteringar. Att få undan klimatstyrmedel från verktygslådan är högt prioriterat och tandvård har ju människor med arbete och bra lön ändå råd med, särskilt med skattesänkningarna på inkomster som också kommer utan minsta åtgärd på att också beskatta de som har bäst förmåga att betala skatt. Är man inte i den gruppen så kan man vara utan tandvård tills man skärpt till sig.

Det har blivit nåt slags race där vi får ut den värsta politiken från alla partier i Tidö-samarbetet, de verkar på nåt sätt kunna komma överens om att släppa igenom det mest skadliga för samhället från respektive parti (och inte få med det som är mer vettig politik - det verkar för kontroversiellt)

🤢
 
Prioriteringar. Att få undan klimatstyrmedel från verktygslådan är högt prioriterat och tandvård har ju människor med arbete och bra lön ändå råd med, särskilt med skattesänkningarna på inkomster som också kommer utan minsta åtgärd på att också beskatta de som har bäst förmåga att betala skatt. Är man inte i den gruppen så kan man vara utan tandvård tills man skärpt till sig.

Det har blivit nåt slags race där vi får ut den värsta politiken från alla partier i Tidö-samarbetet, de verkar på nåt sätt kunna komma överens om att släppa igenom det mest skadliga för samhället från respektive parti (och inte få med det som är mer vettig politik - det verkar för kontroversiellt)

🤢
Men misströsta ej, oppositionen (eller ja, S) kommer såklart med vettiga motförslag - som att vi borde kunna avlyssna barn under 15 år med hemliga tvångsmedel!
 
De kan nog gå med på vilka uppoffringar som helst så länge de får detta. Det här är hela grejen för SDs kärnväljare.
Ja, så är det ju. Men jag tycker att det är så himla hjärtlöst att partiet tex. rört sig i FB-grupper för utförsäkrade och skapat förtroende där. Det är väl förvisso ett mått på hur S faktiskt misslyckats här, men ändå. https://arbetet.se/2022/09/22/s-forlorade-valet-pa-att-strunta-i-sjuka-och-utforsakrade/
 
Nu så rockar det fett.
Men ingen i partiet vet varför Utrikesministern slutar.
Vissa rykten går om att han har tröttnat på jobbet efter att ha baxat in Sverige i NATO.

Stalltips är att det blir Henrik Landerholm som tar över.
 
Då har ett av försämringshoten blivit en realitet. Sänker åldern för fritandvård.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pPdXVR/sankt-alder-pa-avgiftsfri-tandvard
Snacka om att skjuta sig själv i foten! Det är när man är ung som man kan behöva bra tandvård för att inte behöva så mycket som äldre. Det är då goda vanor grundläggs. Nu stärker man stödet när det redan gått sämre istället för att hjälpa människor att inte hamna där.

Denna regering verkar sakna grundläggande insikter i förebyggande arbete på flera plan.
 
Snacka om att skjuta sig själv i foten! Det är när man är ung som man kan behöva bra tandvård för att inte behöva så mycket som äldre. Det är då goda vanor grundläggs. Nu stärker man stödet när det redan gått sämre istället för att hjälpa människor att inte hamna där.

Denna regering verkar sakna grundläggande insikter i förebyggande arbete på flera plan.
Men det kanske inte behövs?

Med utmärkt tandvård upp till 19 så har man nog tämligen fina tänder.
Vad tror du att åren mellan 19-23 kommer att göra för skillnad?

Bra tänder är dessutom också väldigt genetiskt.
 
Men det kanske inte behövs?

Med utmärkt tandvård upp till 19 så har man nog tämligen fina tänder.
Vad tror du att åren mellan 19-23 kommer att göra för skillnad?

Bra tänder är dessutom också väldigt genetiskt.
Klart att det gör!

Jag har som sagt varit socialsekreterare i 25 år och klasskillnader syns redan i barns munnar. Med gratis tandvård och insatser under uppväxten gör samhället vad det kan för att stödja barn i att ta hand om sina tänder.

När barnen blivit myndiga, gått ut skolan och förväntas försörja sig själva är tandvård något som väldigt många drar in på. Samtidigt som man kanske flyttar hemifrån och inte lyckas hitta hälsosamma rutiner kring mat och munhygien. Därför gör detta stöd stor hjälp för de ungdomar som inte kan få ekonomiskt stöd för tandvård från sin familj.
 
Klart att det gör!

Jag har som sagt varit socialsekreterare i 25 år och klasskillnader syns redan i barns munnar. Med gratis tandvård och insatser under uppväxten gör samhället vad det kan för att stödja barn i att ta hand om sina tänder.

När barnen blivit myndiga, gått ut skolan och förväntas försörja sig själva är tandvård något som väldigt många drar in på. Samtidigt som man kanske flyttar hemifrån och inte lyckas hitta hälsosamma rutiner kring mat och munhygien. Därför gör detta stöd stor hjälp för de ungdomar som inte kan få ekonomiskt stöd för tandvård från sin familj.
Jag tänkte att tandhälsan då var så god att inget gick att tillföra.

Men vad vet jag?
Jag som inte hade varit till tandläkaren på 15 år och när jag väl kom dit vid 63 års ålder bara behövde ta bort litet tandsten.
För väldigt många så spelar de där sista åren ingen roll.
Så jag undrar faktiskt hur det skall kunna spara in några pengar och vilka över 67 som bättre behöver den där tandvården?
Jag kommer i varje fall inte att behöva den.
15 år till nästa gång fungerar nog alldeles utmärkt för mig.
 
Jag tänkte att tandhälsan då var så god att inget gick att tillföra.

Men vad vet jag?
Jag som inte hade varit till tandläkaren på 15 år och när jag väl kom dit vid 63 års ålder bara behövde ta bort litet tandsten.
För väldigt många så spelar de där sista åren ingen roll.
Så jag undrar faktiskt hur det skall kunna spara in några pengar och vilka över 67 som bättre behöver den där tandvården?
Jag kommer i varje fall inte att behöva den.
15 år till nästa gång fungerar nog alldeles utmärkt för mig.
Du kan ju inte jämföra med dig själv, du är ett stort undantag. Många i min omgivning som skött sina tänder väldigt noggrant får problem som äldre. Tänder går sönder, plomber lossnar och väldigt mycket mer. Att säga att de sista åren inte spelar någon roll tycker jag är väldigt hjärtlöst.
 
Det här ger mig på riktigt ont i magen.
Det är ännu ett steg mot större klasskillnader. Arbetslösheten är högre än på mycket länge, främst hos unga. Tänder kommer att bli en klassfråga. Fy fan säger jag bara.
Kommer att bli? Tänder är redan en klassfråga så är förvånad över man tycker det är en god idé att sänka ungas gratis ålder. Det är i den åldern de är unga och odödliga, flyttar hemifrån och ännu inte vet vad livet kostar... Tandvårdssmällen kanske man kan få när man bott själv ett tag och jobbat osv, typ vid 23.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 182
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 855
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp