Svensk politik nr 3

Personer som blir politiska vildar istället för att lämna är ju liksom inte unikt för V.
Det där V partiet har inte alls gjort upp med sina gamla rötter. Det ligger liksom kvar där o skvalpar runt i det tysta men som flyter upp lite då o då. Å det där med att alla är lika värda, jo pyttsan. Å som han säger så är det bara en massa snack från Nooshi
 
Om man jämför med hur många som blir utslängda från V pga rasism och icke-demokratiska värden och hur många som blir utslängda från SD pga rasism och icke-demokratiska värden så 'vinner' det ena partiet med stor marginal.

Även hos SD finns/fanns det en hel del politiska vildar. Bla, riksdagsledamoten Margareta Larsson som blev politisk vilde efter att hon vägrade att avgå från sina uppdrag. Hon fortsatte att plocka ut helt arvode trots att hon aldrig deltog och drev en massagesalong. Margareta Larsson var fö svärmor till Åkessons dåvarande sambo.
 
Det är ett helt befängt antagande. Har du glömt bort demonstrationen i Kärrtorp 2013 som attackerades av nazister? Internutredning visade senare att polisen var hade uppgifter om att nazister planerade att beväpna sig för att attackera demonstranter - ändå gjorde man inget! https://www.aftonbladet.se/kultur/a/zLxWa4/polisen-ljuger-om-karrtorp--de-visste-vad-som-vantade

2017 attackerade högerextrema en manifestation på Mynttorget, och polisen kritiserades för att ha förhållit sig för passiv. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...serar-polisen-efter-angrepp-fran-hogerextrema

2022 förblev polisen passiv när högerextrema gav sig på journalister. https://www.journalisten.se/nyheter...er-den-varsta-polisinsatsen-jag-varit-med-om/

Och nu detta året så har polisen hanterat hyfsat fredligapro-palestinska demonstranter hårt, ofta låtit dem spendera tid häktade - medan personen som körde in i en pro-palestinsk demonstration varit på fri fot hela tiden.
Ärligt -jag minns inget av de händelser du rotat fram i arkiven. Men en grov gissning är att de demonstrationerna du refererar till inte står i proportion till det våldsamma upplopp som under påskupplopppen.? Ja vänstermedia vill ju såklart vrida upp varje högerextrem företeelse till något abnormt stort...........och tona ner vänsterextremt våld till något obetydligt. Hyfsat fredliga pro-palestinska demonstrationer - beror ju på vems ögon man ser med..... Vänsterextremisterna visar nu öppet sympatier med Hamas. Fullt synliga Hamassymboler på tröjor och demonstrationsledare som vrålar ut i megafon Stöd för Hamas och dess ledare och på sociala medier hyllar slakten den 7 oktober och attackerna mot Israel.
https://doku.nu/2024/08/23/demonstrationsledarnas-oppna-stod-for-terrorgrupper/
Liknande "expojournalister" finns även på högersidan som blir rätt hårt ansatta när de följer de här "fredliga" demonstrationerna.
 
Ärligt -jag minns inget av de händelser du rotat fram i arkiven. Men en grov gissning är att de demonstrationerna du refererar till inte står i proportion till det våldsamma upplopp som under påskupplopppen.? Ja vänstermedia vill ju såklart vrida upp varje högerextrem företeelse till något abnormt stort...........och tona ner vänsterextremt våld till något obetydligt. Hyfsat fredliga pro-palestinska demonstrationer - beror ju på vems ögon man ser med..... Vänsterextremisterna visar nu öppet sympatier med Hamas. Fullt synliga Hamassymboler på tröjor och demonstrationsledare som vrålar ut i megafon Stöd för Hamas och dess ledare och på sociala medier hyllar slakten den 7 oktober och attackerna mot Israel.
https://doku.nu/2024/08/23/demonstrationsledarnas-oppna-stod-for-terrorgrupper/
Liknande "expojournalister" finns även på högersidan som blir rätt hårt ansatta när de följer de här "fredliga" demonstrationerna.
Men nu far du ju iväg till något helt annat än hur polisen hanterar olika demonstrationer? Och ffs, det är inte bara "vänstermedia" som har påtalat att polisen har underskattat högerextrema - det har polisens internutredningar också visat!
 
Men nu far du ju iväg till något helt annat än hur polisen hanterar olika demonstrationer? Och ffs, det är inte bara "vänstermedia" som har påtalat att polisen har underskattat högerextrema - det har polisens internutredningar också visat!
Jag svarade dig och julgrisen på inlägg som berörde Englands upplopp, där rapporteringen av oroligheterna och våldet dessutom går väldigt isär. Du påstod att polis (engelsk) normalt ser mellan fingrarna när det kommer till högerextremister - vilket dom är vana vid och därför blev förvånade att de nu straffas. (har jag uppfattat detta rätt?)
Jag menade i inlägg 1051 att i England är det precis tvärt om. Upplopp i utanförskapsområden -polis retirerar och upplopp av inhemsk befolkning nedslag direkt och människor förs bort. (OBS jag är inte någon som sympatiserar med högerextremister eller nazister)
Jag ställde då en fråga / fundering om Ni trodde att svensk polis skulle retirera på det sätt som de gjorde under påsk kravallerna, om det varit nazister? Du la då in länkar från aftonbladet (som blivit en väldigt pålitlig och objektiv källa här på buke) och en länk från en manifestation där deltagarna blir knuffade på av ett 30 tal män (jag förringar INTE manifestationsdeltagarnas rädsla för det som de utsattes för) och en länk om en fd. Expojournalist som blir helt ifrån sig för han inte får polisskydd när han är där för att jobba.
 
Jag svarade dig och julgrisen på inlägg som berörde Englands upplopp, där rapporteringen av oroligheterna och våldet dessutom går väldigt isär. Du påstod att polis (engelsk) normalt ser mellan fingrarna när det kommer till högerextremister - vilket dom är vana vid och därför blev förvånade att de nu straffas. (har jag uppfattat detta rätt?)
Jag menade i inlägg 1051 att i England är det precis tvärt om. Upplopp i utanförskapsområden -polis retirerar och upplopp av inhemsk befolkning nedslag direkt och människor förs bort. (OBS jag är inte någon som sympatiserar med högerextremister eller nazister)
Jag ställde då en fråga / fundering om Ni trodde att svensk polis skulle retirera på det sätt som de gjorde under påsk kravallerna, om det varit nazister? Du la då in länkar från aftonbladet (som blivit en väldigt pålitlig och objektiv källa här på buke) och en länk från en manifestation där deltagarna blir knuffade på av ett 30 tal män (jag förringar INTE manifestationsdeltagarnas rädsla för det som de utsattes för) och en länk om en fd. Expojournalist som blir helt ifrån sig för han inte får polisskydd när han är där för att jobba.

Tänker du som Ebba Busch, att polisen borde skjutit skarpt mot folkmassan?
 
Jag svarade dig och julgrisen på inlägg som berörde Englands upplopp, där rapporteringen av oroligheterna och våldet dessutom går väldigt isär. Du påstod att polis (engelsk) normalt ser mellan fingrarna när det kommer till högerextremister - vilket dom är vana vid och därför blev förvånade att de nu straffas. (har jag uppfattat detta rätt?)
Jag menade i inlägg 1051 att i England är det precis tvärt om. Upplopp i utanförskapsområden -polis retirerar och upplopp av inhemsk befolkning nedslag direkt och människor förs bort. (OBS jag är inte någon som sympatiserar med högerextremister eller nazister)
Jag ställde då en fråga / fundering om Ni trodde att svensk polis skulle retirera på det sätt som de gjorde under påsk kravallerna, om det varit nazister? Du la då in länkar från aftonbladet (som blivit en väldigt pålitlig och objektiv källa här på buke) och en länk från en manifestation där deltagarna blir knuffade på av ett 30 tal män (jag förringar INTE manifestationsdeltagarnas rädsla för det som de utsattes för) och en länk om en fd. Expojournalist som blir helt ifrån sig för han inte får polisskydd när han är där för att jobba.

Men du avslutade ditt inlägg med ”Vi ser det samma i Sverige”. Där med påstod du att situationen i Sverige är densamma. Jag förstår faktiskt inte att du har en invändning här. De bemöter det du skrev. Vad mer begär du av @EmmaBovary och @julgrisen ?

Sen vill jag påtala det självklara också. Under påskupploppen saknade polisen tillräckliga resurser för att hantera situationen. När resurser saknades blir det tämligen värdelöst att diskutera om viljan fanns eller inte. Det är lite som att fråga varför åkte vi inte till månen i somras. Det finns bara ett svar och det handlar om resurser. Viljan saknar då betydelse.
 
Men du avslutade ditt inlägg med ”Vi ser det samma i Sverige”. Där med påstod du att situationen i Sverige är densamma. Jag förstår faktiskt inte att du har en invändning här. De bemöter det du skrev. Vad mer begär du av @EmmaBovary och @julgrisen ?

Sen vill jag påtala det självklara också. Under påskupploppen saknade polisen tillräckliga resurser för att hantera situationen. När resurser saknades blir det tämligen värdelöst att diskutera om viljan fanns eller inte. Det är lite som att fråga varför åkte vi inte till månen i somras. Det finns bara ett svar och det handlar om resurser. Viljan saknar då betydelse.

Ja, precis så. Och @gulan har fortfarande inte förklarat vad hen menade med att polisen "tillät" upploppen, utan duckar det. När man levererar så mycket kritik mot vad som gjorts och inte gjorts vid en specifik händelse och menar att det gick som det gick för att polisen medvetet undlåtit att agera, så bör man ju ha lite på fötterna för att kunna uttala sig så tvärsäkert.

Och så nästa självklara sak: ingen här försvarar upploppen eller förstörelsen som skett. Frågan som diskuteras nu är vad som skulle gjorts när upploppen var igång. Personligen tror jag att om polisen gått in hårdare när de inte hade tillräckligt med resurser på plats, hade det varit stor risk för eskalering av situationen med ännu värre utgång.
 
Sedan tycker jag att det inte riktigt går att likställa upploppen som uppstår i utsatta områden med det organiserade våld och hot som högerextrema kretsar ägnar sig åt. Det har ju visats att det högerextrema hotet ofta underskattas, och det är en viktig inlaga i frågan om huruvida polisen slår hårdare mot högerextremistiska grupper än andra. Men upploppen i utsatta områden har en helt annan kontext och för att undvika att det händer igen behöver vi diskutera andra saker, än att "polisen måste använda hårdare metoder när det redan är igång".
 
Och så nästa självklara sak: ingen här försvarar upploppen eller förstörelsen som skett. Frågan som diskuteras nu är vad som skulle gjorts när upploppen var igång. Personligen tror jag att om polisen gått in hårdare när de inte hade tillräckligt med resurser på plats, hade det varit stor risk för eskalering av situationen med ännu värre utgång.
Jag håller med dig om att utgången säkert blivit värre om man gått in hårdare. Vad jag förstår pekar utredare på att ett av de största problemen var att man satte in personal som saknade tillräcklig utbildning/erfarenhet för de specifika situationerna, och att: "Det som däremot brast var att det inte fanns en ordentlig omfallsplanering – en plan B för att hantera den negativa utveckling som blev. I utredarens rapport kan man läsa att ”ledningen på platsen blev tvungen att improvisera mer än vad som borde vara nödvändigt.” https://polistidningen.se/2022/12/utredaren-jag-har-inte-fordelat-ansvar-och-skuld/
 
Jag svarade dig och julgrisen på inlägg som berörde Englands upplopp, där rapporteringen av oroligheterna och våldet dessutom går väldigt isär. Du påstod att polis (engelsk) normalt ser mellan fingrarna när det kommer till högerextremister - vilket dom är vana vid och därför blev förvånade att de nu straffas. (har jag uppfattat detta rätt?)
Jag menade i inlägg 1051 att i England är det precis tvärt om. Upplopp i utanförskapsområden -polis retirerar och upplopp av inhemsk befolkning nedslag direkt och människor förs bort. (OBS jag är inte någon som sympatiserar med högerextremister eller nazister)
Jag ställde då en fråga / fundering om Ni trodde att svensk polis skulle retirera på det sätt som de gjorde under påsk kravallerna, om det varit nazister? Du la då in länkar från aftonbladet (som blivit en väldigt pålitlig och objektiv källa här på buke) och en länk från en manifestation där deltagarna blir knuffade på av ett 30 tal män (jag förringar INTE manifestationsdeltagarnas rädsla för det som de utsattes för) och en länk om en fd. Expojournalist som blir helt ifrån sig för han inte får polisskydd när han är där för att jobba.
Var går rapporterna om kravallerna i UK isär? Och kan du ge exempel på när polisen i UK behandlat andra upplopp mildare? Jag antar att du jämför årets händelser med 2011, men det framstår som befängt att beskriva det som att polisen inte gjorde massor med nedslag då (och människor "fördes bort" då också, om du menar som i att de häktades och sedan fängslades). Enligt Wikipedia's sammanställning så var det väldigt många som lagfördes:

"From 8 to 11 August, other towns and cities in England (including Birmingham, Bristol, Coventry, Derby, Leicester, Liverpool, Manchester and Nottingham) faced what was described by the media as "copycat violence", with social media playing a role. By 10 August, more than 3,000 arrests had been made across England, with at least 1,984 people facing criminal charges for various offences related to the riots.[9][12][13] Initially, courts sat for extended hours. A total of 3,443 crimes across London were linked to the disorder.[14] Along with the five deaths, at least 16 others were injured as a direct result of related violent acts. An estimated £200 million worth of property damage was incurred, and local economic activity – which in many cases was already struggling due to the Great Recession – was significantly compromised." https://en.wikipedia.org/wiki/2011_England_riots

Också lite nyfiken på varför du hellre skriver "inhemsk befolkning", snarare än högerextrema? Du säger ju att du inte sympatiserar med högerextrema eller nazister (och jag tror på dig gällande den biten), så varför finns det ett motstånd emot att kalla personer, som bla. satte eld på ett hotell där det bodde migranter samtidigt som man blockerade utgångarna, för högerextrema? Och i led men den frågan så undrar jag också varför du verkar reagera starkare på de gånger som de förekommit antisemitiska budskap på pro-palestinska demonstrationer, än på faktiska nazister?

Att jag länkat till aftonbladet har delvis att göra med att de texterna tenderar att vara öppna. Oftast finns ungefär samma innehåll hos DN och SvD, men de är ofta via betalvägg.

Gällande att jag skrev att polisen oftare ser mellan fingrarna gällande högerextremt hot så var det lite onödigt osakligt av mig. Underskattar är ett bättre ordval. Experter har under ganska många år påtalat att både polis och åklagare borde bli bättre på att identifiera motiven hos våldsbejakande högerextremism (https://www.svd.se/a/JoAQ7J/expert-polisen-maste-lara-sig-mer-om-hogerextremism).

Du kommer inte gilla mitt nästa exempel, eftersom att det rör Expo. Men de gjorde iaf en viktig kartläggning av unga nazister som i grupper på nätet planerar våld, och de hörde då av sig till polisen vid flera tillfällen när det började bli skapt läge. Vissa poliser reagerade, men vid åtminstone ett fall så visste polisen om att vederbörande sannolikt var beväpnad - ändå kollade de bara legitimation (https://expo.se/fordjupning/polisen...tan-att-ingripa-risk-att-han-har-ihjal-nagon/). Kan du tänka dig att man skulle vara så slapp mot någon mörkhyad person med potentiella kopplingar till en våldsbejakande islamistisk miljö?
 
75% av de landbaserade vindkraftsprojekten stoppades av det kommunala vetot under första halvan av året. Gärna vindsnurror men inte just här 😂. Likaså rasar elbilsförsäljningen och Volvo Cars som sa att 2030 ska dom enbart sälja elbilar. Det höll inte länge det uttalandet tydligen vill folk ha fossilbilar. När folk själva får välja 🙃

Klart med flygskatten iaf. Tjänsteresor måste igång nu så ekonom tar fart.
 
75% av de landbaserade vindkraftsprojekten stoppades av det kommunala vetot under första halvan av året. Gärna vindsnurror men inte just här 😂. Likaså rasar elbilsförsäljningen och Volvo Cars som sa att 2030 ska dom enbart sälja elbilar. Det höll inte länge det uttalandet tydligen vill folk ha fossilbilar. När folk själva får välja 🙃

Klart med flygskatten iaf. Tjänsteresor måste igång nu så ekonom tar fart.
På vilket sätt är det bra att klimatet går åt helvete?
 
75% av de landbaserade vindkraftsprojekten stoppades av det kommunala vetot under första halvan av året. Gärna vindsnurror men inte just här 😂. Likaså rasar elbilsförsäljningen och Volvo Cars som sa att 2030 ska dom enbart sälja elbilar. Det höll inte länge det uttalandet tydligen vill folk ha fossilbilar. När folk själva får välja 🙃

Klart med flygskatten iaf. Tjänsteresor måste igång nu så ekonom tar fart.

Hur tänker du att ökad subventionering av flyget leder till att ekonomin ”tar fart”?

Omställningen till elbilar kom till genom politiskalöften och subventioner. När dessa minskas är det då konstigt att elbilsförsäljningen dalar tycker du?

Förresten du får gärna återkomma med svar på mina frågor jag ställer till dig. Det framstår nästan som att du står okunnig och svarslös. Men så kan inte vara fallet, eller…?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 182
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 855
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp