Svensk politik nr 3

Du svarade på inlägg 1040. Där pratas det om ENGELSKA högerextremister. Jag svarade på ditt inlägg 1049 i tron om att du pratar om den Engelska polisen ser mellan fingrarna -vilket jag absolut inte fått intrycket av när det kommer till oroligheterna i England. Jag har inte hört ett ljud om en bil som åkt in i något demonstrationståg och jag förmodar att han blev anhållen och kommer ställas inför rätta?
Men du avslutade ju med ”vi ser det samma i Sverige”?
 
Du svarade på inlägg 1040. Där pratas det om ENGELSKA högerextremister. Jag svarade på ditt inlägg 1049 i tron om att du pratar om den Engelska polisen ser mellan fingrarna -vilket jag absolut inte fått intrycket av när det kommer till oroligheterna i England. Jag har inte hört ett ljud om en bil som åkt in i något demonstrationståg och jag förmodar att han blev anhållen och kommer ställas inför rätta?
Du skrev: "Det är ju tvärt om! På den "inhemska" befolkningen tas järnhandsken på direkt, medans med invandrade våldsbejakare så är det silkesvantar på. Polisen är ju liksom lite rädda för att få den gruppen emot sig och tappa förtroendet och...bla bla bla. Vi ser det samma i Sverige....."

Och därför broderade jag ut delen om Sverige.
 
Du svarade på inlägg 1040. Där pratas det om ENGELSKA högerextremister. Jag svarade på ditt inlägg 1049 i tron om att du pratar om den Engelska polisen ser mellan fingrarna -vilket jag absolut inte fått intrycket av när det kommer till oroligheterna i England. Jag har inte hört ett ljud om en bil som åkt in i något demonstrationståg och jag förmodar att han blev anhållen och kommer ställas inför rätta?
Du har inte hört om bilen som körde in i ett demonstrationståg för att det hände i Borås. Och vad som händer i Borås stays in Borås.
 
Där var ett uttryck jag inte sett förut "etnonationalistiska" rötter. Ett helt nytt ord för nynassar.
Det vet inte bara nynassar, det var gamla nassar som stod för ideologin. Till och med sånna som inte bara pratade om det utan spenderade några år på 40 talet att fördriva och döda judar, romer, homosexuella och oliktänkande… walk the walk så att säga…
 
Storyn om SDs vitbok forsätter. Kan inte vara lätt att försöka tvätta sin buk offentligt när den är full av frivilliga från Waffen SS som beslutar att bilda ett parti på 80-talet…

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ar-men-partiet-vantar-med-att-visa-resultaten
Nästan så jag lider med författaren till vitboken (även om han själv väl är en gammal SD:are), som låtit så jääävla trött på skrivandet av den i intervjuer genom åren. :D
 
@Photografen såhär lät det ifjol: "När jag lämnar in det här förbannade manuset så måste jag ha två, tre månader då jag bara loggar ut ur tillvaron och bara blir människa igen. Jag har levt med det här projekten i ett och ett halvt år och det är fan inte nyttigt. Jag har haft sammanlagt två veckors semester på 18 månader." https://www.aftonbladet.se/nyheter/...beskriver-partiet-nar-jimmie-akesson-gick-med

Också från förra året:

"Tony Gustafsson har tidigare berättat hur trött han är på vitboksprojektet. De känslorna har inte ändrats:

– Jag är glad att jag ser slutet. Jag är förbannat trött på det här. Tröttheten måste man så klart parera med att man har ett åtagande. Det sista textstycket som man skriver måste vara med samma seriositet, engagemang och kvalitet som det första." https://www.expressen.se/nyheter/sds-vitbok-forsenad-for-tredje-gangen/
 
Men du avslutade ju med ”vi ser det samma i Sverige”?

Du skrev: "Det är ju tvärt om! På den "inhemska" befolkningen tas järnhandsken på direkt, medans med invandrade våldsbejakare så är det silkesvantar på. Polisen är ju liksom lite rädda för att få den gruppen emot sig och tappa förtroendet och...bla bla bla. Vi ser det samma i Sverige....."
Tror Ni verkligen att svensk Poliskår skulle tillåta upplopp i likhet med påskupploppen av svenska högerextremister. Med brinnande polisbilar, stenar som haglar och ett hundratal skadade polismän på sjukhus och inte ett hårstrå krökt på en enda extremistdemonstrant?
 
Snart drar valrörelsen igång och jag ser verkligen fram emot att höra vänsterblocket och C tala sig varma om att införa de här skatterna. Varför bry sig om en skogstokig höger.............?
Snart och snart, lyckligtvis bor vi inte i USA (där i och för sig fastighetskatt är en självklarhet) och valrörelsen börjar dagen efter förra valet.

Tyvärr har högern surrat sig vid båten och är inte mottagliga för rationella argument och får man dessutom betalt för att hålla på med dumheter så är det en viss uppförsbacke..

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/25vPKq/regeringen-vill-ge-riskkapitalister-skattelattnader

Men det är väl som med bolagsskolorna, förr eller senare har det gått tillräckligt åt helvete för att införa fastighetsskatt igen.

En hyffsad gissning är att man börjar med vindkraften. Kan vara rimligt att de betalar tillbaka.
 
Men hörrni.....prova att svara på min fundering
Det är ett helt befängt antagande. Har du glömt bort demonstrationen i Kärrtorp 2013 som attackerades av nazister? Internutredning visade senare att polisen var hade uppgifter om att nazister planerade att beväpna sig för att attackera demonstranter - ändå gjorde man inget! https://www.aftonbladet.se/kultur/a/zLxWa4/polisen-ljuger-om-karrtorp--de-visste-vad-som-vantade

2017 attackerade högerextrema en manifestation på Mynttorget, och polisen kritiserades för att ha förhållit sig för passiv. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...serar-polisen-efter-angrepp-fran-hogerextrema

2022 förblev polisen passiv när högerextrema gav sig på journalister. https://www.journalisten.se/nyheter...er-den-varsta-polisinsatsen-jag-varit-med-om/

Och nu detta året så har polisen hanterat hyfsat fredligapro-palestinska demonstranter hårt, ofta låtit dem spendera tid häktade - medan personen som körde in i en pro-palestinsk demonstration varit på fri fot hela tiden.
 
Men hörrni.....prova att svara på min fundering

Du formulerade din fundering i stil med frågan "Har du slutat slå din fru?" - vilket inte går att svara på, om man aldrig slagit sin fru.

@EmmaBovary har gett dig ett gäng exempel på när Polisen underskattat vad högerextrema var på väg att ställa till med och inte lyckats avstyra det, om det nu är vad du menar med att "tillåta" något.
 
Min uppfattning är att polisen har gjort ett väl avvägt och professionellt jobb här. De driver en utredning baserad på fakta. Och vad nu än Aftonbladet eller andra media tycker att han gjort verkar polisen och åklagarens uppfattning vara att det inte går att styrka försök till terroristbrott. Jag tror verkligen inte att de hade hittat ett sådant lagsstöd om nu gärningsmannen haft en annan religion.

De fick ju två chanser på sig, och hjälp från omvärlden att ta det på allvar den andra gången. Jag tror också att en muslimsk man som kört in i en demonstration och postat på sociala medier "döda svenskar" innan, hade hanterats annorlunda i både polisens (första) utredning och av media. Lagen är skriven lika för alla, men här handlar det ju mer om vilka antaganden man gör som sedan får leda till hur utredningsinsatsen blev, vilken blev mycket dålig till en början.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 182
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 855
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp