Svensk politik nr 3

Prioriteringar. Att få undan klimatstyrmedel från verktygslådan är högt prioriterat och tandvård har ju människor med arbete och bra lön ändå råd med, särskilt med skattesänkningarna på inkomster som också kommer utan minsta åtgärd på att också beskatta de som har bäst förmåga att betala skatt. Är man inte i den gruppen så kan man vara utan tandvård tills man skärpt till sig.

Det har blivit nåt slags race där vi får ut den värsta politiken från alla partier i Tidö-samarbetet, de verkar på nåt sätt kunna komma överens om att släppa igenom det mest skadliga för samhället från respektive parti (och inte få med det som är mer vettig politik - det verkar för kontroversiellt)

🤢
På det sätt som S och MP förstörde Sverige med en ansvarslös invandringspolitik var ju det värsta som dom släppte igenom. Det har vi facit på nu med gängkriminalitet och den förstörelse som genomsyrar hela samhället. Sånt tar tid att städa upp och för det krävs omfördelningar av kapital och helt andra satsningar.

Men det finns ju såklart andra länder än Sverige att bo och verka i om man nu inte gillar att bidra till staten
 
Du kan ju inte jämföra med dig själv, du är ett stort undantag. Många i min omgivning som skött sina tänder väldigt noggrant får problem som äldre. Tänder går sönder, plomber lossnar och väldigt mycket mer. Att säga att de sista åren inte spelar någon roll tycker jag är väldigt hjärtlöst.
Har man dessutom lagat tänder som barn och tonår så varar lagningen inte i evighet tyvärr, problem kan ju börja rätt fort i vuxenåldern, beroende på hur stora tandskador man haft sedan barndomen. Jag vet barn som lagat tänder pga karies redan som 4 och 5 åringar, operationer för att dra ut tänder i den åldern för att det inte ens var lönt att laga och det var så många tänder angripna. Fortsätter det i samma spår på de riktiga tänderna efter mjölktänderna (japp, det gjorde det...) så är det mycket som kan gå fel när lagningarna börjar släppa, sköra tänder pga alla lagningar osv. Det är med andra ord inte alls säker en 19 åring har bra tänder. De kan få en "trevlig" överraskning i sitt knä däremot när lagningarna lossnar.
 
Men misströsta ej, oppositionen (eller ja, S) kommer såklart med vettiga motförslag - som att vi borde kunna avlyssna barn under 15 år med hemliga tvångsmedel!
Är det för att många är gängkriminella och tex tar på sig morduppdrag. Källa, ja det säger ju polisen i media gång på gång
 
Sen vill jag påtala det självklara också. Under påskupploppen saknade polisen tillräckliga resurser för att hantera situationen. När resurser saknades blir det tämligen värdelöst att diskutera om viljan fanns eller inte. Det är lite som att fråga varför åkte vi inte till månen i somras. Det finns bara ett svar och det handlar om resurser. Viljan saknar då betydelse.
Jo så är det ju förstås. Vilket betyder att polisen gravt underskatter fler gruppsammankomster än högerextremister.
Ja, precis så. Och @gulan har fortfarande inte förklarat vad hen menade med att polisen "tillät" upploppen, utan duckar det.
Polisen "tillät" eskaleringen genom att retirera. Jag menar givetvis inte att polis sa -Ja vi tillåter Er att bränna bilar och skada poliser.
Sedan tycker jag att det inte riktigt går att likställa upploppen som uppstår i utsatta områden med det organiserade våld och hot som högerextrema kretsar ägnar sig åt. Det har ju visats att det högerextrema hotet ofta underskattas, och det är en viktig inlaga i frågan om huruvida polisen slår hårdare mot högerextremistiska grupper än andra.
För mig spelar det ingen roll vad för kaos det gäller eller vilka grupper det gäller. När det blir uppenbart att polis inte klarar att upprätthålla ordning och det urartar fullständigt så känns det bara oerhört osäkert och obehagligt.
Som laglydig medborgare upplever jag ett obehag att ett upplopp eller demonstration som urartar inte kan hanteras snabbt nog.



Var går rapporterna om kravallerna i UK isär? Och kan du ge exempel på när polisen i UK behandlat andra upplopp mildare?
Bilden som spridits har varit att det är Högerextremister och det visas på nyheter högerextremister som pucklar på människor av "fel sort". Men det är också väldigt många helt vanliga engelsmän som protesterar. Jag tycker att det är superbra att polis slår hårt mot och fängslar högerextremister och människor som är våldsamma eller agiterar /driver upp en hätsk stämning. Men helt vanliga medborgare har också fått smaka på polisens hårda nypor. Jag hänvisar mycket av det jag tagit intryck av från Ivar Arpi som jag anser haft en klarsynt åsikt i detta.
 
Kommer att bli? Tänder är redan en klassfråga så är förvånad över man tycker det är en god idé att sänka ungas gratis ålder. Det är i den åldern de är unga och odödliga, flyttar hemifrån och ännu inte vet vad livet kostar... Tandvårdssmällen kanske man kan få när man bott själv ett tag och jobbat osv, typ vid 23.
Ja det är redan en klassfråga men det jag menar är att nu sjunker det ännu djupare.
 
Du kan ju inte jämföra med dig själv, du är ett stort undantag. Många i min omgivning som skött sina tänder väldigt noggrant får problem som äldre. Tänder går sönder, plomber lossnar och väldigt mycket mer. Att säga att de sista åren inte spelar någon roll tycker jag är väldigt hjärtlöst.
Jag har nog ingen riktig erfarenhet av tandvård om jag tänker efter.
Så jag vet ju inte egentligen.

Hur mycket tandvård gissar du att äldre över 67 år behöver?
Och hur långt tror du att besparingarna för tandvård mellan 19-23 år räcker till?

Min senaste tandläkare påstod att socker var det största problemet.
Som typ läsk, saft, kaffebröd och godis.
Och att småäta mellan måltiderna.
Det fanns tydligen moderna undersökningar på det. (Inte Vipeholm.)

Jag dricker vatten och gillar inte godis eller läsk.
 
Jag har nog ingen riktig erfarenhet av tandvård om jag tänker efter.
Så jag vet ju inte egentligen.

Hur mycket tandvård gissar du att äldre över 67 år behöver?
Och hur långt tror du att besparingarna för tandvård mellan 19-23 år räcker till?

Min senaste tandläkare påstod att socker var det största problemet.
Som typ läsk, saft, kaffebröd och godis.
Och att småäta mellan måltiderna.
Det fanns tydligen moderna undersökningar på det. (Inte Vipeholm.)

Jag dricker vatten och gillar inte godis eller läsk.
Det är modigt att diskutera något som man själv har så ringa erfarenhet som du har, din situation har inte ens en procent av befolkningen.

Du måste ju ha hört talas om löständer! Olika varianter av proteser som människor har istället för tänder. En del har dåliga gener, andra har av olika anledningar inte kunnat sköta sina tänder, många får sina tänder förstörda av medicin. Själv har jag två stifttänder för att jag saknar anlag för permanenta tänder där. Jag är lyckligt lottad och hade möjlighet att betala det själv men jag är också medveten om att väldigt många saknar den möjligheten.

Förutom ovanstående så drabbas många av muntorrhet och andra bekymmer som påverkar tandhälsan när de blir äldre. Jag tycker att det är rätt ofint att antyda att de som har problem med sina tänder själva har orsakat situationen.
 
Då har ett av försämringshoten blivit en realitet. Sänker åldern för fritandvård.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pPdXVR/sankt-alder-pa-avgiftsfri-tandvard
Nu hittade jag en horribel motivation till att äldre skall få subventionerad tandvård - så att de kan köpa presenter till barnbarnen!

"– Inte minst för kvinnor som kanske tagit ett större ansvar för hemmet och har låg pension. Man ska inte behöva välja mellan presenter till barnbarnen och ett tandläkarbesök, säger Forssmed"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-genomfor-stor-tandvardsreform-for-aldre

Har dom rökt på i Rosenbad?
 
Senast ändrad:
Det är modigt att diskutera något som man själv har så ringa erfarenhet som du har, din situation har inte ens en procent av befolkningen.

Du måste ju ha hört talas om löständer! Olika varianter av proteser som människor har istället för tänder. En del har dåliga gener, andra har av olika anledningar inte kunnat sköta sina tänder, många får sina tänder förstörda av medicin. Själv har jag två stifttänder för att jag saknar anlag för permanenta tänder där. Jag är lyckligt lottad och hade möjlighet att betala det själv men jag är också medveten om att väldigt många saknar den möjligheten.

Förutom ovanstående så drabbas många av muntorrhet och andra bekymmer som påverkar tandhälsan när de blir äldre. Jag tycker att det är rätt ofint att antyda att de som har problem med sina tänder själva har orsakat situationen.
Men vad är det då som gör att god tandhälsa är en klassfråga?
Vad är det för faktorer som ger god tandhälsa?

Min erfarenhet är att människor i min omgivning har bra tänder utan något större behov av tandvård.
Vad är det som ger oss det?
Bara gener?
Min alkoholiserade far hade ända till sin död vid 85 års ålder utmärkta tänder.
 
Nu hittade jag en horribel motivaytill att äldre skall få subventionerad tandvård - så att de kan köpa presenter till barnbarnen!

"– Inte minst för kvinnor som kanske tagit ett större ansvar för hemmet och har låg pension. Man ska inte behöva välja mellan presenter till barnbarnen och ett tandläkarbesök, säger Forssmed"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-genomfor-stor-tandvardsreform-for-aldre

Har dom rökt på i Rosenbad?
Har man betalat skatt till staten under ett helt arbetsliv fram till pension när man då får lägre inkomst så är det väl rimligt att staten ger tillbaka då i detta fall gällande tandvård. Dom som är ungdomar får väl prioritera sin tandvård framför tex festande eller typ man behöver väl inte en dyr iphone eller vad man nu anser. Prioritera, man kan inte ha allt
 
Har man betalat skatt till staten under ett helt arbetsliv fram till pension när man då får lägre inkomst så är det väl rimligt att staten ger tillbaka då i detta fall gällande tandvård. Dom som är ungdomar får väl prioritera sin tandvård framför tex festande eller typ man behöver väl inte en dyr iphone eller vad man nu anser. Prioritera, man kan inte ha allt
Alltså , du fattar verkligen inte hur det funkar för många unga i dagens samhälle. Det är så verklighetsfrånvänt att man baxnar.
 
Alltså , du fattar verkligen inte hur det funkar för många unga i dagens samhälle. Det är så verklighetsfrånvänt att man baxnar.
Man behöver väl inte festa varje helg. Dom unga får lära sig ta ansvar eller så får väl föräldrarna hjälpa sina barn då. Dessutom om man kan ta sms lån till över konsumtion så kan dom väl skippa det och gå till tandläkaren istället om man nu är lite rädd omsig.
 
Man behöver väl inte festa varje helg. Dom unga får lära sig ta ansvar eller så får väl föräldrarna hjälpa sina barn då. Dessutom om man kan ta sms lån till över konsumtion så kan dom väl skippa det och gå till tandläkaren istället om man nu är lite rädd omsig.
Jag var sjukskriven från jag var 19 till jag var 25. Vart skulle jag fått pengar till tandvård från?
 
Men vad är det då som gör att god tandhälsa är en klassfråga?
Vad är det för faktorer som ger god tandhälsa?

Min erfarenhet är att människor i min omgivning har bra tänder utan något större behov av tandvård.
Vad är det som ger oss det?
Bara gener?
Min alkoholiserade far hade ända till sin död vid 85 års ålder utmärkta tänder.
Nu skämtar du med mig.

Det hela diskussionen handlar om, pengar.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 182
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 855
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp