Svensk politik nr 3

Har man betalat skatt till staten under ett helt arbetsliv fram till pension när man då får lägre inkomst så är det väl rimligt att staten ger tillbaka då i detta fall gällande tandvård. Dom som är ungdomar får väl prioritera sin tandvård framför tex festande eller typ man behöver väl inte en dyr iphone eller vad man nu anser. Prioritera, man kan inte ha allt
Tänker att det vore bättre att sänka tandvårdspriserna så att alla har råd att gå till tandläkaren, och inte bara några utvalda ur befolkningen som har råd. Istället för att ställa två grupper mot varandra och börja tjafsa om vem som bäst förtjänar det.
Man kan ju vända och vrida på det rätt ordentligt.
 
En operation jag har gjort har biverkningen sämre munhälsa (muntorrhet och karies pga ändrat matbeteende). Så.. Hjälper ett problem men skapar ett annat. Ett dyrare sådant.
Viktoperation? Har för mig jag läst något om det, är osäker, men om det är så så är det ju också bekymmersamt eftersom det opereras fler patienter i dag jämfört med för 30 år sedan tex. Även antidepressiva och liknande mediciner tas av fler personer i dag jämfört med tidigare, och många orsakar muntorrhet och ökad kariesrisk.
 
Viktoperation? Har för mig jag läst något om det, är osäker, men om det är så så är det ju också bekymmersamt eftersom det opereras fler patienter i dag jämfört med för 30 år sedan tex. Även antidepressiva och liknande mediciner tas av fler personer i dag jämfört med tidigare, och många orsakar muntorrhet och ökad kariesrisk.
Yes, precis. Dock är mina tänder förstörda av tandställningen (räls) så det gör väl varken till eller ifrån, haha!
 
Bilden som spridits har varit att det är Högerextremister och det visas på nyheter högerextremister som pucklar på människor av "fel sort". Men det är också väldigt många helt vanliga engelsmän som protesterar. Jag tycker att det är superbra att polis slår hårt mot och fängslar högerextremister och människor som är våldsamma eller agiterar /driver upp en hätsk stämning. Men helt vanliga medborgare har också fått smaka på polisens hårda nypor. Jag hänvisar mycket av det jag tagit intryck av från Ivar Arpi som jag anser haft en klarsynt åsikt i detta.
Arpi har skrivit 100% enligt hans egna politiska åsikter om det som hänt i UK och det är det minst nyanserade jag kan tänka mig. Speciellt när han skriver om att man jagat "fåtöljsligister", som att polisen bara ska ha plockat folk på måfå, och inte utgått efter uppviglande innehåll som fått spridning och lett till våld. Det handlar liksom inte om "åsikter", det går att läsa vad personer som hämtats av polis anklagas för/dömts för.
 
Nu skämtar du med mig.

Det hela diskussionen handlar om, pengar.
Men pengar påverkar väl ändå inte munhälsan om man inte behöver gå till tandläkaren.
Och upp till 19 års ålder kommer tandvård fortfarande att vara samhällsfinansierad.

Min munhälsa har väl ändå inte med den tandvård som jag inte har behövt att göra?
Vatten är billigare än läsk.

Så jag tror ändå att det har med något annat att göra.
Något annat än pengar då.
 
Kan fortfarande inte komma över att tänderna inte tillhör kroppen (=är en del av vår "vanliga" sjukvård)...
Bidrag till tandvård borde vara behovsprövad.
Och definitivt inte lika för alla.

De som kan betala själva kan faktiskt göra det.
Och de som inte kan betala själva borde få hjälp av samhället att betala sin tandvård.

Pensionärer skall inte få subventionerad tandvård för att kunna köpa presenter till barnbarnen.
Det är ju helt galet!
 
Tänker att det vore bättre att sänka tandvårdspriserna så att alla har råd att gå till tandläkaren, och inte bara några utvalda ur befolkningen som har råd. Istället för att ställa två grupper mot varandra och börja tjafsa om vem som bäst förtjänar det.
Man kan ju vända och vrida på det rätt ordentligt.
Nej det tycker jag verkligen inte.
De som har råd att betala själva kan faktiskt göra det.
De som inte har råd borde få behovsprövade bidrag.
Som med bostadsbidrag.

Det är ett oskick att kasta pengar på människor som utan vidare klarar sig själva.
 
Men pengar påverkar väl ändå inte munhälsan om man inte behöver gå till tandläkaren.
Och upp till 19 års ålder kommer tandvård fortfarande att vara samhällsfinansierad.

Min munhälsa har väl ändå inte med den tandvård som jag inte har behövt att göra?
Vatten är billigare än läsk.

Så jag tror ändå att det har med något annat att göra.
Något annat än pengar då.
Men ibland undrar jag om du bor under en sten eller bara är ute efter att trolla...
Det här tog mig ungefär en sekund att få fram:
1725695168066.png

Citat från Socialstyrelsen:

"Sett till andelen tandvårdsbesökare som inte har fått basundersökning de senaste tre åren så observeras i Tabell 1 stora skillnader mellan områden med olika socioekonomiska förutsättningar. Tabellen visar också att andelen som inte fått basundersökning i områden med stora socioekonomiska utmaningar är mer än tre gånger så stor jämfört med områden med mycket god socioekonomi. Skillnaden är även tydlig mellan de två områdestyperna med socioekonomiska utmaningar och överstiger 5 procentenheter." sida 5

"Enligt Figur 6 är det generellt bättre tandhälsa i områden med mycket god socioekonomi avseende antalet intakta tänder, oavsett ålderskategori, jämfört med områden med stora socioekonomiska utmaningar. Vidare visar Tabell 2 på tydliga skillnader för de olika socioekonomiska områdena beträffande andelen med minst 20 kvarvarande tänder, ju bättre socioekonomi desto bättre är tandhälsan. Det är en skillnad på över 20 procentenheter mellan områden med sämsta och bästa socioekonomiska förutsättningar. I genomsnitt är andelen högre med nästan fem procentenheter per områdestyp" sida 6-7
 
Bidrag till tandvård borde vara behovsprövad.
Och definitivt inte lika för alla.

De som kan betala själva kan faktiskt göra det.
Och de som inte kan betala själva borde få hjälp av samhället att betala sin tandvård.

Pensionärer skall inte få subventionerad tandvård för att kunna köpa presenter till barnbarnen.
Det är ju helt galet!
Gissar att du önskar att vi monterar ned hela sjukvården. De som har råd att betala för den får betala, de som inte har möjlighet får gott stå med mössan i hand och tigga sig till de behandlingar som behövs.

Jag önskar ett samhälle där människor inte behöver välja mellan att kunna ge en julklapp till barnbarnet och att kunna få i sig näring efter att tänderna (eller kroppen) givit upp.
 
Men ibland undrar jag om du bor under en sten eller bara är ute efter att trolla...
Det här tog mig ungefär en sekund att få fram:
Visa bifogad fil 152793
Citat från Socialstyrelsen:

"Sett till andelen tandvårdsbesökare som inte har fått basundersökning de senaste tre åren så observeras i Tabell 1 stora skillnader mellan områden med olika socioekonomiska förutsättningar. Tabellen visar också att andelen som inte fått basundersökning i områden med stora socioekonomiska utmaningar är mer än tre gånger så stor jämfört med områden med mycket god socioekonomi. Skillnaden är även tydlig mellan de två områdestyperna med socioekonomiska utmaningar och överstiger 5 procentenheter." sida 5

"Enligt Figur 6 är det generellt bättre tandhälsa i områden med mycket god socioekonomi avseende antalet intakta tänder, oavsett ålderskategori, jämfört med områden med stora socioekonomiska utmaningar. Vidare visar Tabell 2 på tydliga skillnader för de olika socioekonomiska områdena beträffande andelen med minst 20 kvarvarande tänder, ju bättre socioekonomi desto bättre är tandhälsan. Det är en skillnad på över 20 procentenheter mellan områden med sämsta och bästa socioekonomiska förutsättningar. I genomsnitt är andelen högre med nästan fem procentenheter per områdestyp" sida 6-7
Det där vet jag redan.
Men jag undrar ju hur tänderna får veta det?

Vad är det i levnadsförhållandena som ger bättre respektive sämre tänder?
Ett fett bankkonto påverkar ju inte tandhälsan direkt utan det mätbara vad man kan använda pengarna till eller kanske vilka matvanor som man har eller något annat?
Vad kan man köpa för pengar som gör att tänderna blir bättre på en 19 åring som hela sitt liv har haft fri tandvård?
 
Gissar att du önskar att vi monterar ned hela sjukvården. De som har råd att betala för den får betala, de som inte har möjlighet får gott stå med mössan i hand och tigga sig till de behandlingar som behövs.
Är det att "står med mössan i hand" som du tycker är det verkliga problemet?

Och att det är ett så stort problem att skattebetalarna skall kasta pengar på människor som verkligen inte behöver dem?

Du tycker ju då att vi skall göda de redan rika.
Vilket i mina ögon verkar helt galet.
 
Det där vet jag redan.
Men jag undrar ju hur tänderna får veta det?

Vad är det i levnadsförhållandena som ger bättre respektive sämre tänder?
Ett fett bankkonto påverkar ju inte tandhälsan direkt utan det mätbara vad man kan använda pengarna till eller kanske vilka matvanor som man har eller något annat?
Vad kan man köpa för pengar som gör att tänderna blir bättre på en 19 åring som hela sitt liv har haft fri tandvård?
Visste du inte att tänderna loggar in på banken varje natt för att se om de ska paja eller ej?!😮

Socioekonomiska förutsättningar kan leda till:

Barnen lär sig inte borsta tänderna ordentligt.
Får inte tandvård som barn (föräldrar kanske inte vet sina rättigheter).
Sämre kost.
Sämre läkarvård generellt.
Osv osv
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 182
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 855
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp