Svensk politik nr 3

Visste du inte att tänderna loggar in på banken varje natt för att se om de ska paja eller ej?!😮

Socioekonomiska förutsättningar kan leda till:

Barnen lär sig inte borsta tänderna ordentligt.
Får inte tandvård som barn (föräldrar kanske inte vet sina rättigheter).
Sämre kost.
Sämre läkarvård generellt.
Osv osv
Tycker du inte då att vi kanske skall satsa på de saker som du räknar upp i stället för att ensidigt erbjuda tandvård när tänderna redan är trasiga?
Bäst vore väl om tänderna inte gick sönder?

För att förbättra tandhälsan så är det kanske inte just tandläkare som behövs?
 
Slöja på små barn borde orosanmälas så att soc kan gripa in, tycker Jämställdhetsministern. Stort Obs, det var inte SD som kom på detta
 
Är det att "står med mössan i hand" som du tycker är det verkliga problemet?

Och att det är ett så stort problem att skattebetalarna skall kasta pengar på människor som verkligen inte behöver dem?

Du tycker ju då att vi skall göda de redan rika.
Vilket i mina ögon verkar helt galet.
Tänker att jag hellre har en befolkning med friska tänder och därmed mindre följdsjukdomar= bättre använda skattepengar. Tänder påverkar så otroligt mycket. Ser det inte som att göda rika när det handlar om att alla ska ha tillgång till sjukvård och friska tänder.
 
Hur såg era löner som unga vuxna ut i jämförelse med dagens unga vuxna? Hur såg era boende kostnader ut? Att höra boomers prata om hur tufft de hade står sig relativt platt i jämförelse med dagens unga.
Jag var en väldigt pank student.
Och tackade min lyckliga stjärna för mina hela tänder som inte kostade några pengar.

Jag växte upp med en ensamstående lågavlönad mamma.

Det vi kunde var att hantera den lilla budget som vi levde med.
Vi är mycket bra på att räkna.
 
Tycker du inte då att vi kanske skall satsa på de saker som du räknar upp i stället för att ensidigt erbjuda tandvård när tänderna redan är trasiga?
Bäst vore väl om tänderna inte gick sönder?

För att förbättra tandhälsan så är det kanske inte just tandläkare som behövs?
Absolut inte ensidigt. Men bra tandhälsa är en del av insatser jag anser är nödvändigt.
Hellre bra tandvård i tidig ålder och höga åldrar på fri tandvård (eller, jag önskar egentligen att tandvård ska inkluderas i vanlig vård så att vi kan slopa friåren helt) så att man slipper trasiga tänder senare. Men, tänder slits liksom kroppen i helhet så du kan ha skött dina tänder perfekt men ändå drabbas av åldersrelaterade problem
 
Tänker att jag hellre har en befolkning med friska tänder och därmed mindre följdsjukdomar= bättre använda skattepengar. Tänder påverkar så otroligt mycket. Ser det inte som att göda rika när det handlar om att alla ska ha tillgång till sjukvård och friska tänder.
Men om nu inte just pengar påverkar tandhälsan?
Alla har ju fri tandvård upp till 19 år.
Vad motiverar då fri tandvård åt dem som inte behöver det och egentligen har råd själva?
 
Men om nu inte just pengar påverkar tandhälsan?
Alla har ju fri tandvård upp till 19 år.
Vad motiverar då fri tandvård åt dem som inte behöver det och egentligen har råd själva?
Men det ÄR ju pengar. Inte bara, men en del av det stora hela. Sämre socioekonomiska förutsättningar leder till sämre tandhälsa.

Jag är av den åsikten att tänder tillhör kroppen och att tandvård borde vara inkluderad i den allmänna vården. Men allra helst att den också borde vara gratis för alla, även de som har råd. Dock är jag medveten om att det kanske inte är praktiskt genomförbart, men jag kastar gärna pengar genom skatt på att även de som har råd ska ha rätt till tanvård, så är det bara.
 
Det där vet jag redan.
Men jag undrar ju hur tänderna får veta det?

Vad är det i levnadsförhållandena som ger bättre respektive sämre tänder?
Ett fett bankkonto påverkar ju inte tandhälsan direkt utan det mätbara vad man kan använda pengarna till eller kanske vilka matvanor som man har eller något annat?
Vad kan man köpa för pengar som gör att tänderna blir bättre på en 19 åring som hela sitt liv har haft fri tandvård?
Det är inte bara livstilsval som påverkar munhälsan, som du verkar vilja tro.
 
Jag har bitit sönder mina tänder pga stress och efter en trafikolycka och mycket värktabletter så försämrades salivproduktionen och med ökad muntorrhet så får man även försämrad munhälsa. Många förlorar tänder i olyckor och bryggor och stift håller inte hur länge som helst. Jag vet personer som saknar tänder för att de inte har råd.
 
Men vad är det då som gör att god tandhälsa är en klassfråga?
Vad är det för faktorer som ger god tandhälsa?

Min erfarenhet är att människor i min omgivning har bra tänder utan något större behov av tandvård.
Vad är det som ger oss det?
Bara gener?
Min alkoholiserade far hade ända till sin död vid 85 års ålder utmärkta tänder.
Men jösses. Tandstatus är också ett arv. Vissa har turen att ha bra gener andra får tandlossning, hål mm fast de sköter sina tänder noga. Mediciner och sjukdomar påverkar också. För en del är det en jättekostnad att sköta sina tänder. För andra inte.
Jag sköter dagligen om äldres tänder och ser enorma skillnader i människors munnar. Allt ifrån 100% lösgom uppe och nere till nästan alla tänder i behåll.
 
Jag var en väldigt pank student.
Och tackade min lyckliga stjärna för mina hela tänder som inte kostade några pengar.

Jag växte upp med en ensamstående lågavlönad mamma.

Det vi kunde var att hantera den lilla budget som vi levde med.
Vi är mycket bra på att räkna.

Jag frågade inte hur du hade det. Jag frågade hur det var för er som växte upp utan fri tandvård till och med 23 års ålder. Det samhälle som de innan er hade byggt upp, där ni gled runt med bra förutsättning.

Men eftersom du tar upp situationen du hade. Att vara låginkomsttagare då (60-tal?) mot nu är väldigt annorlunda. Utvecklingen av boendekostnader, försämrad kollektivtrafik arbete på obekväm arbetstid, ökad ekonomisk ojämlikhet . Det är mycket svårare idag att klara sig på en relativt låg inkomst än det var tidigare

När du sedan var en pank student (80-tal?) hur såg din boende kostnad ut då? It kostnader som student då mot nu? Kostnader för kurslitteratur då mot nu?

Ni lyckades inte bygga bättre liv än dagens unga för att ni jobbade hårdare, ni gjorde det för att ni sprang runt med mycket bättre förutsättningar än idag.
 
Det här med tandvård är verkligen en klassfråga. Jag har alltid haft dåligt med pengar.

Jag har de senaste 20 åren varit hos tandläkaren 2 gånger. Ena gången för att det var "10 år sedan sist, och jag boooorde nog..." och andra gången för att jag hade fått in majsskal mellan tandköttet och ena visdomstanden som är halvvägs uppe och aldrig vill upp mer, och det började värka i hela käken.

Jag har tur. Jag har aldrig lagat en tand, aldrig haft hål, får inte tandsten osv osv. Nu börjar det väl bli dags att göra en koll igen. Jag bävar varje gång.
 
På 70 och 80-talet flyttade ungdommar hemmifrån när de var 20-21 år.
2023 flyttade de hemmifrån när de var 26 år. I genomsnitt.
Varför? Jo för att de har inte råd. Studier pågår längre vilket idag behövs för att få ett jobb och bostadsmarknaden är för dyr. Att de nu ska trolla fram några tusen för varje tandläkarbesök är väldigt hårt och kommer självklart påverka även deras framtida tandstatus.
 
Hur såg era löner som unga vuxna ut i jämförelse med dagens unga vuxna? Hur såg era boende kostnader ut? Att höra boomers prata om hur tufft de hade står sig relativt platt i jämförelse med dagens unga.
Jag gillar inte det där sättet att argumentera. Alltså Boomer-delen.

Och det där sättet att visa förakt mot vissa grupper som man gör genom att bunta ihop folk enbart baserat på ålder, kön, etnicitet, bostadsområde eller något annat som man väljer att skapa en "bunt" av.

Skillnaden mellan individer är oftast större än generaliseringar kan ge uttryck för.

Att bunta ihop, och sedan tillskriva en grupp egenskaper, är ett klassiskt sätt att bidra till att skapa motsättningar, och skapa förakt och djupa vallgravar.

Så frågorna i sig är relevanta, om vilka jobb som fanns och hur det funkade med bostäder i fanns under tidsepok, men sluta med att tillskriva "boomers" egenskaper eller att använda sådana där epitet.
 
Visste du inte att tänderna loggar in på banken varje natt för att se om de ska paja eller ej?!😮

Socioekonomiska förutsättningar kan leda till:

Barnen lär sig inte borsta tänderna ordentligt.
Får inte tandvård som barn (föräldrar kanske inte vet sina rättigheter).
Sämre kost.
Sämre läkarvård generellt.
Osv osv
Precis det här handlar det en del om. Det kvittar att man har gratis tandvård tills man är 23 om man aldrig går dit, med andra ord är barn faktiskt tvungna att gå till tandläkaren annars anmäls man till socialen. Det arbetas på rätt bra för att nå ut till föräldrarna och få dem att sköta om barns tänder innan de ens kommer upp och att gå till tandläkare regelbundet, men föräldrar som har just de här socioekonomiska förutsättningarna prioriterar inte alltid tandläkarbesök, tandborstning, bra mat och regelbundna mattider. Det behöver inte handla om illvilja utan om okunskap, dåligt med tid ihop med ensam förälder och lågavlönat jobb på 100 % och trött förälder. Det kan innebära ekonomiska svårigheter att välja rätt matvanor, tufft vid tandborstning osv. det kan vara att man inte förstår bättre helt enkelt.

Tandläkare rekommenderar att borsta barns tänder upp i 10-12 års ålder. Det gjorde jag. Det är många föräldrar, ensamma, med jobb, flera barn, låg inkomst osv, som inte gör det pga, har inte tid osv. Det gjorde inte min mamma på mig, jag har inte ett enda minne av att hon borstade tänderna på mig. Däremot fick jag ett rejält hål i en mjölktand som 8 åring och behövde få tanden utdragen infektion, bedövning som inte tog pga infektionen, flera försök och antibiotika innan en tandläkare lyckades dra ut den. Med tandvårdsrädsla som sitter i än i dag. Det är ännu en sak som påverkar tandhälsan, oavsett ålder. Rädsla.

Jag gjorde min första rotfyllning som 18-åring. Jag fick ett hästhuvud på hakan och slog av en bit av en framtand. Stendöd tand och rotfyllning. Vad jag har fått lära mig av tandläkare är att dagens lagningar inte håller som de man gjorde förr så efter ett antal år får man göra om dem. 5 år tyckte jag mig läsa för compositlagningar för ett antal år sedan men det är inget jag kan svära på, men vet att tandläkaren sa att det tyvärr var så att lagningar inte höll så bra som förr så man fick komma och laga samma hål igen efter ett antal år. kommer man då från ett hem med sämre förutsättningar och har pga den situationen och tyvärr pga föräldrarnas bristande förmågor lagat hål redan precis när man fått sina vuxentänder så kan man vara stamkund rätt fort efter 19 år ålder.

Där till skador och mediciner som påverkar munhälsan, något som ökat sedan tidigare. Tycker inte det ser så positivt ut för de som inte har råd med tandvård.
 
Jag frågade inte hur du hade det. Jag frågade hur det var för er som växte upp utan fri tandvård till och med 23 års ålder. Det samhälle som de innan er hade byggt upp, där ni gled runt med bra förutsättning.

Men eftersom du tar upp situationen du hade. Att vara låginkomsttagare då (60-tal?) mot nu är väldigt annorlunda. Utvecklingen av boendekostnader, försämrad kollektivtrafik arbete på obekväm arbetstid, ökad ekonomisk ojämlikhet . Det är mycket svårare idag att klara sig på en relativt låg inkomst än det var tidigare

När du sedan var en pank student (80-tal?) hur såg din boende kostnad ut då? It kostnader som student då mot nu? Kostnader för kurslitteratur då mot nu?

Ni lyckades inte bygga bättre liv än dagens unga för att ni jobbade hårdare, ni gjorde det för att ni sprang runt med mycket bättre förutsättningar än idag.
Öhh???

Varför påstår du det här?

Och blandar ihop 60-talet med 80-talet med vadå?

Vilka förutsättningar var bättre under vilken tidsepok menar du?

Det fanns saker under 80-talet som var bättre än nu, men det fanns också saker som var betydligt sämre än nu. Liksom under 60-talet, 70-talet, eller vilken som helst tidsepok.
 
Det är inte bara livstilsval som påverkar munhälsan, som du verkar vilja tro.
Diskussionen om livsstilsval men undertonen om att få skylla sig själv är obehaglig. Den påminner om när de som fick ekonomiskt stöd av "det allmänna" delades in i värdiga och ovärdiga klienter. De värdiga var de som inte själva satt sig i sin situation som änkor och föräldralösa, de ovärdiga var de som genom sina livsstilsval som missbruk etc (obs min ironi) själva försatt sig i sin situation. Jag lärde mig om detta på socialhögskolan, tror att det var på 20-30-talet (de som har samma utbildning kan kanske förtydliga).

Själv har jag tydligen valt att sakna anlag för fyra permanenta tänder...
 
Det här med tandvård är verkligen en klassfråga. Jag har alltid haft dåligt med pengar.

Jag har de senaste 20 åren varit hos tandläkaren 2 gånger. Ena gången för att det var "10 år sedan sist, och jag boooorde nog..." och andra gången för att jag hade fått in majsskal mellan tandköttet och ena visdomstanden som är halvvägs uppe och aldrig vill upp mer, och det började värka i hela käken.

Jag har tur. Jag har aldrig lagat en tand, aldrig haft hål, får inte tandsten osv osv. Nu börjar det väl bli dags att göra en koll igen. Jag bävar varje gång.
Jag har också alltid haft ont om pengar, men är din motsats. alltid problem med tänderna. Gått extra till tandläkaren i tonåren osv, fått extra med fluor osv. Många lagningar som vuxen. Jag har inte varit extrem på något vis alls, inte haft konstiga matvanor, ätit godis mer än man bör eller druckit en massa läsk i onödan. Däremot juice, vi fick äpplejuice i skolan. Tog lång tid innan jag fick veta att juice är skitdåligt för tänderna, jag drack juice hemma och i skolan, när jag flyttade hemifrån drack jag juice och Loka och någon gång i veckan sockerfri läsk. Har ofta fått frågan "hur mycket läsk dricker du?" tills jag en dag fick frågan om vad jag drack, istället för om jag drack läsk. Juice är precis lika illa för tänderna som läsk, men det visste inte jag, hade alltid hört hur dåligt läsk var så det sparade jag in på. Men alltså inte juice... det var då jag gick över till loka och ramlösa helt nästan. Skadan var redan skedd. Lagningar som behöver lagas om, tänder som blir sköra av lagningarna och bits sönder och behöver lagas om osv. Och pga fluor mineralstörningar sa tandläkaren. Skador på tänderna av för mycket fluor.

Mina barn fick en annan uppväxt än vad jag fick och de ringer mig fortfarande och skryter när de varit hos tandläkaren på sitt besök "jag hade inga hål! :) ". Den biten gjorde jag rätt i alla fall och än så länge gick inte mina gener i arv där!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 182
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 855
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp