Svensk politik nr 3

Fruktansvärt såklart, men har det med svensk politik att göra?

Nä borde kanske lagt det i störiga saker. Men känner frustration att lagarna är så jäkla flata. I en artikel på samma ämne

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...strom-sa-lockas-unga-tjejer-till-sugardejting

Om det är någonstans lagstiftningen och straffen borde göras hårdare och polisen få större befogenheter är det just i det här området

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...strom-sa-lockas-unga-tjejer-till-sugardejting
 
Jo jag vet, skrev väl lite i affekt. Men blir så förbannad att männen som utnyttjar och misshandlar 13 åriga flickor inte får strängare straff
Det sker ju straffskärpningar, och polisen får fler och fler medel (som jag inte gillar alls, oavsett syftet!). Det du önskar i affekt kommer liksom inte göra det bättre för någon, det är väl snarare kontraproduktivt om man vill reducera brott.
 
https://etidning.dn.se/shared/article/har-galler-svenska-lagar-inte-svenska-varderingar/6bVfbGN7

Apropå svenska värderingar som är så viktiga just nu. Det bästa läst på ett tag.

”Här gäller svenska lagar, inte svenska värderingar”​

Politikers tal om svenska värderingar ger intryck av att dessa är huggna i sten och en del av en historiskt oföränderlig nationell kultur. Sådant tänkande är i grunden totalitärt. Fundamentalt för demokratin är däremot rätten att tycka vad man vill och att det är tillåtet att bilda opinion för att förändra gällande lagar, skriver seniorprofessorn Bo Rothstein.
 
https://etidning.dn.se/shared/article/har-galler-svenska-lagar-inte-svenska-varderingar/6bVfbGN7

Apropå svenska värderingar som är så viktiga just nu. Det bästa läst på ett tag.

”Här gäller svenska lagar, inte svenska värderingar”​

Politikers tal om svenska värderingar ger intryck av att dessa är huggna i sten och en del av en historiskt oföränderlig nationell kultur. Sådant tänkande är i grunden totalitärt. Fundamentalt för demokratin är däremot rätten att tycka vad man vill och att det är tillåtet att bilda opinion för att förändra gällande lagar, skriver seniorprofessorn Bo Rothstein.
Håller med, jättebra text. Särskilt det här stycket:

"Det centrala i en demokrati är inte att vi delar samma värderingar. Tvärtom innebär demokrati att vi ser positivt på att det finns olika sätt att tänka om och se på väsentliga samhällsfrågor. Vad demokratin kräver är respekt för lagarna och för demokratins spelregler."

Känns verkligen som det här är något som gått förlorat, till förmån till något slags likriktad nationalistisk sörja med moralpanik.
 
"Det centrala i en demokrati är inte att vi delar samma värderingar. Tvärtom innebär demokrati att vi ser positivt på att det finns olika sätt att tänka om och se på väsentliga samhällsfrågor. Vad demokratin kräver är respekt för lagarna och för demokratins spelregler."
Ge exempel på " något" där det är positivt att landets invånare ser totalt olika på väsentliga samhällsfrågor och tänker helt olika kring dem.
 
Ge exempel på " något" där det är positivt att landets invånare ser totalt olika på väsentliga samhällsfrågor och tänker helt olika kring dem.
Det första jag kom att tänka på är fördelningspolitik och statens ansvar där jag tror att vi för framgång behöver en aktiv debatt där argument för både mer fördelning och samtidigt balanserat med individuell frihet gör att vi kan hitta en bättre balans än om alla var överens om att inta vänsterpartiets eller moderaternas ståndpunkter.
 
Det första jag kom att tänka på är fördelningspolitik och statens ansvar där jag tror att vi för framgång behöver en aktiv debatt där argument för både mer fördelning och samtidigt balanserat med individuell frihet gör att vi kan hitta en bättre balans än om alla var överens om att inta vänsterpartiets eller moderaternas ståndpunkter.
Och utgår man från citatets ”ser olika på” istället för frågan som spetsades till ”totalt olika” så tycker jag det gäller allt. Just när det gäller fördelningspolitik tror jag totalt olika är givande, inom många andra områden kanske man kan fånga värdet inom att ha tillräckligt brett och mångfacetterat perspektiv.
 
https://www.dn.se/insandare/folj-var-grundlags-svenska-varderingar/

Här kommer en till text om svenska värderingar som är helt klart läsvärd.

"Vad menar egentligen politiker när de talar om ”svenska” värderingar? Det är inte lätt att veta eftersom de sällan får frågan om vilka värderingar de syftar på. Handlar det om skötsamhetsideal, ärlighet och tjänstemannamoral, om Aina Erlanders återlämnade blyertspennor till kanslihuset efter maken Tage Erlanders avgång efter 23 år som statsminister? I så fall får man väl dessvärre konstatera att dagens småfifflande, regeltänjande politiker och höga tjänstemän fjärmat sig en bra bit från ”svenska värderingar”.
Eller handlar det – såsom det framstår i Tidöpartiernas retorik – snarare om en slags Trumpsk Sverige först-idé: bort med internationell solidaritet, minska biståndet (såvida det inte tydligt gynnar oss själva), gör Sverige flyktingfientligt, låt andra länder ta ansvaret för miljö och klimat …
Regeringsformen, en av våra fyra grundlagar, har en målsättningsparagraf (1 kap 2§ RF) som troligen är det närmaste vi kan komma gemensamma svenska värderingar. Grundlagen är beslutad och upprätthållen av vår representativa riksdag och i den meningen mer representativ än andra försök till formuleringar av svenska värderingar.
Var och en bör ställa sig frågan om och i vilken mån våra politiker leds av regeringsformens målsättningsparagrafer, till exempel dessa:
”Den enskildes personliga, ekonomiska och kulturella välfärd ska vara grundläggande för den offentliga verksamheten. Särskilt ska det allmänna trygga rätten till arbete, bostad och utbildning, samt verka för social omsorg och trygghet och för goda förutsättningar för hälsa.”
”Det allmänna ska främja en hållbar utveckling som leder till en god miljö för nuvarande och kommande generationer.”
”Det allmänna ska verka för att alla människor ska kunna uppnå delaktighet och jämlikhet i samhället och för att barns rätt tas till vara. Det allmänna ska motverka diskriminering av människor på grund av kön, hudfärg, nationalitet eller etniskt ursprung, språklig eller religiös tillhörighet, funktionshinder, sexuell läggning, ålder eller andra omständigheter som gäller den enskilde som person.”

I en tid när olikheterna i barns uppväxtvillkor har vuxit sig avgrundsdjupa, klassklyftorna förstärks och cementeras, rätten till bostad bara är en dröm för unga utan pengar, vinstintressen går före barns rätt till utbildning, klimat- och miljöpolitiken underkänns av alla som vet någonting om saken, folkbildning och kultur sätts på svältkur, inflytelserika politiker anser att svenskt medborgarskap ska betyda olika saker beroende på om du är född i landet eller inte (din ”vandel” ska kunna beröva dig ditt medborgarskap om du är född utomlands) – då behöver vi politiker som hämtar mod och handlingskraft från regeringsformens målparagrafer.
Där finns legitimitet och folkligt stöd för en radikalt annorlunda politik, som minskar ojämlikheten, återupprättar välfärdssamhället och förändrar klimatpolitiken så att vår del av Parisavtalet kan hållas.

Text​

  • Gunnar Forsberg, Staffan Lundberg och Cecilia Modig"
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 788
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 010
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
3 897
Senast: lil-sis
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 999
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIX
  • Earl Grey-te
  • Återhämtning - tips tack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp