Svensk politik nr 3

Jag håller med om att det talas för lite om Hamas, liksom 2017 så tog de fram nya dokument som underströk att de faktiskt inte söker krig med det judiska folket, utan bara "sionismen som driver ockupationen av Palestina", de nämnde också att de inte vill "ingripa" i andra länder
Om SR och de större dagstidningarna verkligen skulle börja känna terroristkramare på pulsen så är det ju viktigt att känna till Hamas ändringar i deras dokumet. Hur tänker du att att ändringen du refererar till skulle bidra till en långsiktig fredlig tvåstadslösning?
Fint att de nämner att de inte vill ingripa i andra länder....tror du det är sanningsenligt?

Om SR och de större dagstidningarna verkligen skulle börja känna terroristkramare på pulsen så är det ju viktigt att känna till Hamas ändringar i deras dokumet. Hur tänker du att att ändringen du refererar till skulle bidra till en långsiktig fredlig tvåstadslösning?
Fint att de nämner att de inte vill ingripa i andra länder....tror du det är sanningsenligt?
Hur ska SR och de större dagstidningarna hitta dessa terroristkramare som knappt existerar? För att ha puls måste det väl ändå existera i någon signifikant utsträckning utanför högerns fantasier? Media brukar liksom inte granska privatpersoners åsikter.

Jag såg väldigt många som helt vårdslöst försvarade Israel oavsett vad de gjorde ett tag - Israelkramare (?) - även om det som tur är börjar balansera sig - bara alldeles för sent.

Jag har ännu inte hört någon person med något slags officiell makt uttala stöd för Hamas.

Fast du vill ju utvisa människor som inte begått brott, hur är det att följa lagen? 🤪
Men har du läst länken?
En utredning ska ju titta på förslaget som sedan ska bli lag är det tänkt. Hittills har ju Strömmer levererat så varför skulle Riksdagen svika i detta förslag?

Rättsstatens uppgift är att skydda medborgarna genom att stifta lagar genom den demokratiska beslutsprocessen. Lagarna skall sedan följas.
Tror att du egentligen är medveten om att din beskrivning av vad en rättsstat är, haltar. Du verkar måttligt intresserad av den enskildas rättskydd från övergrepp från statligt håll. Förslagen du ivrigt brukar heja på är mer förenligt med en polisstat.

Jag sa att förslagen du brukar hurra över är mer förenligt med en polisstat än en rättsstat. Vissa av sakerna som listas här är ju saker som det talats mer om i Sverige senare år som övervakning utan brottsmisstanke, skydda anonymiteten hos tex poliser = hemlig polis. Eller att man ska kunna ta egendom, ganska godtyckligt utan att behöva visa att brott har begåtts, om den inte verkar förenlig med inkomsten.

Jag sa att förslagen du brukar hurra över är mer förenligt med en polisstat än en rättsstat. Vissa av sakerna som listas här är ju saker som det talats mer om i Sverige senare år som övervakning utan brottsmisstanke, skydda anonymiteten hos tex poliser = hemlig polis. Eller att man ska kunna ta egendom, ganska godtyckligt utan att behöva visa att brott har begåtts, om den inte verkar förenlig med inkomsten.
Antingen är Sverige en rättsstat eller så är Sverige en polisstat. Finns inget mittemellan eller lite eller mer än 50% eller vad du nu vill påstå. Men du får ha din åsikt ifred iaf för mig.

Antingen är Sverige en rättsstat eller så är Sverige en polisstat. Finns inget mittemellan eller lite eller mer än 50% eller vad du nu vill påstå. Men du får ha din åsikt ifred iaf för mig.
Måste du göra till dig så mycket? Sverige är såklart inte en polisstat i dagsläget, men såklart riskerar rättsstaten att försvagas av beslut som tex. minskar rättssäkerheten eller öppnar för godtyckliga bedömningar (som att beslagta egendom utan brottsmisstanke). Det finns givetvis något däremellan, när förflyttningen sker. Ta exemplet Ungern tex. där EU gång på gång försöker markera att det inte är acceptabelt att hålla på att göra som de gör. Och om det inte fanns en glidning, varför görs då undersökningar som mäter rättstatlighet (och tyvärr ser att den är på tillbakagång på många ställen)?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 364
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
2 071
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?