Jag kanske missförstår det här men när man trycker på "gilla" på ett inlägg så instämmer man väl i det som står i inlägget om det är ett påstående?
Då förstår jag din fråga, det blir enklare att göra det om du förklarar vad du syftar på bara Jag håller med om att man bör kunna får frågor om varför man gillar ett inlägg, det frågar jag också ibland när jag tycker att folk har gillat orimliga inlägg, för ett gilla är ju ett stöd till det som står. Dock behöver man vara tydlig med att det är det man frågar om, för ofta är det kanske inte just de ordval man själv skulle valt och man kanske inte håller med exakt alla meningar, och då blir det svårt att förstå frågan man får.
Jag tolkardig att det är det här inlägget du undrar varför jag gillade:
Jag ser få tecken på att det finns något stöd för Hamas utanför våra utsatta områden över huvudtaget. Jag skulle säga att det råder nästan total konsensus kring frågan om att Hamas är en terroristorganisation.
Jag håller med om att det råder nästan total konsensus om att Hamas idag är en terrororganisation, i betydelsen att det är en organisation som använder terrordåd som metod för att uppnå sina mål.
Jag håller med i stort om den första meningen och har inte gjort en bokstavstroende tolkning. Jag har inte gjort någon bedömning om "något stöd över huvudtaget" innebär 0 eller "mycket lite" på samma sätt som att "ett par stycken" oftast inte avser exakt 2 för då hade man sagt 2 utan är ett utryck för ett obestämt antal runt 2 och lite uppåt.
Jag har inte heller gjort någon strikt tolkning om vad som är ett utanförskapsområde, om det är polisens lista som avses eller om det är den allmänna uppfattningen om områden. Jag har ingen aning om hur stor del av personer med egen palestinsk bakgrund och andra som av olika skäl är nära den gruppen i sitt stöd, som bor i områden som faktiskt är "utanskapsområden". Det hänger ju ihop med den första meningen i citatet, och därmed att jag skriver att jag håller med i stort men har inte tagit ställning i detalj.
Det jag framför allt tog fasta på i inlägget var att stödet till Hamas skiljer sig starkt mellan olika grupper och olika platser, och det tycker jag är väldigt viktigt att det lyfts och därav att jag gillade inlägget. Det blir missvisande att påstå att stödet till Hamas är starkt i Sverige för att man sett på bilder där några enskilda personer som redan innan är starkt knutna till konflikten, firar på en gata. Eller drar slutsatser om alla politiker, för att någon enskild har uttalat sig om något.
Sedan tycker jag att frågan "stöd till Hamas" måste benas ut, om man ska kunna säga något alls om det annat än att det vare sig är "enormt" eller "0" i Sverige idag.
Bara det att vi ställer oss frågan idag, efter 7 oktober och det efterföljande kriget i Gaza, sätter frågan för dig och mig i en helt annan kontext än frågan till en palestinier som levs med Hamas närvsrande under årtionden. Även här på Buke har vi diskuterat Hamas historia i tidigare tråd, och deras olika fokus på att använda terror som metod och deras inställning till att kunna eller inte kunna acceptera en israelisk stat. Det har varierat och ingen känner till framtiden för organisationen, och därför blir frågeställningen om vad "stöd för Hamas" innebär så påverkande om vilket svar man får. Avses det ett fördömande om dådet 7 oktober, eller avser det ett hopp om en palestinsk stat?
Min uppfattning är i alla fall att de allra flesta är överens om att Hamas idag är en terrororganisation. Det verkar också vara få som har något realistiskt hopp om att de ska ändra sig på den punkten, så det bästa vore om det kommer fram andra alternativ.