Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ärligt lättare att se att Busch lyckas klamra sig kvar i riksdagen än L. Hon är en rätt känd figur för sitt parti som jag misstänker tilltalar en del SD väljare. Så de kan nog tänka sig att stödrösta på KD (eller rättare sagt Busch).

Men L ... näe. Får känslan av att de är "förrädaren" som ingen litar på då de vänder kappan efter vinden 😅 Få vill nog lita på att de kommer att stå fast vid sina ord även efter valet.
Skulle inte bli förvånad om de åkte ur.

Ja, utan SD så är han helt rökt. Det skiljer ju bara ett mandat i riskdagen idag. Och Jimmie har gjort glasklart att han vill bli statsminister.
Inget hittills verkar ha slagit ned på SDs framgångar heller, har svårt att tänka mig att det skulle plötsligt gå sämre för dem framöver.

Om inte Jimmie plötsligt tvingas avgå av någon anledning och partiet inte lyckas få fram en lika bra partiledare igen ...

Inget hittills verkar ha slagit ned på SDs framgångar heller, har svårt att tänka mig att det skulle plötsligt gå sämre för dem framöver.

Om inte Jimmie plötsligt tvingas avgå av någon anledning och partiet inte lyckas få fram en lika bra partiledare igen ...
Eller bli mördad......Förstå vilken fest det skulle bli på vänsterkanten då.......

Därför att vi misslyckats med integrationen. Läs mitt inlägg.
Om man zoomar ut och tittar på de Europeiska länderna. Vad är det då som skiljer Sverige från de övriga länderna tänker du när du drar slutsatsen att "Sverige misslyckas med integrationen"? Vad har de andra länderna gjort f(eller inte gjort) för att inte ha den enormt branta stigande trend när det kommer till dödskjutningar?

Köper du de studier som finns som bla. visar att fattigdom är en riskfaktor för kriminalitet?
Men för att en sådan studie ska kunna användas måste ju begreppet "fattigdom" definieras. Jag anser inte att det finns "fattigdom" i Sverige. Det finns människor som har det svårt ekonomiskt. Det finns mammor och pappor som lever med en känsla av otillräcklighet att inte kunna ge sina barn pressenter, resor, fritidsintressen med dyra tillbehör osv. Men är det lika med fattigdom?
Jag tycker det pågår en debatt som istället pekar på att unga killar väljer kriminell bana för dom suktar efter makt, respekt (=andra ska vara rädda för dom) guld, och dyra bilar och div. prylar som indikerar att man är rik och därmed lättare att få flickvänner.

Om man zoomar ut och tittar på de Europeiska länderna. Vad är det då som skiljer Sverige från de övriga länderna tänker du när du drar slutsatsen att "Sverige misslyckas med integrationen"? Vad har de andra länderna gjort f(eller inte gjort) för att inte ha den enormt branta stigande trend när det kommer till dödskjutningar?

Men för att en sådan studie ska kunna användas måste ju begreppet "fattigdom" definieras. Jag anser inte att det finns "fattigdom" i Sverige. Det finns människor som har det svårt ekonomiskt. Det finns mammor och pappor som lever med en känsla av otillräcklighet att inte kunna ge sina barn pressenter, resor, fritidsintressen med dyra tillbehör osv. Men är det lika med fattigdom?
Jag tycker det pågår en debatt som istället pekar på att unga killar väljer kriminell bana för dom suktar efter makt, respekt (=andra ska vara rädda för dom) guld, och dyra bilar och div. prylar som indikerar att man är rik och därmed lättare att få flickvänner.
Är inte hemlösa fattiga? 🤔

Det finns mammor och pappor som inte har råd att ge sina barn tak över huvudet, mat i magen och kläder på kroppen. Det kallar jag fattigdom.
Källa; arbete inom socialtjänsten i 30 år.

Fattigdom kan beskrivas som absolut eller relativ. Det du syftar på är den absoluta fattigdomen men det intressanta i detta perspektiv är den relativa fattigdomen. En enkel förklaring hittas på wikipedia.

Det är den relativa fattigdomen som ger utanförskap som blir en utmärkt marknad för rekrytering till kriminalitet. Genom att aktivt arbeta för att minska den relativa fattigdomen så minskar på sikt också rekryteringsunderlagen den den typen av kriminalitet. Det spelar absolut ingen roll vart i från de som lever i relativ fattigdom kommer för huruvida de blir underlag för rekrytering av kriminalitet det handlar främst om de socioekonomiska förutsättningarna.

Sen finns det massor av kriminalitet som begås av personer som finns på den helt andra änden av skalan av inkomstskillnaderna i Sverige.

Problemet för de blåbruna är att hela deras politiska ideologi bygger på att det finns en ganska utbredd relativ fattigdom då detta ger bra tillgång till billig arbetskraft. Ju mindre relativ fattigdom desto färre människor som är villiga att jobba till låga löner. En bieffekt blir dock att man bibehåller ett större rekryteringsunderlag för kriminalitet. Det går inte att få det ena ena utan det andra.

Vi har på en väldigt kort tid ökat klyftorna i samhället kraftigt så att de som har har mer och de som inte har har mindre. Det är klart det kommer en rekyl på det.

Fattigdom är relativt. Om man jämför fattigdom i Sverige med fattigdom i Somalia så finns det definitivt ingen fattigdom här men den jämförelsen irrelevant eftersom jämförelsegruppen inte är svältande i Somalia utan folk som har det jävligt bra och kan strössla pengar omkring sig, folk som ovanpå detta vräker ur sig hat mot dig som person för att du råkar vara fattig. Du vet narrativet att fattig= lat och ansvarslös.
Vilken debatt som pågår är också rätt irrelevant. En debatt i sig har inget eget faktavärde. Visst sker den typen av debatter men en lögn blir inte sann för att den upprepas av fler.

Jag är alltför bitter och misstänker att KD och L skulle ansamla tillräckligt med stödröster från M (ev SD) för att kravla sig över 4%-spärren om det var val idag :down:

Jag absolut avskyr block politik 🤬
Hur folk stödröstar eller inte kan man inte göra nått åt. Däremot skulle man kunna höja spärren ett snäpp eller två 👍

Det intressanta då är att SD har gjort mycket klart att de vill regera. Frågan är, är L, KD och M beredda att ingå i en SD regering. Där Jimmie är statsminister. Det var ganska klart i förra valet att Kristersson ville ha makten till varje pris. Nu skulle han inte ens ha den. Kanske bli finansminister eller liknande under Jimmie är nog inte lika lockande.
Ulf skulle väl kunna få posten som vice statsminister av Jimmie 🙂

Visst, finns flera definitioner om begreppet fattigdom, men tyvärr kan jag meddela att den relativa fattigdomen i Sverige ökat senaste tio åren: "I Sverige lever drygt 1,5 av 10 miljoner människor i relativ fattigdom – på tio år har antalet ökat med en kvarts miljon." SVT har också en liten inforuta där de beskriver skillnaden mellan relativ och absolut fattigdom (jag gissar på att det är mer vad du åsyftar?)

"Vad innebär det att vara fattig?​

I Sverige beskrivs fattigdom antingen som relativ eller absolut.

Den relativa fattigdomen i Sverige är relativ till hushållens inkomst per år. Där ingår man om hushållets inkomst är lägre än 60 procent av snittet i Sverige (räknat som median).

Relativ fattigdom skiljer sig från absolut fattigdom – som innebär att man inte har råd att betala nödvändiga utgifter."
https://www.svt.se/datajournalistik/sa-manga-fler-ar-fattiga-i-sverige/?kommun=0180&regso=

Sedan säger nog få att det enda svaret på frågan varför kriminaliteten ökar är att fattigdomen också gör det, här spelar säkerligen bristande preventiva åtgärder in (vilket lär försämras ytterligare nu när man bara vill straffa och inte förhindra/behandla).

Skola och utbildning bedöms av de flesta som ett skydd från att hamna på fel köl... men marknadsskolan hjälper sannolikt inte till. Läs gärna "Rektor Linneas" blogginlägg om det, delar annars inte åsikter med henne så ofta, men hon är on point här: https://rektorlinnea.com/2021/06/19/gangkriminaliteten-och-marknadsskolan/

Fattigdom kan beskrivas som absolut eller relativ. Det du syftar på är den absoluta fattigdomen men det intressanta i detta perspektiv är den relativa fattigdomen. En enkel förklaring hittas på wikipedia.

Det är den relativa fattigdomen som ger utanförskap som blir en utmärkt marknad för rekrytering till kriminalitet. Genom att aktivt arbeta för att minska den relativa fattigdomen så minskar på sikt också rekryteringsunderlagen den den typen av kriminalitet. Det spelar absolut ingen roll vart i från de som lever i relativ fattigdom kommer för huruvida de blir underlag för rekrytering av kriminalitet det handlar främst om de socioekonomiska förutsättningarna.

Sen finns det massor av kriminalitet som begås av personer som finns på den helt andra änden av skalan av inkomstskillnaderna i Sverige.

Problemet för de blåbruna är att hela deras politiska ideologi bygger på att det finns en ganska utbredd relativ fattigdom då detta ger bra tillgång till billig arbetskraft. Ju mindre relativ fattigdom desto färre människor som är villiga att jobba till låga löner. En bieffekt blir dock att man bibehåller ett större rekryteringsunderlag för kriminalitet. Det går inte att få det ena ena utan det andra.
🙏

Eller bli mördad......Förstå vilken fest det skulle bli på vänsterkanten då.......
Utöver att vänstern överlag verkar ha en större respekt för människovärde, även om det rör sig om en politisk motståndare, så är folk inte heller så dumma att man inte fattar att ett mord på en politisk ledare skulle göra att denne får martyrstatus och väljarna kommer att flockas till partiet.

Jag är alltför bitter och misstänker att KD och L skulle ansamla tillräckligt med stödröster från M (ev SD) för att kravla sig över 4%-spärren om det var val idag :down:

Jag absolut avskyr block politik 🤬
Mjo, men om nu M riskerar att tappa ännu mer minskar väl viljan att stödrösta. SD kan säkert tänka lite så, men då lär de INTE stödrösta på L, men KD går nog ok.

Haha, såg att du skrev ungefär såhär i ett senare inlägg - sorry!

Utöver att vänstern överlag verkar ha en större respekt för människovärde, även om det rör sig om en politisk motståndare, så är folk inte heller så dumma att man inte fattar att ett mord på en politisk ledare skulle göra att denne får martyrstatus och väljarna kommer att flockas till partiet.
Blev det verkligen så med sossarna när Palme gick bort

Tänkte exakt samma sak, han skulle ju bara bli en martyr :crazy:

Alltså vad lever du bland för människor om du ens har sådana tankar?

Normala människor i en demokrati mördar inte sina politiska motståndare, än mindre festar när någon blivit mördad.

Jag känner dock personligen till en del mindre vettiga människor som skålade och lyckönskade när Olof Palme blivit mördad.

Jag har ärligt lättare att se att Busch lyckas klamra sig kvar i riksdagen än L. Hon är en rätt känd figur för sitt parti som jag misstänker tilltalar en del SD väljare. Så de kan nog tänka sig att stödrösta på KD (eller rättare sagt Busch).

Men L ... näe. Får känslan av att de är "förrädaren" som ingen litar på då de vänder kappan efter vinden 😅 Få vill nog lita på att de kommer att stå fast vid sina ord även efter valet.
Skulle inte bli förvånad om de åkte ur.
Jo, jag tror också Busch klamrar sig fast med bruna stödröster. Har sett folk här i närheten som haft KD som gateway drug innan de gått till SD :yuck:

L tror jag trillar ut. Jag är själv fd L-väljare och det kommer att ta många många år innan jag vågar lita på dem igen. Mina kompisar som är fd liberaler säger samma sak, för dem kommer valet att stå mellan Muharrem och Magdalena nästa år.

L tror jag trillar ut. Jag är själv fd L-väljare och det kommer att ta många många år innan jag vågar lita på dem igen. Mina kompisar som är fd liberaler säger samma sak, för dem kommer valet att stå mellan Muharrem och Magdalena nästa år.
+ 1 på det senare, och om M blir svagare än SD så kommer stödrösterna att minska. Men L kan nog tyvärr klara sig igenom pga desperata M-väljare som vill behålla makten. L har dock bränt sitt eget namn för gott så jag hoppas att någon med mer ideologisk stolthet tar över. För vår liberala demokrati behöver vi värna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar