Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men åklagarna brukar ju säga att "jag vill förstå varför du gör detta och ger dig en chans i händelse att du är oskyldig då jag lägger dej till last för xxxxx". Då får man ju skylla sig själv.

Men jag minns en rättegång där åklagaren frågade varför den åtalade gjort det som åklagaren hade lagt den åtalade till last. Givet viss blev svaret "jag vet inte". Då hade åklagaren ett vittne, en vännina till den åtalade. Åklagaren frågade vittnet om hen visste varför den åtalade hade gjort saker. Då svarade vittnet att den åtalade hade sagt till vittnet att den åtalade gillade att vara med gängkriminella och att den åtalade såg upp till gängkriminella och att det var häftigt.
Om du väntar dig att du ska få svar på fenomenet att kvinnor involveras i gängen under en rättegång så vänder du dig nog till fel ställe. Såklart säger den anklagade minimalt, på inrådan av sin advokat, och åklagaren säger också vad man kan vänta sig liksom. En rättegång följer en juridisk procedur. Ett grävande reportage är nog mer mediet du är ute efter?

Du har fel. De flesta seriösa bedömare menar att svenska problem med gängkriminalitet och utanförskap bottnar i en på tok för stor invandring på kort tid från länder som ligger långt bort från Sverige både kulturellt och utbildningsmässigt.

Varför ändrar du hur jag skriver? Jag har inte påstått att det är invandrarnas fel och jag har aldrig någonsin sagt att folk ska utvisas!!!!

Det handlar inte om en kort tid, eftersom det är andra och tredje generationen. Dvs långt, långt innan 2015. Tittar vi på den gruppen är det inte gängkriminella. Vad Sverige har misslyckats med är att integrera en minoritet svenskar som vuxit upp i utanförskap och misär. Att stat, region och kommun skär ner fritidssysselsättningen för ungdomar från utsatta områden hjälper inte direkt.

Läs och begrunda

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...barn-i-sverige-har-inte-rad-att-spela-fotboll

Om du väntar dig att du ska få svar på fenomenet att kvinnor involveras i gängen under en rättegång så vänder du dig nog till fel ställe. Såklart säger den anklagade minimalt, på inrådan av sin advokat, och åklagaren säger också vad man kan vänta sig liksom. En rättegång följer en juridisk procedur. Ett grävande reportage är nog mer mediet du är ute efter?

Alltså det är ett välkänt fenomen att vissa kvinnor dras till brottslingar, ju grövre desto fler. Jeffrey Dahmer fick ett antal frierier när han satt fängslad.

https://www.dn.se/arkiv/insidan/valdsman-lockande-for-vilsna-kvinnor/

https://svenska.yle.fi/a/7-1467089

Alltså det är ett välkänt fenomen att vissa kvinnor dras till brottslingar, ju grövre desto fler. Jeffrey Dahmer fick ett antal frierier när han satt fängslad.

https://www.dn.se/arkiv/insidan/valdsman-lockande-for-vilsna-kvinnor/

https://svenska.yle.fi/a/7-1467089
Absolut, jag är inte förvånad, inte heller över att man sett det som en fördel med att få tjejer involverade i gäng eftersom att de flög under radarn ett tag. Men vidhåller att om man är nyfiken på varför, ger det nog inte speciellt mycket att lyssna på ljudupptagningar från rättegångar.

Det är väl snarare om man orkar (får man ens det?) lyssna på alla timmar av polisens avlyssnande av tex euro chat. Och sedan försöka förstå gängkriminalitetens mekanik och vad som ligger bakom att ffa yngre män, blir kriminella. Ingen är född kriminell - i motsatts till vad vissa partier tror - utan det handlar om miljö, utanförskap, en struktur som redan från barnsben bekräftar, du är 'dom' inte 'vi'. Ett parallellsamhälle där den enda kontakten med 'svenskar' är myndigheter och då speciellt rättsvårdande myndigheter.

Absolut, jag är inte förvånad, inte heller över att man sett det som en fördel med att få tjejer involverade i gäng eftersom att de flög under radarn ett tag. Men vidhåller att om man är nyfiken på varför, ger det nog inte speciellt mycket att lyssna på ljudupptagningar från rättegångar.
Min tanke är ju att om man vill få sanningen beskriven så är väl sanningens hus det rätta stället. Ganska ofta när det gäller rättegångar mot gängkriminella så kallar åklagarna kvartespoliser, områdespoliser, polis från NOA där dom får ge en bild av hur dom gängkriminella jobbar i just det område där den/de åtalade har sin verksamhet. Å det är skrämmande vad dessa poliser vittnar om och får handskas med. Poliserna framhäver ochså vikten av dom nya verktyg som dom har tillgång till tack vare nya lagar.

Men det blir mer verktyg i lådan som regeringen har på gång för att knäcka gängkriminella 👍

Min tanke är ju att om man vill få sanningen beskriven så är väl sanningens hus det rätta stället. Ganska ofta när det gäller rättegångar mot gängkriminella så kallar åklagarna kvartespoliser, områdespoliser, polis från NOA där dom får ge en bild av hur dom gängkriminella jobbar i just det område där den/de åtalade har sin verksamhet. Å det är skrämmande vad dessa poliser vittnar om och får handskas med. Poliserna framhäver ochså vikten av dom nya verktyg som dom har tillgång till tack vare nya lagar.

Men det blir mer verktyg i lådan som regeringen har på gång för att knäcka gängkriminella 👍
Du hittar på friskt. Nej, domstolarna låter inte poliser vittna lite i största allmänhet hur gängkriminella arbetar i ett visst område. Poliser vittnar där de har fakta att lämna i ett mål. Och nej. Poliser sitter inte i domstolar och "framhäver vikten av nya verktyg tack vare nya lagar".

För övrigt var det nog ganska länge sedan vi hade kvarterspoliser.

Du hittar på friskt. Nej, domstolarna låter inte poliser vittna lite i största allmänhet hur gängkriminella arbetar i ett visst område. Poliser vittnar där de har fakta att lämna i ett mål. Och nej. Poliser sitter inte i domstolar och "framhäver vikten av nya verktyg tack vare nya lagar".

För övrigt var det nog ganska länge sedan vi hade kvarterspoliser.
Jaha Då har väl vissa domstolar förvrängt bandinspelningarna då och klippt ihop nått för allmän handling, om du nu vet bäst som inte ens har lyssnat på dom som jag har gjort

Wohoo! Om det var val idag skulle oppositionen vinna stort eftersom alladeras stödpartier håller sig över 4% och L och KD skulle åka ut.

Jimmie + Ulf = 39.5

Oppositionen 52.2
Jag är alltför bitter och misstänker att KD och L skulle ansamla tillräckligt med stödröster från M (ev SD) för att kravla sig över 4%-spärren om det var val idag :down:

Jag absolut avskyr block politik 🤬

Jag är alltför bitter och misstänker att KD och L skulle ansamla tillräckligt med stödröster från M (ev SD) för att kravla sig över 4%-spärren om det var val idag :down:

Jag absolut avskyr block politik 🤬

Det intressanta då är att SD har gjort mycket klart att de vill regera. Frågan är, är L, KD och M beredda att ingå i en SD regering. Där Jimmie är statsminister. Det var ganska klart i förra valet att Kristersson ville ha makten till varje pris. Nu skulle han inte ens ha den. Kanske bli finansminister eller liknande under Jimmie är nog inte lika lockande.

Det intressanta då är att SD har gjort mycket klart att de vill regera. Frågan är, är L, KD och M beredda att ingå i en SD regering. Där Jimmie är statsminister. Det var ganska klart i förra valet att Kristersson ville ha makten till varje pris. Nu skulle han inte ens ha den. Kanske bli finansminister eller liknande under Jimmie är nog inte lika lockande.
Vi får väl se.... Jag har mycket svårt att tänka mig att M skulle söka sig till något annat parti där de kan få makten - för vad för möjligheter finns det?
... S? MP? V?? 😅:rofl:
Då är väl SD enda möjligheten, för det räcker ju inte med bara L och KD även om de inte åker ut. Bättre lite makt än ingen typ? :cautious: Jag har definitivt så lågt förtroende för dem :meh:

(Herregud att man skulle börja se på Reinfeldt med rosa glasögon...!)

Vi får väl se.... Jag har mycket svårt att tänka mig att M skulle söka sig till något annat parti där de kan få makten - för vad för möjligheter finns det?
... S? MP? V?? 😅:rofl:
Då är väl SD enda möjligheten, för det räcker ju inte med bara L och KD även om de inte åker ut. Bättre lite makt än ingen typ? :cautious: Jag har definitivt så lågt förtroende för dem :meh:

(Herregud att man skulle börja se på Reinfeldt med rosa glasögon...!)

Det intressanta i kråksången är att Tidö kommer behöva rädda två partier med riktigt usla siffror. Frågan är om de kommer kunna göra det. Både M och SD behöver stödrösta nästan 4%. När S stödröstade för att få V över gränsen handlade det inte i närheten av så många. Och kommer SD att stödrösta för att rädda kvar L och KD? Eller är det enbart M som behöver rädda dem. Tror inte Kristersson är så pigg på att M ska få 14% av rösterna nästa val. Att bli statsminister kommer bli svårt då.

Det intressanta i kråksången är att Tidö kommer behöva rädda två partier med riktigt usla siffror. Frågan är om de kommer kunna göra det. Både M och SD behöver stödrösta nästan 4%. När S stödröstade för att få V över gränsen handlade det inte i närheten av så många. Och kommer SD att stödrösta för att rädda kvar L och KD? Eller är det enbart M som behöver rädda dem. Tror inte Kristersson är så pigg på att M ska få 14% av rösterna nästa val. Att bli statsminister kommer bli svårt då.
Det är dock nästan 4% nu, jag skulle tro att L och KD får högre procent lagom till nästa val och då känns det nog inte lika ouppnåeligt med bara lite mera stödröster från speciellt M. Jag tvivlar lite mera på att SD väljare skulle vilja ge de två mindre partierna något stöd. Men M väljare skulle nog kunna tänka sig det.
Men å andra sidan så innebär det att SD får starkare position då M får mindre mandat.

Så länge det går/håller sig så här för SD har jag svårt att se hur Kristersson skulle kunna hålla sig som statsminister efter nästa val.

Det är dock nästan 4% nu, jag skulle tro att L och KD får högre procent lagom till nästa val och då känns det nog inte lika ouppnåeligt med bara lite mera stödröster från speciellt M. Jag tvivlar lite mera på att SD väljare skulle vilja ge de två mindre partierna något stöd. Men M väljare skulle nog kunna tänka sig det.
Men å andra sidan så innebär det att SD får starkare position då M får mindre mandat.

Så länge det går/håller sig så här för SD har jag svårt att se hur Kristersson skulle kunna hålla sig som statsminister efter nästa val.

Ja, utan SD så är han helt rökt. Det skiljer ju bara ett mandat i riskdagen idag. Och Jimmie har gjort glasklart att han vill bli statsminister.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar