Om du väntar dig att du ska få svar på fenomenet att kvinnor involveras i gängen under en rättegång så vänder du dig nog till fel ställe. Såklart säger den anklagade minimalt, på inrådan av sin advokat, och åklagaren säger också vad man kan vänta sig liksom. En rättegång följer en juridisk procedur. Ett grävande reportage är nog mer mediet du är ute efter?Men åklagarna brukar ju säga att "jag vill förstå varför du gör detta och ger dig en chans i händelse att du är oskyldig då jag lägger dej till last för xxxxx". Då får man ju skylla sig själv.
Men jag minns en rättegång där åklagaren frågade varför den åtalade gjort det som åklagaren hade lagt den åtalade till last. Givet viss blev svaret "jag vet inte". Då hade åklagaren ett vittne, en vännina till den åtalade. Åklagaren frågade vittnet om hen visste varför den åtalade hade gjort saker. Då svarade vittnet att den åtalade hade sagt till vittnet att den åtalade gillade att vara med gängkriminella och att den åtalade såg upp till gängkriminella och att det var häftigt.