Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ser kärnkraften som basen och sedan toppar man med vatten, vind och sol. Då kan man reglera ut topparna från vinden mha vattenkraften och vid stora överskott även reglera ner kärnkraften. Allt behövs men våra kära politiker har tyckt att nedläggningen av kraftproduktion ska marknaden ersätta, trots att de sedan slår undan fötterna på bolagen så de riskerar att bygga anläggningar som de sedan inte får köra eller får täckning för att köra. I juni revs affären med Vietnam upp där det toppmoderna Öresundsverket skulle gått på export istället för att stärka det svenska elnätet.

Problemen med Öresund-, Rya och Karlshamnsverket är att de är fossileldade men det finns inga större kraftverk kvar som kan startas vid ansträngda lägen i elnätet.
Alla kärnkraftverk är fossileldade.

Men visst, vill vi ha väldigt dyr el, antingen via priset eller skattsedeln, så kan man satsa på kärnkraft.

Eller så kan vi ha billig el från sol och vind. Och lagra den för att göra systemet lättare att köra.

Vindkraftståget gick medans vi byggde Barsebäck, nu är andra länder ledande. Vi behöver inte göra samma misstag igen.

Men visst, vill vi ha väldigt dyr el, antingen via priset eller skattsedeln, så kan man satsa på kärnkraft.

Eller så kan vi ha billig el från sol och vind. Och lagra den för att göra systemet lättare att köra.

Vindkraftståget gick medans vi byggde Barsebäck, nu är andra länder ledande. Vi behöver inte göra samma misstag igen.
Det beror på hur man definierar "fossil", jag skulle vilja påstå att kärnbränsle är en begränsad resurs, men knappast fossil.

Eftersom jag inte fick något svar så repeterar jag frågorna du duckar.

Vem tillverkar gasen av vatten var i Sverige? Vilken kraftproducent och i vilka kraftverk?

Vilka vindkraftsproducenter stoppar sina vindkraftverk på sommaren och var är de vindparkerna placerade?

Vad använder man för att reglera frekvensen i ditt Utopia, varje minut dygnet runt året om?

Hur då? Om det nu inte funkar, vem är då svensken? Rimligen företaget som satsar på det. Troligen inte AB gulan och inte golit Grön Stål AB.
Jo visst visst. Men då måste ju företaget som satsar på grönt stål få det gå på egna ben....utan ENORMA summor av skattebetalarnas pengar. Det är enkelt att ha stora sköna gröna visioner när någon annan betalar.....

Senast ändrad:

Vem tillverkar gasen av vatten var i Sverige? Vilken kraftproducent och i vilka kraftverk?

Vilka vindkraftsproducenter stoppar sina vindkraftverk på sommaren och var är de vindparkerna placerade?

Vad använder man för att reglera frekvensen i ditt Utopia, varje minut dygnet runt året om
Återigen, har du någonsin besökt en "modern" industriell vindkraftsanläggning?

Vi pratar inte om "liten lokal påverkan".

Vi pratar om gigantiska områden som får förändringar av grundvattenflöden när det dikas och hårdgörs, de stora grupperna av vindkraftverk fungera som ett ett berg, och gör att regnväder slås sönder, vi talar om våtmarker som dikas ut och som kommer att avge co2 utsläpp i paritet med de inbesparade co2 utsläppen från vindkraften i hundratals år.

En vindkraftanläggning idag handlar om 5000-10000 hektar mark, som förändras för alltid. Som inte går att återställa förrän vi får en ny kilometertjock inlandsis.
Man kan inte återställa bortsprängda bergknallar, eller återställa tusentals hektar våtmarker.

Sinade vattenbrunnar a la Hallandsåsen, minskade flöden i vattendragen miltals bort som har negativ påverkan på jordbbruket och därmed vår matproduktion, är det "liten lokal påverkan"?

Och då tar jag inte resonemangen om hur helheten i det ekologiska ssytemet påverkas, med förstörda migrationsvägar för i stort sett alla organismer.

Har du besökt en modern vindkraftanläggning?
Alla ser vad som pågår och hur destruktivt det är för såväl samhälle som natur och miljö men ändå så får det här fortsätta. Varför och hur kan utvecklingen vändas? Det är frågor att fundera över.

Alla ser vad som pågår och hur destruktivt det är för såväl samhälle som natur och miljö men ändå så får det här fortsätta. Varför och hur kan utvecklingen vändas? Det är frågor att fundera över.
Vi får helt enkelt enas om att ingen elproduktion är bra, och att vi därmed inte bör ha någon allls.

Demirok vill korta av barnens sommarlov med 2 veckor. Hur ska han klara det när skolan inte ens har tillräckliga resurser som den är?

Det vara väl bara hans förslag inte C:s väl?

Men hur är det nu med de 10 kr vid pumpen?
4 deciliter.

1692798597473.webp

Vad använder man för att reglera frekvensen i ditt Utopia, varje minut dygnet runt året om?

På fråga 1 svarar vi, inte av vatten av vindkraft.

På fråga 2 svarar vi, där det inte lönar sig.

På fråga 3 svarar vi, det gör man på kontoret i Sundbyberg varje dag.

Jo visst visst. Men då måste ju företaget som satsar på grönt stål få det gå på egna ben....utan ENORMA summor av skattebetalarnas pengar. Det är enkelt att ha stora sköna gröna visioner när någon annan betalar.....
Nej inte alls. Det kan funka precis som det funkar i andra länder om du skaffar solceller på din fastighet. Helt enkelt att kraftföretagen måste ta emot din el när du har för mycket.

Det är lönsamt i alla fall, men rätt korkat att man inte använder elen. Vindkraft är helt enkelt skitbilligt, den blir lite dyrare om du ha en kraftig överkapacitet.

Jo, det gör kärnkraften kraftigt olönsam och det är där skattebetalarna får pynta in.

Jag glömde svara på det här.

Du jämförde elmarknaden med att sälja ett paraply och i efterhand komma och höja priset. Det är fel, ingångna avtal ska hållas. Ingen avtalar att de ska sälja el till ett fast pris och sedan i efterhand kräver mer betalt för det som är levererat.

Däremot så hålls det en typ av auktion dagen innan där köpare och säljare försöker komma överens om ett pris bägge kan acceptera. Det kallas för priskryss när tillgång och efterfråga går jämnt upp.

I Sverige är alla aktörer skyldiga att ligga i balans, antingen genom att de handlat sig i balans på Nordpool, har egen produktion att starta eller hoppas på kunna köpa det som ev finns ”över” till ett annat pris det aktuella dygnet. De som inte klara av att hålla sin balans riskerar att straffas med höga reglerpriser om det måste regleras upp dyrare produktion eller köpas in dyrare el från grannländerna. Vips så kan ett halvårs vinst vara utraderad på ett par timmar! I sämsta fall blir man utsparkad från Nordpool, går i kk och ens kunder får betala anvisat pris hos andra företag om det vill sig illa, vilket har hänt.
Tror vi svarar på lite olika saker, men i alla fall inte riktigt länken jag sökte

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/O8EwoE/elkrisen-kan-vara-over-tack-vare-milt-vader

Kruxet är att vad vi än väljer nu så är det ca 10 år in i framtiden. Det måste byggas kraftledningar, överklaganden måste hanteras, miljökonsekvenser utredas osv, oavsett om det gäller havsbaserad vindkraft eller kärnkraft. Politikerna skulle planerat för det redan innan de havererade den svenska energiförsörjningen.
Vilket de gjorde, det fanns en energiöverenskommelse. Backar man finns det flera, de har dock det gemensamma att det är överenskommelser. Vilket är en förutsättning för en planering för mer än 4 år om vi inte ändrar mandatperioderna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38