Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
GD kommer och GD går. Nya konsulter kommer in för att rekommendera hur arbetet ska göras mer effektivt. Nya enheter upprättas. Nya tjänster med arbetsbeskrivningar skapas. Men även en GD som lydigt går i regeringens koppel står maktlös inför Migrationsdomstolarna och EU domstolen.

Tittar man på vilka som är verksamma inom gängen som tydligen kommer minska om antalet illegala minskar är det svenskar, födda i Sverige eller som har uppehållstillstånd på olika grunder. Bland de vanligaste är lång vistelse i Sverige och stark anknytning till Sverige och där har redan domstolarna och praxis fastslagit att om inte brottet är extremt allvarligt så räcker inte det till utvisning.

Sveriges (än så länge) fristående juridiska system kommer i merparten av fall inte att besluta om utvisning för en person som har uppehållstillstånd. Ett av problemen man inte förutsåg när lagen ändrades var att svenskar numera kan ha flera medborgarskap. Så att personer som den kurdiska räven kan leva glada dagar och styra knarkhandeln och gängkriminaliteten från Turkiet som vägrar att utvisa honom till Sverige.

Förklara gärna varför en minskning av illegalt boende i Sverige skulle medföra att gängkriminaliteten minskar? När det de facto inte är de som utför våldet.

En GD som sätter empati före lag sköter inte sitt jobb.
Du gör en halmgubbe.

Jag har jobbat för många myndighetschefer och de har alla varit empatiska människor som lojalt levt upp till både regleringsbrev och lagstiftning. De har varit lojala mot just precis det - den styrning som myndigheterna har. Men utan att tappa empatin; det är faktiskt möjligt. Det är kanske till och med en nödvändighet för att myndigheten ska kunna ge medborgarna den nytta och service som man är till för.

De chefer som har sin karriär och sin månadslön som huvudfokus lever nog sällan upp till de krav som man kan förvänta sig av en statstjänsteman. Är man dessutom empatilös är det lök på laxen.

1931 kom vi fram till att det var olämpligt att låta militären ta till vapen för att "upprätthålla ordningen". (och de är ändå professionella på att hantera vapen, samt står i sin yrkesmässiga roll under någons ledningsansvar)

Nu är det en bra idé låta random privatpersoner göra det?

Om vi legaliserar dödskjutningarna så kan vi blunda för dem och därmed behöver vi inte satsa på att motverka rotorsakerna?

För jag antar att det blir poppis bland gängen att rekrytera ännu ej straffade som då lagligen kan bära vapen och skjuta andra hotfulla personer. En liten spin till på att få in fler mördare som inte kan bli straffade, utöver de unga ännu ej straffmyndiga.

American idiocy imported by Swedish idiots.

:banghead:

Du gör en halmgubbe.

Jag har jobbat för många myndighetschefer och de har alla varit empatiska människor som lojalt levt upp till både regleringsbrev och lagstiftning. De har varit lojala mot just precis det - den styrning som myndigheterna har. Men utan att tappa empatin; det är faktiskt möjligt.
Men nu pratar du om sånt som är gammalt. Vi ska ju in i ett paragdimskifte inom Migrationsverket och Rättssystemet. Det är ju mängder av utredningar som är tillsatta och som så småningom blir nån form av lag. Då finns det inte plats för empati. Det är lag och beslut som ska genomföra inte att dom ska kunna gömma sig i landet. Att kunna gömma sig i landet kommer inte att vara möjligt. Det är ju Regering o SD överrens om

Förklara gärna varför en minskning av illegalt boende i Sverige skulle medföra att gängkriminaliteten minskar? När det de facto inte är de som utför våldet.
Hur har du gjort kopplingen att gängkriminaliteten minskar bara för att vår nuvarande regering sätter fokus på att personer som vistas illegalt i Sverige ska lämna landet?

Hur har du gjort kopplingen att gängkriminaliteten minskar bara för att vår nuvarande regering sätter fokus på att personer som vistas illegalt i Sverige ska lämna landet?

Jag ifrågasätter kopplingen mellan gängkriminalitet och de som illegalt vistas i Sverige. En koppling som görs alltför ofta av vissa segment av vår politikerkår.

Jag vet inte hur det är med andra, men jag vill inte leva i Östtyskland med Stasi som uppmuntrar folk att ange varandra. Det börjar med att anmäla illegala och när det normaliseras, vad är nästa steg? Det demokratiska Sverige kan nedmonteras snabbare än de flesta inser.

Sedan finner jag det lite sorglustigt att det ställs så stor tilltro till att sociala myndigheter ska ange de personer de kommer i kontakt med vid misstanke om legal vistelse i Sverige. Sociala myndigheter, vård, skola, omsorg i Sverige har redan häcken överfull med legitima ärenden och människor (barn) som har behov. De är underdimensionerade och överarbetade idag. Att lägga ytterligare uppgifter är inte realistiskt (för att då inte tala om det etiska i en övervakning och anmälningskultur). Även polisen trots de stora brösttonerna från politiker saknar resurser för att arbeta med den allvarligaste brottsligheten, för att inte prata om mängdbrottsligheten som har fått stå tillbaka vilket redan undergräver förtroendet för polisen. Att ytterligare förundersökningar läggs av resursbrist pga polisen ska jaga illegala är absurt.

https://www.riksrevisionen.se/downl...1ac8234f/1677506875531/RiR_2023_2_rapport.pdf

Jag blir så arg att jag kokar!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...s-enda-riktade-grupp-mot-kvinnovald-laggs-ner

Hur i helvete kan de ens komma på tanken att avsluta ett projekt som är bevisligen framgångsrikt. Är det någon på jorden som tror att enskilda enheter kommer att fokusera på kvinnovåld och ha den specialexpertis som krävs? De kommer hamna längst ner i högen med ärenden just när polisen faktiskt drunknar i mer resurser.

:rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage:

Det blir det 8 jobbskatteavdraget 😎. Eftersom det ligger i höstbudgeten så lär det börja gälla vid årsskiftet samtidigt som vi får bra mycket billigare diesel. Inte lika stor sänkning för bensin såklart
Mtp hur dieselpriset klättrar lär diesel knappast bli "bra mycket billigare" än det är nu efter årsskiftet..

Screenshot_20230905_143932_Chrome.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV