Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var ett tag sedan, men det fanns en tid där många i partiet stod på barrikaderna och kämpade för rättigheter till specialundervisning och för LSS, stöd till människor med olika behov. Det var det som kallades socialliberalism som numer är en svunnen tid för L.

Det enda som finns kvar nu i positiv bemärkelse är kravet om att skolan ska vara statlig, för att få en större likvärdighet.
Fast de menar inte att skolan ska vara statlig, de menar att bidragen och vinsterna till skolkoncernerna ska betalas på ett annat sätt.

"De som i hemlighet betalar SD:s mediesatsningar och shippar in i de moderata kamporganisationerna ska få betalt med en blåbrun grundlag. Ett första beslut före valet 2026 och vid fortsatt blåbrun majoritet kan ett klubbslag i riksdagen göra Tidöavtalets anda och kapitalets vinstintresse grundlagsfäst."

Vi får helt enkelt se till att de inte kommer så långt.
Jag har en gång i tiden röstat på både M och L, får skylla på att de både var mänskligare och jag ung och naiv, men inte fasen förtjänar de några röster från mig längre. KD och SD kommer aldrig vara några alternativ för mig, där håller jag mig till min åsikt att de rör på munnen = ljuger och står för en politik jag inte vill kännas vid.

Vi röstade nej till Euron, vilket kändes rätt ett tag i efterhand med grekisk och italiensk nästan-konkurs. Undrar hur lågt kronan måste sjunka innan det blir en ny omröstning i samma fråga?
Det är fortfarande rätt, delar du valuta delar du skulder. Så den där nästankonkursen som fortfarande är fullt verklig vore väldigt korkad att ansluta sig till.

Du har en märklig definition av hårdare tag är det enda jag kan komma fram till.
Okej -Jag har en märklig definition av hårdare tag - är det du kan komma fram till. Säg mig -i vilket inlägg ger jag överhuvudtaget min definition på det?????

Antingen har du inte en susning om vad du själv menar mer än att det låter bra eller så använder du orden för att kunna slå på de du inte gillar och inser nu att du gjort bort sig.
Nej -jag slår inte på de jag inte gillar -du däremot har en mycket väl inarbetad vana. Gissar det ligger många års träning på det
Så himla svårt kan det inte vara att ge en enkel definition på vad "hårdare tag" betyder för dig.
Jamen hur ska du ha det? Först har du lyckats klura ut att jag har en märklig definition, sen ska jag åter ge min definition. Jag ville veta vad S hade för "hårdare tag" förslag! Thats all woman!!

Okej -Jag har en märklig definition av hårdare tag - är det du kan komma fram till. Säg mig -i vilket inlägg ger jag överhuvudtaget min definition på det?????

Nej -jag slår inte på de jag inte gillar -du däremot har en mycket väl inarbetad vana. Gissar det ligger många års träning på det

Jamen hur ska du ha det? Först har du lyckats klura ut att jag har en märklig definition, sen ska jag åter ge min definition. Jag ville veta vad S hade för "hårdare tag" förslag! Thats all woman!!
Det som efterfrågas ÄR just din definition på "hårdare tag".

Men det kommer aldrig någon beskrivning på från din sida, vilket gör att folk tolkar dig från spridda antydningar.

Så, vad innebär "hårdare tag" för dig?

Det som efterfrågas ÄR just din definition på "hårdare tag".
Jag ställde mig frågande till att det hävdades tidigare i tråden det var S som var först ut med det som Tidöpartierna nu drar igång. Tuffare straff och hårdare tag. Jag ville då veta vad för typ av "hårdare tag" som var Sossarnas. Jag menade på att jag hade god koll på nuvarande regering vart dom är på väg -men inte S. Helt plötsligt dyker Shaggy upp och kräver att jag ska svara på vad min definition på hårdare tag? Får inte Shaggy svar börjar denne omedelbart med person påhopp: Jag har ingen susning vad jag själv menar, eller att jag slår på andra och blablabla.

Tycker du att det är dags för ett regeringsskifte?​

Mätningsperiod 5–18 juni, 1 256 genomförda intervjuer.

1688242089934.png

Tror du att samarbetet mellan Tidö-partierna kommer att hålla mandatperioden ut?​

Mätningsperiod 5–18 juni, 1 256 genomförda intervjuer.

1688242179596.webp

Jag ställde mig frågande till att det hävdades tidigare i tråden det var S som var först ut med det som Tidöpartierna nu drar igång. Tuffare straff och hårdare tag. Jag ville då veta vad för typ av "hårdare tag" som var Sossarnas. Jag menade på att jag hade god koll på nuvarande regering vart dom är på väg -men inte S. Helt plötsligt dyker Shaggy upp och kräver att jag ska svara på vad min definition på hårdare tag? Får inte Shaggy svar börjar denne omedelbart med person påhopp: Jag har ingen susning vad jag själv menar, eller att jag slår på andra och blablabla.
Men vilka "hårdare tag" är det du menar ska fungera, och på vilket sätt?

Men vilka "hårdare tag" är det du menar ska fungera, och på vilket sätt?
Men nu får väl du och @Shaggy tagga ner lite, @gulan har ju inte i den här frågeställningen öht efterlyst "hårdare tag" utan ville veta vilka "hårdare tag" @EmmaBovary syftade på härstammade från den förra regeringen.

Alltså även om man drar åt olika håll politiskt sett så kan man väl behandla varandra med respekt och inte läsa in saker som inte skrivits.

Men nu får väl du och @Shaggy tagga ner lite, @gulan har ju inte i den här frågeställningen öht efterlyst "hårdare tag" utan ville veta vilka "hårdare tag" @EmmaBovary syftade på härstammade från den förra regeringen.

Alltså även om man drar åt olika håll politiskt sett så kan man väl behandla varandra med respekt och inte läsa in saker som inte skrivits.
Jag tycker frågeställningen är oerhört intressant utifrån att det här stod i inlägget jag svarade på
"Ja att S såg till att det blev lite mer skärpta straff minns jag -men "hårdare tag" ?"
Jag är seriöst intresserad av vad personen anser vara hårdare tag då det här med hårdare straff brukar vara vad som avses.

Jag tycker frågeställningen är oerhört intressant utifrån att det här stod i inlägget jag svarade på
"Ja att S såg till att det blev lite mer skärpta straff minns jag -men "hårdare tag" ?"
Jag är seriöst intresserad av vad personen anser vara hårdare tag då det här med hårdare straff brukar vara vad som avses.
@gulan ville ju veta vad @EmmaBovary menade med hårdare tag eftersom det var hon som använde uttrycket.

Oavsett vilket så blir det lite märkligt att avkräva någon svar när det helt enkelt inte verkar finnas något.

@gulan ville ju veta vad @EmmaBovary menade med hårdare tag eftersom det var hon som använde uttrycket.

Oavsett vilket så blir det lite märkligt att avkräva någon svar när det helt enkelt inte verkar finnas något.
Vill understryka att jag inledningsvis svarade på vad som beskrevs som "paradigmskiftet" i mitt inlägg #272 men sen nämnde jag hårdare tag ganska synonymt med vissa av de förslagen rörande brottsbekämpning som nuvarande regeringen egentligen tagit över från förra, som jag gav några exempel på via länkar (sedan kan jag önska att jag blev taggad istället för bara omnämnd i vissa av inläggen som följde @gulan eftersom det tydligen fortfarande rådde en osäkerhet gällande vad jag menade!)

https://www.expressen.se/nyheter/hennes-son-blev-gangens-barnsoldat/

Det här påminner så mycket om de förtvivlade mammorna som desperat sökte hjälp för sina radikaliserade barn som åkte till Syrien och krigade för IS. De ignorerades av myndigheterna tills det var sent. Samma sak här och säkerligen många andra föräldrar som försöker få sina barn ur gängens klor.

Samma sak som mannen som blev dödad och blivit diagnostiserad med ADHD som barn där myndigheterna visste att han var i farozonen för brottslighet, och det inte gjordes tillräckligt trots att han desperat ville komma ifrån gänglivet.

Det kostar samhället otroligt stora summor när det väl smäller jämfört med att förbättra förebyggande insatser. Och rädda förlorade liv.

https://www.expressen.se/nyheter/hennes-son-blev-gangens-barnsoldat/

Det här påminner så mycket om de förtvivlade mammorna som desperat sökte hjälp för sina radikaliserade barn som åkte till Syrien och krigade för IS. De ignorerades av myndigheterna tills det var sent. Samma sak här och säkerligen många andra föräldrar som försöker få sina barn ur gängens klor.

Samma sak som mannen som blev dödad och blivit diagnostiserad med ADHD som barn där myndigheterna visste att han var i farozonen för brottslighet, och det inte gjordes tillräckligt trots att han desperat ville komma ifrån gänglivet.

Det kostar samhället otroligt stora summor när det väl smäller jämfört med att förbättra förebyggande insatser. Och rädda förlorade liv.
Jag anser att det här verkligen kan vara något;
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...bland-unga-brytas-insatser-fran-sex-ars-alder
Men vilka åtgärder som kommer att tas om kontraktet inte hålls av familj är ju frågan.

Jag anser att det här verkligen kan vara något;
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...bland-unga-brytas-insatser-fran-sex-ars-alder
Men vilka åtgärder som kommer att tas om kontraktet inte hålls av familj är ju frågan.

Det artikeln visar är samhällets misslyckande. Att trots rop på hjälp så gjorde inte sociala myndigheter, eller polisen tillräckligt. Att socialsekreterare byttes ut och barnet inte fick stöd och hjälp och inte heller familjen. Att när polisen kommenterar att familjen lever under ordnade förhållande så behövs inga insatser. Att socialsekreterare ständigt byts ut. Uppenbarligen misslyckades samhället/myndigheter/skola totalt vad gäller barnsoldaten.

Ett kontrakt är ömsesidigt.

Vilka åtgärder ska ske när myndigheterna bryter kontraktet? När de ignorerar förtvivlade IS mammorna? När inga insatser och vård gavs till barn som mannen som diagnostiserades med ADHD och som konstaterades vara i fara för framtida brottslighet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar