Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sorry Shaggy! Jag blir tvungen att invänta EmmaBovarys svar ang. det som hävdas att S var först med att fixa tuffare straffskala och "hårdare tag" innan jag kan avgöra om S har samma syn på "hårdare tag" som jag. Du vill styra om diskussionen. Rådet man brukar få i dessa lägen är att skapa en ny tråd :D
Ah, så räckte inte med att Tidölaget helt enkelt gick vidare med sossarnas utredning om center för de som nekats asyl, och förslag om hemlig avlyssning etc? Det finns liksom att ta av här

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ardare-rattspolitik-har-funnits-en-angslighet
https://www.socialdemokraterna.se/n...lla-och-for-att-bekampa-mans-vald-mot-kvinnor

Här kan du sa vad partierna tyckte om olika frågor innan valet, S är ju inte direkt för mjukare tag: https://omni.se/lista-det-vill-partierna-gora-at-gangkriminaliteten/a/34LQpA

Du undviker frågan. Varför är det så svårt att beskriva vad DU anser vara hårdare tag? Det har ju inget med den tidigare diskussionen att göra (och nej det finns ingen orsak att skapa en ny tråd då frågeställningen är viktig i den här tråden utifrån dina uttalanden i den).
Nej du vill bestämma vad jag ska svara på. Men kan säga att jag faktiskt inte tänkt på vilket block som vill ta det hårdaste taget- därmed får det vänt med mitt svar. Jag har lite hum om vad den här regeringen vill ta för tag, däremot är jag väldigt osäker på vad S har sagt att de vill ta hårdare tag.....som ju är det jag frågat efter. Jag är beredd att googla själv, men det skulle vara till hjälp att få någon hjälp på traven. Eller räcker " Hårdare tag Magdalena / Löven

Jag som har glädjen att få avnjuta Sverige när det är som allra bäst -när det är soligt och varmt har semester. Jag ska skaka fram ett par gamla trådar från 2010 och framåt, där man var rasist i stort och smått och minsann skulle ut ur garderoben.
Ja, förra gången du hävdade att jag frekvent gjorde liknande i en tråd och började gräva så kammade du exakt noll. Men det kan bli intressant om du kan hitta något som inte uppfyller ordet undantagsvis.

Nej du vill bestämma vad jag ska svara på. Men kan säga att jag faktiskt inte tänkt på vilket block som vill ta det hårdaste taget- därmed får det vänt med mitt svar. Jag har lite hum om vad den här regeringen vill ta för tag, däremot är jag väldigt osäker på vad S har sagt att de vill ta hårdare tag.....som ju är det jag frågat efter. Jag är beredd att googla själv, men det skulle vara till hjälp att få någon hjälp på traven. Eller räcker " Hårdare tag Magdalena / Löven
Ja, det räcker att googla på det. Men fattar inte hur du kunnat undgå uttalanden om det, om du nu ändå verkar ha koll på vad nuvarande regering + SD gör, värderar hårdare tag själv och väl måste ha läst på något inför valet? Visst, det går såklart att komma med poängen att S-regeringen inte "löst" problemet på den tiden de suttit vid makten, men frågan är ju väldigt mkt mer komplex än så. Och väljare till nuvarande regering lär också försvara att det tar längre tid än vad som sagts... vilket ju inte är förvånande, att det inte går att lösa snabbt.

På är
Ja, förra gången du hävdade att jag frekvent gjorde liknande i en tråd och började gräva så kammade du exakt noll. Men det kan bli intressant om du kan hitta något som inte uppfyller ordet undantagsvis.
Ah, så räckte inte med att Tidölaget helt enkelt gick vidare med sossarnas utredning om center för de som nekats asyl, och förslag om hemlig avlyssning etc? Det finns liksom att ta av här

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ardare-rattspolitik-har-funnits-en-angslighet
https://www.socialdemokraterna.se/n...lla-och-for-att-bekampa-mans-vald-mot-kvinnor

Här kan du sa vad partierna tyckte om olika frågor innan valet, S är ju inte direkt för mjukare tag: https://omni.se/lista-det-vill-partierna-gora-at-gangkriminaliteten/a/34LQpA
Super! Jag har fullt förtroende för S enligt den där listan. Undrar om S även drev detta för typ 2 år sedan.....eller om dom kände det var liksom lite "fritt fram" efter att högersidan satte ribban utefter SD:s pekpinne?
?

På är

Super! Jag har fullt förtroende för S enligt den där listan. Undrar om S även drev detta för typ 2 år sedan.....eller om dom kände det var liksom lite "fritt fram" efter att högersidan satte ribban utefter SD:s pekpinne?
?
De drev de här frågorna tidigare än så. Svaren är ju till viss del ganska populistiska och vad många skriker efter, tvärt emot vad mkt forskning om kriminalitet visar. Så...

Nu skäms inte SD över sina vänner längre:

"SD vill ha mer makt i EU – tar hjälp av högerextrema​

Sverigedemokraterna vill öka sitt inflytande i EU och har under våren sträckt ut handen till flera högerextrema och nationalistiska partier i Europa, skriver DN. Enligt tidningen är ett av målet att skapa en ny högermajoritet i EU-parlamentet efter valet nästa år.
– Det har varit frustrerande under de senaste fyra åren att ha så begränsad påverkan, säger EU-parlamentarikern Charlie Weimers (SD).
Enligt honom har intresset för partiet ökat i Europa sedan Tidöpartierna tog regeringsmakten efter valet."

https://omni.se/sd-vill-ha-mer-makt-i-eu-tar-hjalp-av-hogerextrema/a/3EeWRA

Vilket märkligt tillvägagångssätt; ta in rådgivare utifrån som får Kristersson att göra uttalanden som inte alls är förankrat i partiet? Varken ibland medlemmar eller ens med närmaste ministrarna? Som en slags reklamfilm utan att ändra innehållet i gröten. Falsk marknadsföring, brukar det kallas.

"I en uppmärksammad intervju med Expressen förra veckan sa Ulf Kristersson att han vill begränsa biltrafiken i Sveriges största städer, bygga nya vindkraftsparker till havs och att det inte blir några breda skattesänkningar under mandatperioden.
... – I höstens budget kommer vi att prioritera välfärden, sa Kristersson i talet.

... Den nya strategin och tonaliteten från statsministerns sida har långt ifrån uppskattats av alla i Moderaterna, och nu kommer tydliga tecken på att sprickan når ända upp på högsta nivå i både regeringen och partiet.
För finansminister Elisabeth Svantesson, som även är förste vice ordförande i Moderaterna, har gått ut och distanserat sig från Kristerssons utspel om skatterna på ett sätt som väcker uppståndelse i partiet.
... temat var i stället att ökad tillväxt ska åstadkommas genom sänkta skatter och effektiviseringar i välfärden.
... skattesänkningar kommer – i höst eller senast i budgeten nästa år.

För att ytterligare understryka budskapet skickades ett internt mejl ut till partiets nästan 50 000 medlemmar. Rubriken i mejlet, som Expressen tagit del av, lyder: ”Sänkta skatter är moderat politik”.
... Det skickades ut centralt från partiet, men de dubbla och delvis motstridiga beskeden från regeringens två mäktigaste företrädare har inte passerat obemärkt förbi i partiet.
– Hon behövde korrigera honom. Det är det som Elisabeth säger som gäller och hon har partiet med sig kan jag garantera dig, säger en central källa i partiet.
Andra ger en delvis annan bild av vems besked som gäller, men beskriver de dubbla budskapen som ”förvirrande”.

– Statsministern håller ett tal om att satsningar på välfärd ska prioriteras och så kommer finansministern och pratar om effektiviseringar i välfärden och att skatterna visst ska sänkas. Det är rätt anmärkningsvärt, säger en i partiet Expressen pratat med."

https://www.expressen.se/nyheter/interna-mejlet-visar-sprickan-i-m-toppen/

Du har en märklig definition av hårdare tag är det enda jag kan komma fram till. Antingen har du inte en susning om vad du själv menar mer än att det låter bra eller så använder du orden för att kunna slå på de du inte gillar och inser nu att du gjort bort sig. Det är de enda möjligheterna jag kan se vid det här laget. Så himla svårt kan det inte vara att ge en enkel definition på vad "hårdare tag" betyder för dig.

Vilket märkligt tillvägagångssätt; ta in rådgivare utifrån som får Kristersson att göra uttalanden som inte alls är förankrat i partiet? Varken ibland medlemmar eller ens med närmaste ministrarna? Som en slags reklamfilm utan att ändra innehållet i gröten. Falsk marknadsföring, brukar det kallas.

"I en uppmärksammad intervju med Expressen förra veckan sa Ulf Kristersson att han vill begränsa biltrafiken i Sveriges största städer, bygga nya vindkraftsparker till havs och att det inte blir några breda skattesänkningar under mandatperioden.
... – I höstens budget kommer vi att prioritera välfärden, sa Kristersson i talet.

... Den nya strategin och tonaliteten från statsministerns sida har långt ifrån uppskattats av alla i Moderaterna, och nu kommer tydliga tecken på att sprickan når ända upp på högsta nivå i både regeringen och partiet.
För finansminister Elisabeth Svantesson, som även är förste vice ordförande i Moderaterna, har gått ut och distanserat sig från Kristerssons utspel om skatterna på ett sätt som väcker uppståndelse i partiet.
... temat var i stället att ökad tillväxt ska åstadkommas genom sänkta skatter och effektiviseringar i välfärden.
... skattesänkningar kommer – i höst eller senast i budgeten nästa år.

För att ytterligare understryka budskapet skickades ett internt mejl ut till partiets nästan 50 000 medlemmar. Rubriken i mejlet, som Expressen tagit del av, lyder: ”Sänkta skatter är moderat politik”.
... Det skickades ut centralt från partiet, men de dubbla och delvis motstridiga beskeden från regeringens två mäktigaste företrädare har inte passerat obemärkt förbi i partiet.
– Hon behövde korrigera honom. Det är det som Elisabeth säger som gäller och hon har partiet med sig kan jag garantera dig, säger en central källa i partiet.
Andra ger en delvis annan bild av vems besked som gäller, men beskriver de dubbla budskapen som ”förvirrande”.

– Statsministern håller ett tal om att satsningar på välfärd ska prioriteras och så kommer finansministern och pratar om effektiviseringar i välfärden och att skatterna visst ska sänkas. Det är rätt anmärkningsvärt, säger en i partiet Expressen pratat med."

https://www.expressen.se/nyheter/interna-mejlet-visar-sprickan-i-m-toppen/
Haha, jäklar. Jag gissar på att Ulfs uttalanden kommer sig av vad kvinnliga väljare vill ha, och storstadsväljare. Men sedan är det såklart (uppenbarligen!) ganska emot vad många i partiet tycker. :D

Nu skäms inte SD över sina vänner längre:

"SD vill ha mer makt i EU – tar hjälp av högerextrema​

Sverigedemokraterna vill öka sitt inflytande i EU och har under våren sträckt ut handen till flera högerextrema och nationalistiska partier i Europa, skriver DN. Enligt tidningen är ett av målet att skapa en ny högermajoritet i EU-parlamentet efter valet nästa år.
– Det har varit frustrerande under de senaste fyra åren att ha så begränsad påverkan, säger EU-parlamentarikern Charlie Weimers (SD).
Enligt honom har intresset för partiet ökat i Europa sedan Tidöpartierna tog regeringsmakten efter valet."

https://omni.se/sd-vill-ha-mer-makt-i-eu-tar-hjalp-av-hogerextrema/a/3EeWRA
Det känns ändå som en självklarhet att ett parti som fixat till sig stor makt genom att styra en marionettregering ger ett ökat intresse bland andra extremhögerkrafter i Europa. Det är lite av ett etablerat recept för extrema krafter att kunna komma åt demokratin, avhumanisera utpekade delar av befolkningen och försvaga medborgerliga friheter. Men inte alldeles lätt att lyckas för andra partier i andra länder, så nu när de skördar framgångar i Sverige så blir det väldigt intressant. Jag tror att SD-ledningen också är ganska förbluffade över hur lite viktigt allt tidigare utpekat viktigt och fundamentalt omöjligt visade sig vara för M och L.

När jag pratat om valet både IRL och online, så har det varit ganska återkommande att de som förvisso inte direkt är för SD ändå vill ge "andra sidan" en chans och inte tänker att det kan bli någon bestående skada. När man nämner en oro för antidemokratiska tendenser heter det att vi ju röstat så (vilket vi såklart har) men sen kommer det förbannade förslag om ändrad grundlag...
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/O8XdxV/jomshof-vill-forstora-det-vackraste-sverige-har

När jag pratat om valet både IRL och online, så har det varit ganska återkommande att de som förvisso inte direkt är för SD ändå vill ge "andra sidan" en chans och inte tänker att det kan bli någon bestående skada. När man nämner en oro för antidemokratiska tendenser heter det att vi ju röstat så (vilket vi såklart har) men sen kommer det förbannade förslag om ändrad grundlag...
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/O8XdxV/jomshof-vill-forstora-det-vackraste-sverige-har
"De som i hemlighet betalar SD:s mediesatsningar och shippar in i de moderata kamporganisationerna ska få betalt med en blåbrun grundlag. Ett första beslut före valet 2026 och vid fortsatt blåbrun majoritet kan ett klubbslag i riksdagen göra Tidöavtalets anda och kapitalets vinstintresse grundlagsfäst."

Vi får helt enkelt se till att de inte kommer så långt.

Magda talar klarspråk om Marionettregeringens agerande och berättar att S nu har återaktiverat Olof Palmes Kampfond, som startades 1976. Handsken är kastad.

"Representanter för Regeringsunderlaget hänger ut enskilda journalister, verbalt attackerar fri media och public service, minskar stödet för nationella tidningar och när civilsamhället kritiserar Tidöavtalet då var SD snabbt ute och talade om att man ska strypa medlen just till de organisationerna. Vi har sett hur SD's företrädare hänger ut opolitiska tjänstemän som aktivister och talar öppet om "storstädning i myndighetssverige". Syftet är naturligtvis att tysta och skrämma. Vi ser också hur Regeringen utan förvarning och på oklara grunder bestämt sig för att korta mandatet för de styrelser som leder våra lärosäten - och det här har ju lett till landsomfattande protester ifrån akademin. Vi ser också hur Regeringen vill ge sig på finansieringen till folkbildningen.

Det här är ju viktiga hörnstenar i Sverige; i vårt land men också i vår demokrati som mår bra av ett starkt civilsamhälle, oberoende medier, akademi - och en opposition. Men det vi nu ser är en Regering som medvetet använder lagstiftningsmakten för att tysta oppositionen."

"De som i hemlighet betalar SD:s mediesatsningar och shippar in i de moderata kamporganisationerna ska få betalt med en blåbrun grundlag. Ett första beslut före valet 2026 och vid fortsatt blåbrun majoritet kan ett klubbslag i riksdagen göra Tidöavtalets anda och kapitalets vinstintresse grundlagsfäst."

Vi får helt enkelt se till att de inte kommer så långt.

Det lite roande i hela soppan är att Gunnar Strömmer just nu har ute på en remiss (stöds av regeringen) som ska stärka grundlagen ytterligare. Bla genom att det ska krävas 2/3 majoritet i riksdagen förutom ett val innan en ändring kan lagstadgas. Och även om SD får alltmer inflytande är det föga troligt att de skulle få igenom ett förslag med två tredjedelars majoritet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar