Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det artikeln visar är samhällets misslyckande. Att trots rop på hjälp så gjorde inte sociala myndigheter, eller polisen tillräckligt. Att socialsekreterare byttes ut och barnet inte fick stöd och hjälp och inte heller familjen. Att när polisen kommenterar att familjen lever under ordnade förhållande så behövs inga insatser. Att socialsekreterare ständigt byts ut. Uppenbarligen misslyckades samhället/myndigheter/skola totalt vad gäller barnsoldaten.

Ett kontrakt är ömsesidigt.

Vilka åtgärder ska ske när myndigheterna bryter kontraktet? När de ignorerar förtvivlade IS mammorna? När inga insatser och vård gavs till barn som mannen som diagnostiserades med ADHD och som konstaterades vara i fara för framtida brottslighet.
Känns liksom som att samhället sviker det här eventuella kontraktet kontinuerligt, och trots det vill straffa andra före att hjälpa.

Det artikeln visar är samhällets misslyckande. Att trots rop på hjälp så gjorde inte sociala myndigheter, eller polisen tillräckligt.
Det är möjligt att du vet mer än mig kring detta pilotprojekt där 3 kommuner testar tysk metod. Har projektet redan åkt i diket?

Jag hänvisade till den tidigare artikeln jag la upp. Vilket torde vara ganska klart.
Jo det förstod jag. Det jag länkade till är så vitt jag kan utläsa är från 2023-01. Pilotprojektet har precis startat i tre kommuner. Jag såg inte något datum för när händelsen som du länkar din artikel till ägde rum. Var det ochså under 2023 och ingick de du refererar till i pilotprojektet och övergavs?

Jo det förstod jag. Det jag länkade till är så vitt jag kan utläsa är från 2023-01. Pilotprojektet har precis startat i tre kommuner. Jag såg inte något datum för när händelsen som du länkar din artikel till ägde rum. Var det ochså under 2023 och ingick de du refererar till i pilotprojektet och övergavs?

Ja, båda skedde under 2023. Nej, eftersom projektet just startat och myndigheternas misslyckande går flera år tillbaka.

Frågan jag ställde var, eftersom i båda fallen (och fö IS mammorna även om det var för flera år sedan) myndigheterna så grovt misskötte sitt uppdrag, och du undrade vilka konsekvenser det skulle få om familjerna 'bröt' kontraktet, så undrar jag vilka konsekvenser det får när myndigheterna bryter kontraktet. Särskilt då med åtanke på att de redan gjort det, grovt, i ovan nämnda fall.

I projektet, hur ska myndigheterna stå till svars. Det står tyvärr inte i den artikel du länkade. Vilka konsekvenser bör det bli för myndigheterna?

Frågan jag ställde var, eftersom i båda fallen (och fö IS mammorna även om det var för flera år sedan) myndigheterna så grovt misskötte sitt uppdrag, och du undrade vilka konsekvenser det skulle få om familjerna 'bröt' kontraktet, så undrar jag vilka konsekvenser det får när myndigheterna bryter kontraktet. Särskilt då med åtanke på att de redan gjort det, grovt, i ovan nämnda fall.
När myndigheter inte klarar sitt uppdrag / eller inte sköter sitt uppdrag, har vi ju fått facit på. Det som vi ser på tv och läser om gängkriminalitet, skjutningar, våld osv. (Varför klarar inte myndigheter sina uppdrag? Ja, det får någon annan svara på.)

Nu har vi haft den här Regeringen ett år och så här känner folket:

"Majoritet anser inte att regeringen infriat löften​

Tio månader efter valet anser en majoritet av väljarna att regeringen inte levt upp till de löften man gav under valrörelsen, närmare bestämt 55 procent. Det visar en mätning från DN/Ipsos.
Missnöjet handlar nu främst om regeringens hantering av kriminaliteten, istället för bränslepriserna som fick mycket fokus i höstas. Elstöd och energiförsörjning fortsätter att vara en källa till missnöje."

https://omni.se/majoritet-anser-inte-att-regeringen-infriat-loften/a/KnKzze

Det här är ett inlägg baserat på frustration, det innehåller eventuellt mer bitterhet än nödvändigt...

Politiker, varför måste de vara så förbannat prestigefyllda? Allt nytt måste just ha nuvarande styres namn på sig, går absolut inte att bygga vidare på något som tidigare styre gjorde... Och varför är vi människor så förbannat korkade att vi fortsätter rösta på dessa?

https://www.dn.se/ekonomi/rapport-v...enska-vagar-nar-jattetunnel-oppnar-om-sex-ar/

Man kan tycka att en förbättrad kapacitet borde ha varit på plats tidigare, men regeringen beslutade redan månader efter tillträdet att ge Trafikverket detta uppdrag.
Tja, ni stoppade ju all planering som redan fanns, och sedan öppnar ni en ny utredning för att kunna säga att "titta, det är vi som fixat detta". Sedan blir det skifte, och nästa gäng tar över och gör på samma sätt.

Varför kan vi människor inte komma fram till att det kan vara bra att rösta fram pragmatiska politiker? Är det för att de inte är "häftiga" nog, eller är det bara att vi är så korkade som vi verkar?

1688460049575.webp

Svenska folket tänker till:

"DN/Ipsos: Flest överväger att rösta på S – kan växa mer​

Socialdemokraterna ser ut att ha potential att växa, enligt en mätning från DN/Ipsos. 41 procent av de tillfrågade överväger på allvar att rösta på S. Det är den högsta siffran sedan 2017 och en uppgång med 13 procentenheter på fem år. Det senaste året är ökningen sex procentenheter.
Ipsos opinionsanalytiker Nicklas Källebring tillskriver partiledarens förtroende mycket av medvinden.
– Magdalena Andersson har gått hem i stugorna på ett sätt som var svårt att förutse."

https://omni.se/dnipsos-flest-overvager-att-rosta-pa-s-kan-vaxa-mer/a/3EK55d

När myndigheter inte klarar sitt uppdrag / eller inte sköter sitt uppdrag, har vi ju fått facit på. Det som vi ser på tv och läser om gängkriminalitet, skjutningar, våld osv. (Varför klarar inte myndigheter sina uppdrag? Ja, det får någon annan svara på.)
Därför att man skiter i det genom att underfinansiera insatser till barn.
Förhoppningsvis hjälper det att man kan importera en utländsk metod men sanningen är att man i många decennier vetat vad som behövs men inte velat lägga pengarna på det. Att importera en metod och se ljuset blir som att uppfinna hjulet på nytt.

Nu vill regeringen införa vinststopp i friskolorna, vilket de varit negativa till tidigare. Vad kommer det att leda till, annat än en vi får mer dolda pengaöverföringar från skolföretaget till ägarna via olika andra bolag som tar ut överpriser, sånt att skolföretaget inte gör någon vinst, men att det blir samma, lika i slutändan ändå.

Det som skulle behövas är en sänkt skolpeng för friskolor kontra kommunala, eftersom friskolor har lägre utgifter och slipper ta ansvar för eleverna.

"I de fall skolor och förskolor har otillräckliga resultat sett till sin elevsammansättning ska man kunna besluta om vinststopp"

I mina ögon ser detta ut som ett recept för att ge kraftigt ökande incitament till den redan skenande betygsinflationen.

Och till ökat sållande med vilka elever man tar in på sin skola. Den klassiska "Blir du lönsam lille vän?" får en ny dimension...

Nu vill regeringen införa vinststopp i friskolorna, vilket de varit negativa till tidigare. Vad kommer det att leda till, annat än en vi får mer dolda pengaöverföringar från skolföretaget till ägarna via olika andra bolag som tar ut överpriser, sånt att skolföretaget inte gör någon vinst, men att det blir samma, lika i slutändan ändå.

Det som skulle behövas är en sänkt skolpeng för friskolor kontra kommunala, eftersom friskolor har lägre utgifter och slipper ta ansvar för eleverna.
Du har helt rätt. Det räcker inte med vinststopp. Själva finansieringsmodellen behöver göras om. Det kan inte vara så att om en kommunal skola renoverar sina lokaler (och därmed ökar sin konstnad) så ska den närliggande friskolan också få mer pengar. Det är verkligen helt orimligt.

"I de fall skolor och förskolor har otillräckliga resultat sett till sin elevsammansättning ska man kunna besluta om vinststopp"

I mina ögon ser detta ut som ett recept för att ge kraftigt ökande incitament till den redan skenande betygsinflationen.

Och till ökat sållande med vilka elever man tar in på sin skola. Den klassiska "Blir du lönsam lille vän?" får en ny dimension...
Det kanske skulle kunna funka, om man samtidigt såg till att flytta betygssättningen till en oberoende part, men det lär ju inte inträffa.

Ledare i dagens DN. Om vikten av förebyggande arbete och en annan väg än att sänka straffåldern för att göra något åt att barn hamnar i kriminalitet.
Visa bifogad fil 123061
Tänk om alla partier enhälligt kunde komma överens om att satsa på förebyggande åtgärder, och framförallt se till att dessa åtgärder behålls även efter att de visats vara effektiva. Men det lär nog inte inträffa förrän solen brunnit ut.

https://www.expressen.se/ledare/peter-santesson/svenska-politiker-borde-tanka-mer-kortsiktigt/

Jamen det är självklart svaret. Eftersom det är så lätt att snabbt utvärdera polisens insatser vad gäller benånga brott ska det prioriteras. Att arbeta preventivt det tar tid och kan inte utvärderas kvantitativt. Även fast polisen själva (som noteras i ledaren), forskningen och sociala myndigheter alla vill prioritera preventiva åtgärder som gör att det inte kommer att begås brott.

https://www.expressen.se/ledare/peter-santesson/svenska-politiker-borde-tanka-mer-kortsiktigt/

Jamen det är självklart svaret. Eftersom det är så lätt att snabbt utvärdera polisens insatser vad gäller benånga brott ska det prioriteras. Att arbeta preventivt det tar tid och kan inte utvärderas kvantitativt. Även fast polisen själva (som noteras i ledaren), forskningen och sociala myndigheter alla vill prioritera preventiva åtgärder som gör att det inte kommer att begås brott.
Jösses så många logiska kullerbyttor i det resonemanget. :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar