Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.

"TV4: Oppositionen skulle vinna storseger i dag​

Oppositionen skulle vinna med stor marginal om det vore val i dag, enligt TV4 Väljaropinion. S, MP, V och C samlar enligt sammanvägningen totalt 202 mandat i riksdagen, jämfört med 147 för Tidöpartierna."

Resultatet av sammanvägningen i procent (valresultatet inom parantes)​

V: 7,9 (6,8)
S: 36,2 (30,3)
MP: 4,1 (5,1)
C: 4,7 (6,7)
L: 3,5 (4,6)
KD: 3,7 (5,3)
M: 20,1 (19,2)
SD: 18,3 (20,5)
Övriga: 1,5 (1,5)

ETA: https://omni.se/tv4-oppositionen-skulle-vinna-storseger-i-dag/a/jlx2LA

Känns tryggt att konstatera att utvecklingen går på rätt håll någonstans i alla fall.

"TV4: Oppositionen skulle vinna storseger i dag​

Oppositionen skulle vinna med stor marginal om det vore val i dag, enligt TV4 Väljaropinion. S, MP, V och C samlar enligt sammanvägningen totalt 202 mandat i riksdagen, jämfört med 147 för Tidöpartierna."

Resultatet av sammanvägningen i procent (valresultatet inom parantes)​

V: 7,9 (6,8)
S: 36,2 (30,3)
MP: 4,1 (5,1)
C: 4,7 (6,7)
L: 3,5 (4,6)
KD: 3,7 (5,3)
M: 20,1 (19,2)
SD: 18,3 (20,5)
Övriga: 1,5 (1,5)

ETA: https://omni.se/tv4-oppositionen-skulle-vinna-storseger-i-dag/a/jlx2LA

Känns tryggt att konstatera att utvecklingen går på rätt håll någonstans i alla fall.

Tyvärr är det långt till nästa val och människor har korta minnen. Om konjunkturen vänder uppåt 2024 som många förutspår kommer Tidös fiasko att glömmas bort. En sittande regering har alltid ett försprång i en högkonjunktur.

Tyvärr är det långt till nästa val och människor har korta minnen. Om konjunkturen vänder uppåt 2024 som många förutspår kommer Tidös fiasko att glömmas bort. En sittande regering har alltid ett försprång i en högkonjunktur.
Fast min fundering är om S ihop med C och bisittare V och kanske MP tar över regeringsmakten vid nästa val, kommer riva upp "paradigmskiftet" som regeringen nu jobbar hårt med -främst inom brott & straff, migration och integration? Min gissning är att S inte kommer ha så bråttom att göra det.....Demirok håller som bäst på att "återuppbygga" Centern på vänstersidan -vilket ju betyder att C nu lockar till sig en helt ny väljargrupp. Gamla C väljare som inser att deras liberala "breda mitten"höger parti, blivit ett liberalt "breda mitten" vänsterparti, kanske väljer att gå över till S.
Och om nu S inte har så bråttom att riva upp paradigmskiftet, kanske dessutom får stöd av SD inom frågor och beslut kring brottsbekämpning, migration, integration. Vad händer med V och MP då:sneaky:

Fast min fundering är om S ihop med C och bisittare V och kanske MP tar över regeringsmakten vid nästa val, kommer riva upp "paradigmskiftet" som regeringen nu jobbar hårt med -främst inom brott & straff, migration och integration? Min gissning är att S inte kommer ha så bråttom att göra det.....Demirok håller som bäst på att "återuppbygga" Centern på vänstersidan -vilket ju betyder att C nu lockar till sig en helt ny väljargrupp. Gamla C väljare som inser att deras liberala "breda mitten"höger parti, blivit ett liberalt "breda mitten" vänsterparti, kanske väljer att gå över till S.
Och om nu S inte har så bråttom att riva upp paradigmskiftet, kanske dessutom får stöd av SD inom frågor och beslut kring brottsbekämpning, migration, integration. Vad händer med V och MP då:sneaky:
Du är medveten om att S kom med ganska många av förslagen till "paradigmskiftet" först va?

Nej -rätt omedveten faktiskt. Vilka av de rasistiska förslagen är det?

Som någon påpekade tidigare i tråden, det idiotiska förslaget om att försvarsmakten skulle kunna sättas in mot gängkriminaliteten var också ett S förslag från 2017. Däremot stämmer det att S inte är så uppenbart rasistiska som en del av Tidö kommer driva igenom.

Den största skillnaden är att S och vänstern värnar mer om klimatet och socialförsäkringssystemet medan Tidö vill urholka båda och sänka skatterna, främst då genom jobbskatteavdraget och höja den statliga skatten så att höginkomsttagare gynnas.

Ja, och demokratin där SD vill att vi ska närma oss ungerskt statsskick.

Det här föreslog tyvärr S ifjol (fast de kallade det inte samma): https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WRXPBQ/regeringen-vill-inratta-atervandandecenter

Sedan är ju många av de förslagen rörande skärpta straff och hårdare tag samma som S föreslagit, det är ju inte nödvändigtvis rasistiska sådana dock, men likväl illavarslande sett till rättssäkerhet.
Är det inte bättre att du länkar till någon artikel där det står om Sossarnas förslag som de dock inte kallade för samma som den nuvarande rasistregeringen? Eller om du refererar till vad sossarna kallade "sitt" förslag så kan jag googla själv och få fram motionen.
Ja att S såg till att det blev lite mer skärpta straff minns jag -men "hårdare tag" ? Kan du ge någon exempel på det eller ge mig en hint så kan jag googla själv så jag får se på vilken skala av rasistvarning sossarnas hårda tag är. Jag minns tyvärr mest att fokuset (som vanligt :angel:) låg på att debattera mot SD:s "hårdare tag" än att presentera sina egna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar