Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående det där att göra något, tänk om det avsattes resurser för att förebygga i högre grad, så att inte allt går åt till att släcka bränder. Kostar mer på kort sikt, absolut. Men på längre sikt? Mindre skattepengar ut, och mer skattepengar in.

– Om detta får pågå i några år tror vi att Hammarkullen kan skrivas bort från polisens lista över utsatta områden, säger Göteborgs mest kända socialarbetare Bettan Byvald.

https://www.dn.se/sverige/ovantade-...t-som-skulle-starka-foraldrar-i-hammarkullen/

Det är lägre än vad jag har i lön, och jag riskerar inte mitt liv varje dag.

Det är en myt att poliser riskerar livet varje dag. Det är ytterst sällan poliser dör i tjänsten och ännu mer ovanligt att det sker på grund av våld från andra.

Om jag kommer ihåg rätt så ör det byggnadsarbetare, transport och jordbruk som är oftast drabbade av att man dör i jobbet.

Senaste Ipsos:

"Sverigedemokraterna är det parti som har förlorat mest i opinionen sedan valet. Det visar DN/Ipsos junimätning. Väljarstödet för SD är det lägsta på nästan fem år."

https://www.dn.se/sverige/dn-ipsos-sd-ar-tidosamarbetets-forlorare/
%20kopia%2019-1687268908632.png

Undrar om SD och deras marionetter sjunger nåt ikväll. Här har de en text från Aftonbladet som passar ganska bra in på politiken som river sönder vårt land i allt högre takt:

*Svärje​

Sverige, Sverige privatiserade vän
En tiger som skrämts
Jag vet hur det känns

När klimatallvaret har blivit ett skämt
När tystnaden skräms
Vad är det som hänt

Välkommen, välkommen, men aldrig hit
Vem du än är, var du än är

Åkesson dukar sin veranda till fest
Men aldrig för en utomeuropeisk gäst
I landet lagom är ett medborgarskap bäst

Vi skålar för brandrisk-midsommar till
Färsk potatis och utfiskad Östersjösill
Och låtsats som att tiden stått still

Vem du än är var du än är

Den torra vinden slår mot rutorna nu
Men natten är ljus,
i ett land utan solidaritetens ljud

Och glasen glittrar tyst på Åkessons bord
Lika tomma som hans välfärdsord
Visst är främlingsfientligheten stor

Välkommen, välkommen men aldrig hit

Undrar om SD och deras marionetter sjunger nåt ikväll. Här har de en text från Aftonbladet som passar ganska bra in på politiken som river sönder vårt land i allt högre takt:

*Svärje​

Sverige, Sverige privatiserade vän
En tiger som skrämts
Jag vet hur det känns

När klimatallvaret har blivit ett skämt
När tystnaden skräms
Vad är det som hänt

Åkesson dukar sin veranda till fest
Men aldrig för en utomeuropeisk gäst
I landet lagom är ett medborgarskap bäst

Vi skålar för brandrisk-midsommar till
Färsk potatis och utfiskad Östersjösill
Och låtsats som att tiden stått still

Vem du än är var du än är

Den torra vinden slår mot rutorna nu
Men natten är ljus,
i ett land utan solidaritetens ljud

Och glasen glittrar tyst på Åkessons bord
Lika tomma som hans välfärdsord
Visst är främlingsfientligheten stor

Välkommen, välkommen men aldrig hit
Viss kontrast mot originalet, men verkar reflektera verkligheten något bättre

Jag undrar om Åkesson med vänner sjungit små grodorna med den franska melodin från revolutionen och text som delvis bör komma från engelsmännen som hån mot fransmännen. Jag menar för att värna svenska traditioner

Det är 3 år kvar tills nästa val, bäst att inte hänga lagerkransen om halsen än.

Polisen är på plats med flera patruller i Gottsunda i Uppsala där en skottlossning har inträffat.

En pojke under 18 år har förts till sjukhus med ambulans –
Ju fler skottlossningar desto fler högerväljare.

Det är 3 år kvar tills nästa val, bäst att inte hänga lagerkransen om halsen än.

Polisen är på plats med flera patruller i Gottsunda i Uppsala där en skottlossning har inträffat.

En pojke under 18 år har förts till sjukhus med ambulans –
Ju fler skottlossningar desto fler högerväljare.
Säker på det? Det är ju regeringen som misslyckas få bukt på problemet.

Ja, jag vet att det kommer ta lång tid att lösa det här, det kommer krävas bred politisk vilja att satsa på att faktiskt lösa problemet, men i dagens polariserande klimat, kommer inte någon enighet att inträffa. Hårdare straff, som nuvarande SD-regering går på som enda lösning, fungerar inte.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/polischef-larmar
Tycker inte om tanken på att det kommer finnas fler fler halvautomatiska vapen i omlopp. Det finns väl flera jägare här - varför är det här något önskvärt sett till jakt ens?

Oavsett vad man tycker om den typen av vapen, så hamnar extremt sällan (typ nästan aldrig) just jägares vapen "i omlopp".

Jägare och vad som krävs för att få licens på jaktvapen är tämligen helt orelaterat till gängskjutningar och att införa förbud/hårdare krav på vapenlicens för jägare kommer inte att resultera i färre vapen inom kriminella kretsar. Även om många tycks inbilla sig det..

Oavsett vad man tycker om den typen av vapen, så hamnar extremt sällan (typ nästan aldrig) just jägares vapen "i omlopp".

Jägare och vad som krävs för att få licens på jaktvapen är tämligen helt orelaterat till gängskjutningar och att införa förbud/hårdare krav på vapenlicens för jägare kommer inte att resultera i färre vapen inom kriminella kretsar. Även om många tycks inbilla sig det..
Fast jag tänker också att jägares vapen idag är tämligen ointressanta i kriminella kretsar, så jag tänker att det kanske kommer finnas ett större intresse för stölder av dessa om halvautomatiska sådana kommer i omlopp.

Och gällande just de vapnen så är jag väl dessutom orolig för nåt masskjutningsliknande i stil med USA, att någon får nåt knäpp eller att någon anhörig till någon med vapenlicens passar på.

Jag håller nog med er båda i frågan. Om jägare skulle anamma att söka licens för fler militärt användbara vapen (exvis halvautomatiska karbiner), kommer intresset från de som vill ha sådana vapen i Sverige att komma som ett brev på posten. Så det är en lose-lose för alla, jägarna med större risker för stöld och rån, samhället med att fler vapen kommer i fel händer.

Som det är idag fungerar det okej, och jag ser inte att hårdare licenskrav är motiverat, men det är inte heller bra att låta fler typer av vapen, som har ett större intresse för organiserad kriminalitet, ingå i licensmöjligheterna.

Fast jag tänker också att jägares vapen idag är tämligen ointressanta i kriminella kretsar, så jag tänker att det kanske kommer finnas ett större intresse för stölder av dessa om halvautomatiska sådana kommer i omlopp.

Och gällande just de vapnen så är jag väl dessutom orolig för nåt masskjutningsliknande i stil med USA, att någon får nåt knäpp eller att någon anhörig till någon med vapenlicens passar på.

Första stycket, det är inte helt enkelt (och knappast värt slitet) för kriminella att först luska ut vilka Svenssons som har ett sånt vapen, bryta sig in, konka ut ett skåp på några 100 kg, alternativt försöka få med sig ett fastbultat skåp enkomt för att lägga labbarna på ett enda vapen.

Andra stycket, får någon anhörig "en knäpp" ochvhar möjlighet att komma sig in i vdpenskåpet så spelar det nog ingen roll vad som finns däri.
En repeter eller för den delen även lex ett vanligt gevär dom har flera magasin att bara klicka in skjuter man rätt kvickt med.

Om "samhället" kunde ge f.n i att dra in jägare och deras vapen i den här frågan vore det tacknämligt.

Varför "jagas" inte sportskyttar på samma sätt? Handeldsvapen torde ju vara avsevärt mer eftertraktade av kriminella element än gevär.

Första stycket, det är inte helt enkelt (och knappast värt slitet) för kriminella att först luska ut vilka Svenssons som har ett sånt vapen, bryta sig in, konka ut ett skåp på några 100 kg, alternativt försöka få med sig ett fastbultat skåp enkomt för att lägga labbarna på ett enda vapen.

Andra stycket, får någon anhörig "en knäpp" ochvhar möjlighet att komma sig in i vdpenskåpet så spelar det nog ingen roll vad som finns däri.
En repeter eller för den delen även lex ett vanligt gevär dom har flera magasin att bara klicka in skjuter man rätt kvickt med.

Om "samhället" kunde ge f.n i att dra in jägare och deras vapen i den här frågan vore det tacknämligt.

Varför "jagas" inte sportskyttar på samma sätt? Handeldsvapen torde ju vara avsevärt mer eftertraktade av kriminella element än gevär.
För sakens skull kan jag lägga till att jag tycker lika illa om sportskytte.

Om någon anhörig till någon med vapen kan passa på så har nyckel eller kod till vapenskåp hanterats oansvarigt eller så har licensinnehavare haft dåligt koll på vapnet när det är utanför skåpet.

Bedömer polisens tillståndsenhet att nyckel förvaras dåligt kan licensen ryka för vapnen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/polischef-larmar
Tycker inte om tanken på att det kommer finnas fler fler halvautomatiska vapen i omlopp. Det finns väl flera jägare här - varför är det här något önskvärt sett till jakt ens?

Vi tar det igen: Brott där skjutvapen används involverar inte lagliga jaktvapen (med undantag av jaktbrott då). Den typen av vapen är inte intressanta för buset. Dessutom finns det redan halvautomatiska jaktvapen (tex .22LR). Det finns inte en suck att buset skulle vilja springa omkring med en .30-06 och än mindre träffa något med sagda vapen (det är inte inte så lätt som i filmerna att en total n00b plötsligt träffar det hen siktar på utan träning). Pistol/revolver är ännu svårare att träffa med än ett gevär (plus att beroende på kaliber kan rekylen vara en bitch). Jag borde veta, jag tränar för att ta jägarexamen och har även fått prova sportskyttevapen (revolver, .357 och .44).

Halvauto har definitivt ett syfte... det är f-n inte skoj när en björn kommer rusandes mot dig och du ska hinna få iväg dödande skott.

Men svenska vapenlagar är inte alltid genomtänkta eller vettiga. Tex måste du ha krutet inlåst i vapenskåpet... vad kallas explosiva ämnen med ett metallhölje? Hint: I liten skala är det en patron, i större skala en bomb. Dvs börjar det brinna så finns det risk för att vapenskåpet blir en bomb. Löst krut är inte speciellt farligt, tänder en eld på det brinner det bara och exploderar inte.

Jag är absolut för vapenkontroll... men det har vi redan idag vad det gäller lagliga vapen. Striktare vapenlagar när det gäller licensvapen slår bara mot dem som redan är laglydiga, det gör inte ett skit vad gäller de vapen som är i omlopp hos kriminella för de vapnen har aldrig varit lagliga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar