Varför?
Men är en AR-15 bättre mot en björn då? Alltså, är det ett av de specifika syftena där det verkligen skulle bli en förbättring med en AR-15? För den typen av vapen är väl absolut intressanta i kriminella kretsar såväl som "the weapon of choice" till dvs masskjutningar. Egentligen är inte min största oro att just gängkriminella ska komma åt dessa vapen, jag är mer livrädd för ett sluttande plan till en mer vapenvänlig kultur där det är lättare att komma åt tunga vapen.Vi tar det igen: Brott där skjutvapen används involverar inte lagliga jaktvapen (med undantag av jaktbrott då). Den typen av vapen är inte intressanta för buset. Dessutom finns det redan halvautomatiska jaktvapen (tex .22LR). Det finns inte en suck att buset skulle vilja springa omkring med en .30-06 och än mindre träffa något med sagda vapen (det är inte inte så lätt som i filmerna att en total n00b plötsligt träffar det hen siktar på utan träning). Pistol/revolver är ännu svårare att träffa med än ett gevär (plus att beroende på kaliber kan rekylen vara en bitch). Jag borde veta, jag tränar för att ta jägarexamen och har även fått prova sportskyttevapen (revolver, .357 och .44).
Halvauto har definitivt ett syfte... det är f-n inte skoj när en björn kommer rusandes mot dig och du ska hinna få iväg dödande skott.
Men svenska vapenlagar är inte alltid genomtänkta eller vettiga. Tex måste du ha krutet inlåst i vapenskåpet... vad kallas explosiva ämnen med ett metallhölje? Hint: I liten skala är det en patron, i större skala en bomb. Dvs börjar det brinna så finns det risk för att vapenskåpet blir en bomb. Löst krut är inte speciellt farligt, tänder en eld på det brinner det bara och exploderar inte.
Jag är absolut för vapenkontroll... men det har vi redan idag vad det gäller lagliga vapen. Striktare vapenlagar när det gäller licensvapen slår bara mot dem som redan är laglydiga, det gör inte ett skit vad gäller de vapen som är i omlopp hos kriminella för de vapnen har aldrig varit lagliga.
Passar på att ta sportskyttefrågan här också, och jag svarade väl lite väl kategoriskt när jag sa att jag var emot sportskytte som helhet. Jag antar att det finns en bredd där också, och lerduveskytte känns mer acceptabelt och harmlöst än dynamiskt skytte - som väl kan kan innefatta tyngre vapen. Och kommer inte helt osökt att tänka på mannen som är dömd för grovt vapenbrott och som utreds för olovlig kårverksamhet. Utöver att ha varit militär, och hans goa kopplingar till ytterhögern så sysslande han också med dynamiskt sportskytte.
Tycker helt enkelt illa om tunga vapen och tycker att så få som möjligt ska kunna få tillgång till dem. Det här är f.ö enda frågan där jag på nåt vis är för hårdare tag, jag vill gärna få bort så mkt vapen som möjligt och är kanske tom. för höjt straffvärde på vapenbrott. Jämfört med att jag annars tex. tycker att vi borde avkriminalisera en del narkotika och att hårda straff är en dålig lösning, snarare vill jag se så mkt rehabilitering som möjligt etc. etc