Hatet mot HBTQ som puttrat på senaste åren leder såklart till våld ibland: https://sverigesradio.se/artikel/ma...bp7pngsfqgfx5ambfcvu1nnd1ajt3bxnl2ggm5legv0n8
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På ett sätt tycker jag EU val är mycket enklareFick för ett tag sedan en Sifo undersökning skickad till mig om hur jag skulle röstat om det var val idag. Ärligt så vet jag inte, har i många val nu röstat C men nu vet jag inte faktiskt inte då det är förändringar i många partier nu och så även i C. Om det skulle vara val idag så skulle min röst gå till något kalle anka parti eller blankt.
Ber om ursäkt, de kallade det tydligen för samma sak. Det är alltså ett förslag från förra sommaren. https://www.regeringen.se/regeringsuppdrag/2022/06/uppdrag-om-inforande-av-atervandandecenter/Är det inte bättre att du länkar till någon artikel där det står om Sossarnas förslag som de dock inte kallade för samma som den nuvarande rasistregeringen? Eller om du refererar till vad sossarna kallade "sitt" förslag så kan jag googla själv och få fram motionen.
Ja att S såg till att det blev lite mer skärpta straff minns jag -men "hårdare tag" ? Kan du ge någon exempel på det eller ge mig en hint så kan jag googla själv så jag får se på vilken skala av rasistvarning sossarnas hårda tag är. Jag minns tyvärr mest att fokuset (som vanligt ) låg på att debattera mot SD:s "hårdare tag" än att presentera sina egna.
Definiera vad hårdare tag betyder för dig.Ja att S såg till att det blev lite mer skärpta straff minns jag -men "hårdare tag" ?
Uppenbart rasistiska Vad är dom då undrar jag? Bara hälften så rasistiska eller rent av smygrasister?
Varför då?Definiera vad hårdare tag betyder för dig.
Därför att din definition verkar skilja sig mot hur jag och många andra definierar "hårdare tag".Varför då?
Att vara rasist eller rasistiskt parti kan med råge sägas förändrats rejält sedan de årtalen du nämner i ditt inlägg. För 5 år sedan räckte det med att utrycka en oro för vad en stor migration och invandring gör med Sverige för att bli kallad rasist -eller främlingsfientlig.Tja, det många faktiskt glömt bort är att S traditionellt varit ett, om inte rasistiska parti, var de som värnade mest om att så få som möjligt skulle invandra pga arbete eftersom LO medlemmar var rädda om att få konkurrens av arbetskraftinvandringen.
Det var när Ny Demokrati kom där på 90-talet som politiker fick upp ögonen för vilket otroligt användbart ordet rasist var och hur lätt man kunde tysta åsikter. Det gäller naturligtvis inte bara i politiken -även vid släktmiddagar och arbetsplatser fick man upp ögonen för enkelheten att tysta.Asylinvandringen var inte en fråga eftersom det var små grupper som Chilenska flyktingar efter Pinochets statskupp. Asylinvandringen kom igång under 1992-96 när det kom 90,000 flyktingar på ett år.
Ja även höger (moderaterna ) har bevisat att makt är mycket saftigare än att se till bästa för Sveriges och folket som bor här. Sen gick det helt över styr och tyvärr Högmod går före fall. Vilket politiskt parti som varit högmodiga och svängt rejält med rasistsvärdet är idag............... egentligen trovärdiga?Det var Alliansen som drev igenom mycket generösare regler (som fö finns kvar) både på arbetskraftinvandring och därtill kopplad anhöriginvandring.
Regeringen och Miljöpartiet har idag enats om en heltäckande ramöverenskommelse om asyl- och migrationspolitiken, ett vägval som innebär att vi fortsätter en väg mot humanitet och mot rättsäkerhet och mot ordning, ett vägval som stänger dörren mot de främlingsfientliga krafter runt om i Sverige och i Sveriges riksdag som vill ha inflytande på ett område där vi med detta vägval markerar att vi stänger dörren. |
– Fredrik Reinfeldt, vid tillkännagivandet[1] |
Gud vad jag saknar partiledare som värdesätter humanitet, rättsäkerhet och är emot främlingsfientlighet
Regeringen och Miljöpartiet har idag enats om en heltäckande ramöverenskommelse om asyl- och migrationspolitiken, ett vägval som innebär att vi fortsätter en väg mot humanitet och mot rättsäkerhet och mot ordning, ett vägval som stänger dörren mot de främlingsfientliga krafter runt om i Sverige och i Sveriges riksdag som vill ha inflytande på ett område där vi med detta vägval markerar att vi stänger dörren. – Fredrik Reinfeldt, vid tillkännagivandet[1]
I inlägg 272 informerade EmmaBovary mig om att S var först med flera av de förslag Tidöpartierna kalla paradigmskifte. Varpå jag i inlägg 276 undrade vilka de (rasistiska) förslagen var. EmmaBovary säger i inlägg 277 att förslag om återvändarcenter var S först med, och i samma inlägg att S var först med många av de förslagen rörande skärpta straff och .......hårdare tag. Då ställer jag frågan i inlägg 279 -Jag minns att S fixade skärpta straff men däremot hårdare tag kan jag inte minnas att S stått på barrikaderna och skanderat, så jag bad om en hint så jag kunde googla själv.Därför att din definition verkar skilja sig mot hur jag och många andra definierar "hårdare tag".
Att vara rasist eller rasistiskt parti kan med råge sägas förändrats rejält sedan de årtalen du nämner i ditt inlägg. För 5 år sedan räckte det med att utrycka en oro för vad en stor migration och invandring gör med Sverige för att bli kallad rasist -eller främlingsfientlig.
Överlag så verkar många tycka att det är ett större problem att bli kallad rasist jämfört med när någon ger uttryck för rasistiska åsikter.Ja, det ändras som allt annat ändras även om jag inte alls håller med om att en diskuterad oro för kommande samhällsutveckling har räckt för att bli kallad rasist i någon större utsträckning. Det har krävts betydligt mer direkt rasism för att få åtnjuta det epitetet annat än undantagsvis. Men jag ser nog fortfarande att det bara finns ett parti i riksdagen som ser till att säkra upp rasism som grundläggande kärnvärde i all politik som förs fram, även om jag samtidigt också är extremt besviken på att flera andra partier numer accepterar rasistiska utgångspunkter i avtalad politik.
Det är en annan tid nu, när rasism är accepterat som utgångspunkt för svensk förd politik. Det är en enorm förlust för vårt land, som blir en utmaning att reparera.
Ja och vad menar just DU med hårdare tag. Vanligen betyder det skita i förebyggande arbete och sen låsa in folk länge. Du verkar dock ha en annan definition eftersom du inte anser att dessa saker kvalificerar sig som hårdare tag.I inlägg 272 informerade EmmaBovary mig om att S var först med flera av de förslag Tidöpartierna kalla paradigmskifte. Varpå jag i inlägg 276 undrade vilka de (rasistiska) förslagen var. EmmaBovary säger i inlägg 277 att förslag om återvändarcenter var S först med, och i samma inlägg att S var först med många av de förslagen rörande skärpta straff och .......hårdare tag. Då ställer jag frågan i inlägg 279 -Jag minns att S fixade skärpta straff men däremot hårdare tag kan jag inte minnas att S stått på barrikaderna och skanderat, så jag bad om en hint så jag kunde googla själv.
Så dyker du upp och vill att jag helt plötsligt ska definiera vad "hårdare" tag betyder för mig -eftersom min och många andras syn på hårdare tag skiljer sig åt. Varför inte prova att hålla dig till ämnet?
Det finns ett samband kronkurs räntor - räntan är den riskpremie man vill ha för att placera sina tillgångar i en liten valuta. Samtidigt ger dyrare räntor högre boendekostnader och ett högre inhemskt kostnadsläge.https://www.theguardian.com/busines...eurozone-inflation-thames-water-business-live
Fasiken också, andra EU länder har lyckats pressa ner inflationen men i Sverige mycket beroende på den svaga kronan så får vi inte ner den, trots reporäntehöjningarna. Det känns spontant att ju högre räntor desto större risk för lågkonjunktur.
Det är sant, men man kan fråga sig varför den danska kronan som är en mindre valuta än den svenska, inte alls har råkat lika illa ut.Det finns ett samband kronkurs räntor - räntan är den riskpremie man vill ha för att placera sina tillgångar i en liten valuta. Samtidigt ger dyrare räntor högre boendekostnader och ett högre inhemskt kostnadsläge.
Sorry Shaggy! Jag blir tvungen att invänta EmmaBovarys svar ang. det som hävdas att S var först med att fixa tuffare straffskala och "hårdare tag" innan jag kan avgöra om S har samma syn på "hårdare tag" som jag. Du vill styra om diskussionen. Rådet man brukar få i dessa lägen är att skapa en ny trådJa och vad menar just DU med hårdare tag. Vanligen betyder det skita i förebyggande arbete och sen låsa in folk länge. Du verkar dock ha en annan definition eftersom du inte anser att dessa saker kvalificerar sig som hårdare tag.
Så vad krävs för att du ska anses att något kan klassas in i den kategorin.
Jag som har glädjen att få avnjuta Sverige när det är som allra bäst -när det är soligt och varmt har semester. Jag ska skaka fram ett par gamla trådar från 2010 och framåt, där man var rasist i stort och smått och minsann skulle ut ur garderoben.Ja, det ändras som allt annat ändras även om jag inte alls håller med om att en diskuterad oro för kommande samhällsutveckling har räckt för att bli kallad rasist i någon större utsträckning.
Du undviker frågan. Varför är det så svårt att beskriva vad DU anser vara hårdare tag? Det har ju inget med den tidigare diskussionen att göra (och nej det finns ingen orsak att skapa en ny tråd då frågeställningen är viktig i den här tråden utifrån dina uttalanden i den).Sorry Shaggy! Jag blir tvungen att invänta EmmaBovarys svar ang. det som hävdas att S var först med att fixa tuffare straffskala och "hårdare tag" innan jag kan avgöra om S har samma syn på "hårdare tag" som jag. Du vill styra om diskussionen. Rådet man brukar få i dessa lägen är att skapa en ny tråd