Svävmoment

Sv: Svävmoment

KL
Jag tycker nog att all trav(o passgång) har svävmoment iom att den är tvåtaktig.
Att enbart fyrtaktiga gångarter saknar svävmoment. Skritt, tölt och skolgalopp. Där kommer takten in.

En westernhäst i jog är ju så markbunden att den bara sviktar i kotorna och inte lättar i ett synbart sväv, men det är ju likaväl en tvåtaktig gångart där all vikt förskjuts uppåt i varje taktslag. Så fast den aldrig släpper markkontakten helt har den lämnat belastningen och sviktar uppåt i kotan tills den landar igen på nästa diagonal. Men om den ändrar takt och kommer ner med belastning på nästa hov innan förra hoven lämnat sitt fulla tryck försvinner svävmomentet.

-Jag tycker mig se tydliga taktfel i trav även på suddiga hästar i dåliga travsändningar. Kan man behöva höghastighetskamera för det??
Svagare hästar utan hållbar överlinje landar före fram( på bogarna), de riktigt bra och starka landar jämnt och de med mycket korta baksteg (orena bakifrån) tar mark bak innan fram på ett negativt sätt.osv.

Skritt, tölt o skolgaloppens takt ger en ständig belastning ner i marken oavsett hur väl tillbaka vikten är fördelad. Inte en fråga om bra eller dåligt alltså utan bara ett konstaterande att något/några ben är i marken, oavsett vilken kroppsdel som tar mest vikt.
Eller vad säger ni?? Har jag genat i tanken o missat något viktigt?

Läste du inte Borsalinos inlägg:confused:

En häst med bra bakben o balans landar först med bak.

Läste du inte Borsalinos inlägg:confused:

Så läste inte jag. Jag läste att hästar med vad man ansåg var bra trav landade först med bak, och att det INTE ändrades under utbildningen.

Det kanske de gör:confused:
Eller så landar de jämnt men med större belastning på bak=ren tvåtakt. Att landa före med vilket ben somhelst tyder på orenhet tror jag. Då vi snackar trav!
Travare har i regel inte den bästa av bärighet med kan ändå landa först bak. pga kort muskulatur som drar benet ner i backen fortare än fram kommer ner.

Nu pratar jag om sånt som varken syns eller känns, men vid noga koll med kamera.

Har travare korta muskler bak:confused: de tar ju i med långa kliv o tänjer så mkt som det går.

Vad surrar du om:confused:
Var skrev jag att den förändrades:confused:

Du skrev att en häst med bra bakben och bra balans landar så, men även en häst som landar med fram först kan få till bra bakben och balans. Det lät alltså som att det gick att rida fram att hästen landade först med bak.

Har travare korta muskler bak de tar ju i med långa kliv o tänjer så mkt som det går.
Inte om man går till botten med vad som händer eg.
De jobbar med nästan uteslutande fokus på påskjut och får oftast korta starka muskler i bakdelen. Väl genomarbetade eller stretchade hästar bibehåller ett steg som är långt även framåt men oftast har de ett relativt fattigt framåtgrip men massivt påskjut. Kan vara startsnabba men tappar aktion då de lägger ner sig.

De bästa har fullt steg hela vägen framifrån och bak, men jag pratade om de lite sämre (kan vara tillfälligt obs) som har kort stark muskulatur. För dessa bromsas steget och går ner snabbt i marken.
Tänjningen kan de ta ut extra i sidled i bäckenet till viss del med följdproblem..

Ja förresten:idea: Det tror jag.en häst som förändrar sin tyngdpunkt bakåt o bär där.
Men visst är det lättast om man har en som går så från början.

Men jag har inte sett en enda krallig travare,( möjligtvis den där dopade Jaggen) utan bara de med långa slanka muskler. Däremot hopp o dressyrhästar. Galoppsprintrar med för den delen.

De är oftast pinniga och slanka i hals och bål, och om inte med normal så insjunken bakdel. Men främre delen av korset/bakdelen plus låren brukar vara rejäla!:) Bara framåtmotor. Mend de ska ju hålla ihop i farterna oxå. Där tror jag att en mer väl fördelad muskelmassa kommer in. Som på de bästa av de bästa. Vackra välvda halsar och stark rygg.

Ja förresten:idea: Det tror jag.en häst som förändrar sin tyngdpunkt bakåt o bär där.
Men visst är det lättast om man har en som går så från början.

Men om du läser igen MHs undersökning så ändrades ju inte DAP, trots träning.

Men nu var det hästar som hade bakbenen i Köpenhamn.

Jag har ingen aning om var mina hamnar på DAP skalan, men tror att de har goda förutsättningar.
Jag sa ju att jag skulle ta fram kameran:smirk:

Svagare hästar utan hållbar överlinje landar före fram( på bogarna), de riktigt bra och starka landar jämnt och de med mycket korta baksteg (orena bakifrån) tar mark bak innan fram på ett negativt sätt.osv.

En liten fundering. Nu har jag läst igenom hela tråden och får inte riktigt något grepp om det... Ska helt ärligt säga att jag inte reflekterat så mycket över just hur hästens ben sätts ned i traven mer än att jag vetat att den är tvåtaktig och då har jag utgått från att de diagonala benen sattes ned samtidigt. Om jag tyckte att en häst såg oren ut så var det för att den inte lyfte båda benen innan det andra diagonala benparet sattes ned. På ett ungefär iallafall. Vad svårt det var att förklara hur jag menar... :o

Nu sitter jag och tittar på lite av mina bilder och inser att hovnedsättningen inte är som jag trodde...:crazy: Den här bilden visar det väldigt tydligt. Då ska det tilläggas att min häst ansågs ha en mycket bra trav med bra takt och bra påskjut. Men var hon egentligen oren?:confused: :crazy: jag upplevde aldrig att hon hade ett mycket kort baksteg.

Jag vet att jag kanske tagit dina kommentarer lite ur sitt sammanhang eftersom jag bara citerar det jag reagerade mest på, men förklara gärna för mig då. Eller syftar det bara på travare som går på travbanan?

Just nu är jag ganska så förvirrad...:D

IMG_0057_edited-1.jpg

Vad är skillnaden på positiv och negativ "orenhet" då? Hur lång emellan fram och bak får det vara? Har en blid från en mellantrav där ponnyn landar långt före med bak, utan att för den delen ta speciellt korta steg med bakbenen. Bilden kommer iof ur ett misslyckad "inbromsning".
87740ee76dc7d09eb0ef4369fc05733b_320_240.jpg

Jag är absolut ingen expert på det här...
Men om vi tittar på Cettans häst så är båda fram i luften där, vilket bakbenen inte kommer att vara samtidigt.
Bak bär alltså mer.
En häst i framvikt borde kunna lätta tvärtom- negativt

Din häst har nog tagit bromsningen som en halvhalt, då den ser ut att trava uppför- utan att vara fotad i uppförsbacke som många gör, för att det ska se bra ut.

Jag är absolut ingen expert på det här...
Men om vi tittar på Cettans häst så är båda fram i luften där, vilket bakbenen inte kommer att vara samtidigt.
Bak bär alltså mer.

Hade bilden tagits ett ögonblick tidigare hade alla hovar varit i luften, båda bakbenen var i luften "nyss".

Liknande trådar

Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
837
Senast: Kamomilla
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
813
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 724
Senast: agnes27
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30