Svävmoment

Sv: Svävmoment

Inte alla har svävmoment i traven, medans andra har ett mkt tydligt svävmoment.
När man höghastighetsfilmar ser man att hästar med sämre trav landar före fram, medans i en bra trav landar bak först.
I den diagonala tvåtakten kan inte det mänskliga ögat hinna med att se vilket ben som ländar först.

Såg det här först nu o håller med.

Trav:
1: v.f & h.b.
2: svävmoment
3: h.f. & v.b.
4: svävmoment

Höger galopp:
1: v.b.
2: v.b. & h.b. & v.f.
3: v.f. & h.b.
4: v.f. & h.b. & h.f.
5: h.f.
6: svävmoment

För vänster galopp tvärtom.

Trav:
1: v.f & h.b.
2: svävmoment
3: h.f. & v.b. bara i ökad trav
4: svävmoment

Höger galopp:
1: v.b.
2: v.b. & h.b. & v.f.
3: v.f. & h.b.
4: v.f. & h.b. & h.f. Det här tycker jag verkar vara tjorvigt-6-takt
5: h.f.
6: svävmoment

För vänster galopp tvärtom.
Skulle vilja ha det ytterbak- diagonala benparet. inre fram( som tar i marken=takt)- sväv.

Håller med. Den här beskrivningen skulle jag ge:

Vänster galopp är: HB, högra diagonalen VB o HF, sen VF och därefter sväv. Alltså samma.

Men kollade sen i en beskrivning av steg för steg och såg att det då betraktas som 6 moment som majola skriver. Med höghastighetskameran är det nog så.:cool:

Kan fixa bild om nån vill se.

Senast ändrad av en moderator:

Men här räknar de inte takt- hovnedsättning, utan när resp. hov är i marken samtidigt.

Nä precis men det var nog vad Majola gjorde också, jag däremot tänkte spontant takt jag med.

KL^

HÄR finns en jättebra beskrivning. Klicka på "gångartsskola" i menyn till vänster och scrolla sedan ned och klicka på "trav" eller "galopp" (eller vad ni nu är intresserade av). Finns både bilder och film! Rekomenderar alla att titta på det!

Tack för länken.
Galoppsidan var dock ingen höjdare- kallar man det där för galopp:confused: Oren till max o väldigt mkt framtung.
Man kan rida den i lägre form, utan att stupa neråt.

varför inte rida så i trav först.

såg ni hur han studsade i traven. Man såg hela världen mellan rumpa o sadel:rofl:

När man höghastighetsfilmar ser man att hästar med sämre trav landar före fram, medans i en bra trav landar bak först.
Såg det här först nu o håller med.

Det spelar ingen roll att diagonala benparen inte sätts i exakt samtidigt, den första som landar av de diagonala benen sätts inte i förrän de tidigare hovarna lyfts från marken.

Menar du att frami var oren?! Eller vem menar du? Något framtung och inte lösgjord kan jag hålla med om, men inte otakt...?

Menar du att frami var oren?! Eller vem menar du? Något framtung och inte lösgjord kan jag hålla med om, men inte otakt...?

Inte så mkt Häggbergs häst, men den andra:eek: Han utan hjälm.

Det inre bakbenet hamnade dessutom långt bakom O SKJÖT på:mad: Travade bak.
Tittade igen o den andra är oxå framtung.
Den skjuter på mindre med inre bak, men titta när inre fram lämnar marken-framvikt

Senast ändrad:

Tack för länken.
Galoppsidan var dock ingen höjdare- kallar man det där för galopp:confused: Oren till max o väldigt mkt framtung.
Man kan rida den i lägre form, utan att stupa neråt.

varför inte rida så i trav först.

såg ni hur han studsade i traven. Man såg hela världen mellan rumpa o sadel:rofl:

Nu har jag bara ridit islänning ca två gånger i mitt liv men ingen av dem kunde galoppera:crazy: Jag undrade vad den höll på med:confused: Sen insåg jag att det var den hästens galopp, men efter lite jobb (under det passet bara) gick det att få den lite renare i alla fall. Med så många gångarter tror jag det är lätt att dom blandar lite.

Men nog borde 4-gångare kunna galoppera:confused:
Det skiljer sig nog på hästarna.
Dessa ponnies kanske inte är de bästa att fingranska.

Det spelar ingen roll att diagonala benparen inte sätts i exakt samtidigt, den första som landar av de diagonala benen sätts inte i förrän de tidigare hovarna lyfts från marken.
Jag tänker...
Tror att det är ytterst hårfint på många.
att den precis bara rullat över till tån.

Också en häggberg;)
Fast det är ju "meningen", så man ser skillnaden och orenheten.

flashlight: Jag kan garantera dig att det krävs ganska mycket extra arbete att få dem att skilja på 5 vissa mycket lika gångarter. Tyvärr ;) Krävs mer av ryttaren också för den delen.

De flesta 4ggare har lättare för grundgångarterna, men det är ju fortfarande en till 4taktig gångart att blanda in, som dessutom är mycket nära en 2 takt.

Jag uppfattar det inte så- NÅGOT 4-taktig:angel:
O att minska galoppen brukar leda till mer sdn.
Sen ner i nerförsbacke. Det gör ju att den får benen ännu längre bakom sig.
Konstig träningsmetod.

Jag tänker...
Tror att det är ytterst hårfint på många.
att den precis bara rullat över till tån.

Men bara för att vissa inte rider korrekt betyder det inte att traven inte HAR svävmoment. Och även om den rullat över till tån bär den inte vikt där, dvs "svävmoment".

Fast han tar det ju å andra sidan lite mer grundläggande. Länger ned, hästen kommer att höja ryggen och sen kommer takten därifrån, när styrkan kommit och man kan fokusera på bärighet istället.

Liknande trådar

Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
838
Senast: Kamomilla
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
814
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 738
Senast: agnes27
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden