Svävmoment

Sv: Svävmoment

Anser du att en travare rör sig i "balans"
Det man inom Dressyren menar med balans
Nej inte alls!
Men då även travarna sätter i bak först i sin ökade travartrav, kan väl det i sig inte vara något unikt för just de bästa dressyrhästarna?!

Jag svamlar mest om att det måste vara en sån liten bit av alla faktorer som ger en god dressyrhäst då de flesta jag hittat bilder på sätter i bak före.

Dressyrmupp: Jag gjorde oxå det inpasset att bara bärighet=levad. Jag menar att i tävlingsdressyr lägger man större vikt vid förmåga att öka än i icketävlingsdressyr.
Där man mer fokuserar på samling. där man kan välja andra hästraser som är lämpade mer för samling än ökningar.
Det skulle vara intressant att göra en studie på sådana hästar oxå. Och jämföra om det skiljer sig åt mellan tävlingsavlade hästar och hästar avlade för mer ren samling o högre skolor.

Högt utbildade "sådana hästar" kan i mina ögon ofta orka behålla takten i sina gångarter bättre än många GP-hästar fast de enl TR inte gör rörelserna riktigt korrekt och inte visar upp så flashiga ökningar.
De har inte samma höga krav på sig. :smirk:

De behöver inte hålla ett så stort spann av rörelse och kan därför koncentrera sig på en optimal bärighet och orka behålla takten.

Frågan är om den häst är född som kan bjuda på TR-mässiga programridningar och även blidka klassiska dressyrnissars öga för samling...:o

Sv: Svävmoment

Nej inte alls!
Men då även travarna sätter i bak först i sin ökade travartrav, kan väl det i sig inte vara något unikt för just de bästa dressyrhästarna?!

Det är just det här som är så vanskligt med forskningsresultat.

En häst som är låst/blockerad i sin ryggVERKSAMHET sätter i bak först.

En häst MED ryggverksamhet ser ut att vara exakt ren i takten ( i själva verket är det tydligen 40 millisekunder - alltså hela 40 MILJONDELS sekunder som skiljer.)

En akademisk skillnad och ingen faktisk orenhet:idea:

Liknande trådar

Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
837
Senast: Kamomilla
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
813
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 724
Senast: agnes27
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30