Svävmoment

Sv: Svävmoment

Men nog borde 4-gångare kunna galoppera:confused:
Det skiljer sig nog på hästarna.
Dessa ponnies kanske inte är de bästa att fingranska.

Det var kanske drastiskt att säga att de inte kunde men det var inte ren galopp utan 4-taktig tror jag. Fick fram lite bättre efter en stund men den hade svårt med det.

I o f s turridningshästar är det jag suttit på så folk har väl inte varit så noga kanske.

en häst kan aldrig höja ryggen om bakbenen skyfflar på bakom hästen. Den rids inte bara för fort, utan får dålig support av ryttaren.

Då hjälper det inte mkt att rida saktare.
Men om man låter den galoppera aktivt o rulla på, så blir det uppförsbacke -om man hjälper den att inte trilla framåt o inte gå i för låg form, men ändå på tygeln- i lätt sits.

i traven kan man lägga ner dem, men inte så att de trillar framåt.
Den måste få hjälp av sin ryttare där oxå, som gör en avvägning- vad som är bäst för hästen för dagen.

Tyvärr ;) Krävs mer av ryttaren också för den delen.

Det är jag övertygad om att det gör. Har som sagt bara ridit dem 2 gånger och det var i o f s kul. Men sen är det långt från den galopp jag är van vid så det blir lite chockartat. Det gick dock att få fram bättre efter en stund. Som sagt var det turridningshästar, så det kanske gör en del. Många ryttare de bär på är väl glada om de sitter kvar....

Alla vill väl bara rida i tölt.
Hur gör de då?
Drar upp huvudet o sätter sig tungt långt bak.

Vad händer om man gör samma i galoppen?
den blir förstås usel.

Kan jag hålla med om, men hästen höjjer ju dock ryggen mer där än tidigare. Och visst kan en häst höja ryggen även fast den går frammåttippad. Även fast det inte blir en bra form på andra synpunkter..

Senast ändrad av en moderator:

Ja, de flesta turridningshästar är tyvärr väldigt försummade med skonsam ridning. "Lärde mig" tölta på turridning och på deras ridskola. Då var det "sträck på benen, höj händerna, luta dig bakåt och tryck ner dig i sadeln" :crazy:
Har lärt om efter det kan jag säga er.

Ja det var så dom sa båda gångerna. Jag kan tänka mej att det blir helt annorlunda om man sätter sej in i det.

Det var i alla fall häftigt att tölta på stigarna i skogen, det kändes som att köra motorcykel nästan eftersom man bara satt utan ryggrörelser:D

Hur definerar MH en bra trav - har du till gång till sammanfattningen?

En bra sammanattning finns i en av Flyinges hingstkataloger (kan vara 92 el 93)
http://www.wbstallions.com/wb/swana/articles/EMILY.HTM Annars är den här väldigt bra om man klarar språket.

I hans forskning använder bla en årskull av Flyinges 1-åringar som bedömdes varje vecka.
När han redigerat klart filmerna fick vi de dem (500 bilder/sek) nerdraget till slowmotion:idea:

Ett urdrag ur länken;

The second day's work, with movement analysis, is very hard to describe! Let me just say that everyone, from a vet and a Level 3 trainer to several amateur riders and breeders, were enthralled by 3 hours of slow-motion video of Grand Prix horses (mostly Edinburg and Amiral) and ordinary horses performing walk, trot, collected trot, passage and piaffe as Holmström called our attention to specific joints and angles.

The most important lesson regarding movement was `Diagonal Advanced Placement' (DAP) at the trot. The two-beat of the trot, as diagonal pairs of feet strike the ground at the same time, is actually a four-beat gait in a good dressage horse, because the hind foot strikes ahead of the front foot by up to 40 milliseconds; this is `positive' DAP. In a horse that is forging, the front foot is striking first; this is `negative' DAP. DAP is hard to see in `real time', but easy to see when high-speed videos are replayed in slow motion. The good news is that even an ordinary videotape can catch DAP if you tape several strides on a level surface and have a VCR that allows you to examine frame by frame. And Holmström has found that a horse's DAP stays the same from babyhood (3 to 6 months old) through adulthood (with some lapses during awkward growth stages), and whether at liberty, in hand or under saddle. Factors that influence DAP are: unlevel surface, a lot of tension, and head carriage (too high or low).

So, get out that stallion video you've been drooling over, the tapes of those expensive youngsters you'd like to buy, film your broodmares, etc. and check them out. If the horse has a negative DAP, then it is built for speed or pulling, not dressage. If its diagonal feet are striking together, the horse will have limited ability for self-carriage and working off the hindend. And if it has a positive DAP, "It's a dressage horse."!

What about that extravagant action in front at the trot, that we all love to look at? Holmström says that a horse can be taught to do that if he has good action behind and a long humerus. But if he is moving that way in front without good DAP and power behind ("...with his hind end in Copenhagen..."), then it is not really a good trot. "Kyra calls it, `Expensive trot': you pay a lot for it, but it doesn't do you any good. If you have a horse like this, sell it!"

Ja det är det verkligen!

haha "Som en motorcykel":rofl:

TACK!!!
Då kan vi strypa myten om att takten ska vara exakt ren.

Trodde iofs inte det heller.
får väl filma mina egna kusar o luskolla:idea:

Nä precis men det var nog vad Majola gjorde också, jag däremot tänkte spontant takt jag med.

Precis, jag svarade i vilken fas svävmomentet inträder i respektive gångart.

Är medveten om att traven är tvåtaktig och galoppen tretaktig (om det inte rör sig om fyrsprång eller skolgalopp).

Är det nån HÄR som påstått att takten är exakt ren? Jag trodde det var svävmoment vi diskuterade.

Det har varit många trådar o analyser av bilder om ren takt.
Där man har hävdat att det är fel när frambenen tar i mark ngt efter bak.

Så det var bra att äntlingen få en vetenskaplig undersökning av vad som är rätt. En parentes, men dock om hästens rörelsemönster.
Förresten blir svävmomentet lite annorlunda om hästen i princip har en 4-taktig trav- om man tittar noga.

Senast ändrad:

40 millisekunder = inte ens en halv tusendel ?
Näe det ser man nog inte.

Och vad som sker under millisekunder ger jag mig inte på att diskutera.
Förstår inte riktigt relevansen.. :confused:

I verkligheten har ju hästar ofta synbara/hörbara orenheter

15 år är också lång tid
Hans forskning är ju också kritiserats hårt, en del har han ju själv fått revidera.

Vad som slår mig är synen på traven som nåt statiskt.

Hur traven blir i varje steg, beror ju på många olika faktorer. Vilket syns inte minst när en skicklig ryttare rider till en häst, men inte ens den kan ju trycka på DAP knappen och så går hästen där.

Och då blir svaret såhär

Visst finns det väl ett svävmoment i både trav och galopp?
Eller bara galopp?

Det skall finnas om hästen arbetar korrekt:)

Vissa hästar/hästraser har det natrurligt, medan andra har mer markbundna gångarter.

Men en skicklig ryttare rider in ett bra svävmoment - hur mycket beroende på hästens exteriöra förutsättningar.

Men vitsen med foskningen var ju om man rent vetenskapligt kunde hitta markörer på unga hästar.
Och det kunde man.
Hästarna filmades från 1-4 års ålder. Gångartspoängen överensstämde med just DAP.

Vad i hans forskningsresultat har han fått revidera? Nyfiken=ingen kritik;)

Och i ärlighetens namn ska sägas att den starkaste kritiken kom från exteriördomarkåren (kanske kände de sig trampade på tårna):rofl:

Han gjorde mätningar angående hur mycket vikt som flyttades bakåt vid passage och piaff tror jag det var och fick det till endast 8 kilo.

Sedan åkte han till spanska ridskolan i Wien och gjorde om sina försök, med jag har inte sett någon publikation på det.
Däremot har han själv skrivit i en bok att ovsnstående inte gällde Klassisk Dressyr ( Spanska ridkskolan då förmodar jag)

Han har också skrivit om bogfrihet ... på den tiden Kyra red Amiral
(finns kritiserat på antirollkurssidan)

Sedan så undrar jag igen det där om bra trav - för vad det anses vara - det förändras ju över tiden.

Amiral haussades ju enormt på sin tid - nu står han ju inte så himla högt i kurs...

Nu blev jag ju så nyfiken....

jag antar att det i samma nummer som du refererade till stod om detta med "bogfrihet" Jag har läst det för 100 år sedan..

Jag saxade detta från antirollkurssidan...

Regarding shoulder movement, for example, he found that the "freedom of the shoulder" was actually not of the shoulder at all. It was the freedom of the forearm that was significantly better in the trots of stallions recieving 9 or 10 in their stallion testing. As an example of this, he illustrated a presumably nicely free shoulder with a photo of Flyinge Amiral ridden by Kyra Kyrklund at the trot.

Comparing the relative freedom of the shoulder, re-defining
'shoulder freedom'.This photo clearly showed how this extravagant movement was really based on how well the horse could extend the forearm forward. The feredom of movement was in the elbow, which the stallion could flex to quite some extent, making his forearm nearly horizontal. In the photo, we could all see, that the position of the shoulderblade was hardly any different from that of a standing horse, or any horse with a mediocre trot.

Kollade med ordboken JA Forearm = Underarm

och kom ihåg senaste Dressyrkrönikan i Ridsport (den var bra)

För det stod just om detta med överdrivna underarmar

Imponerande ja - men rätt?

Hela tiden i Dressyr så stryrs fokuset av debatten och forskning

Vi vinglar lite hit - upptäcker att vi är ur kurs. vinglar lite dit osv.

Kursen är inte helt stadig - men det styrs åt rätt håll:)

Du får nog dra igång en egen tråd, vi har kapat den här duktigt, sorry TS:o

Ingen fara..!
Jag lämnade diskussionen redan på första sidan när jag fick svaret jag ville ha. ;)
Fast att höra att min häst har travhästtrav var :eek: och :devil: ...

Liknande trådar

Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
838
Senast: Kamomilla
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
814
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 738
Senast: agnes27
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden