Svårtydd fråga...

feel

Trådstartare
... hur mycket har ni i händerna när ni rider? Har ni alltid bara ett lätt sug, eller händer det att det blir tungt? Menar inte tungt nedåt (att hästen hänger) utan att hästar med mycket tryck även lägger tryck i handen och vill framåt?

Har tidigare jobbat mycket med lösgörande och rakriktning med min häst. Då i en lite lägre form då han inte har varit redo för något annat. Men nu när jag har börjat sätta lite mer tryck i honom och kräva ännu mer engagemang bakifrån så händer det (trots en miljon halvhalter) att jag får en del tryck i handen. Är inte van vid detta då han tidigare har varit otroligt lätt i handen. Är det här vanligt? Är det en övergångsfas?

Sv: Svårtydd fråga...

Min häst blir vääädigt stark och tung i handen ibland, men jag brukar låta min tränare sitt upp och hjälpa mig reda ut det hela. Idag gick det helt enkelt inte, för han lägger sig verkligen i handen ibland och bara rusar för att slippa undan.

Jag har under en längre tid jobbat min häst lång och låg för att stretcha överlinjen och för att han inte varit redo för något annat. Sen blev han så bekväm i det att jag knappt kunnat variera formen och att han sugit tag i bettet och blivit låång, lååg och hamnat på bogarna och jag har lixom bara följt med. Efter hundratals övergångar har han återigen lättat fram och blivit loss i bogarna och jag kan variera formen utan att han hänger någonting alls.

Men det trycket i handen du beskriver har jag upplevt när jag ska öka traven :p

Sen är jag inte tillräckligt kunnig för att ge något vettigt svar på dina frågor :o

Jag får tryck i handen, för att hon inte riktigt orkar balansera upp sig när bakbenen kommer igång,
hon är inte stark nog och behöver lite hjälp, hon får inte hänga men ett stöd får hon alltid när hon
behöver. När hon blir starkare och bärigare så blir hon lättare i handen.

När mina går i en god arbetsform har jag ett jämt stöd. Visst måste jag hålla i med bålmusklerna för att hålla mig upprätt, men inte nödvändigtvis för att hästen har för mycket tryck i handen.
Den stora hästen kan ge ett väldans tryck i handen när bärkraften tagit semester, det brukar räcka med snabba tempoväxlingar (inte färdhastighet, snarare få steg i varje hastighet).

Men när du säger att du får mycket tryck och att han vill framåt... Sålänge du kan förändra hastigheten utan problem så är viljan framåt positivt. Om du inte kan bromsa upp utan att dra i tygeln, ja, då tycker han antagligen att det är jobbigt i den formen och kompar det med att trycka på framåt. Halvhalt, halvhalt, tempoväxling, tempoväxling :bow:

Senast ändrad:

Det beror på hur mkt jag får dom på sätet... Vissa dagar är bättre än andra men som idag fick jag till det rejält bra på Hille och hade inte mer än knappt tygelns vikt i handen och han var fortfarande rund och fin i formen men dom dagarna är lätträknade på honom :cool:
Han blir aldrig tung i handen för han är så lätt fram men han håller i sig i mig den luringen men efter att ha lagt om ridningen lite så börjar det bli bättre med det nu :)

Enligt min tränare ska man ha ett stöd i handen som motsvarar 1kg.

Ibland uppfattar jag det som om att många tror att hästen arbetar rätt när man inte har något i handen och det är ju lite fel.

Ibland uppfattar jag det som om att många tror att hästen arbetar rätt när man inte har något i handen och det är ju lite fel.

Det har jag också hört. När han går som han ska har jag ett jämnt stöd, men när han inte vill vara med, då har jag banne mig tillräcklig för att dra omkull en elefant :rofl:

Det har jag också hört. När han går som han ska har jag ett jämnt stöd, men när han inte vill vara med, då har jag banne mig tillräcklig för att dra omkull en elefant :rofl:

:rofl::rofl::rofl:
haha sån är min galna ponny ibland också:angel: Jag är bara glad att storhästarna jag har nu har valt att inte försöka leka elefanter:)

Jag har en häst som alltid har varit tung i handen. Förr var han tung neråt, nu är det mer framåt.
En del tränare jag ridit/rider för säger att jag ska hålla emot och vänta.
Andra har sagt att han inte alls får ligga på så.

Han går bäst med ett visst stöd, men vissa dagar känns det som jag har 2 ton i händerna till en början och det så småningom lättar och blir till ett par kilo bara.

Självklart så har jag jag inte alltid ett jämnt, lätt sug i handen. Ibland är det för mycket neråt, ibland är det neråt/framåt och ibland framåt. Detta pga att jag helt enkelt inte är tillräckligt duktig för att rida henne i en bra form hela tiden, än så länge kan jag inte få henne på tygeln hela tiden utan snarare då och då.

De gånger jag får för mycket neråt eller neråt/framåt så skulle jag säga att hon oftast är på bogarna. Då försöker jag lätta i handen och vara noga med att den strävar framåt (jag har en tendens att få bakåtverkande hand) och sen rider jag med sitsen och gör övningar för att få upp henne från bogarna.

När jag tränade sist (i onsdags) så fick jag hjälp och tips med hur jag ska få mjukare kontakt när hon trycker mulen framåt, för att få henne lite rundare i formen och titta ner lite mer mot marken, hamna mer i lodplan. Få henne att slappna av mer i nacken så att den inte är styv som en pinne. Vi har dock inte kunnat göra detta innan då hon inte varit tillräckligt stark för att kunna bära upp sig bakifrån och jag inte suttit tillräckligt stilla för att kunna ha en oberoende hand. Meningen är alltså inte att hon ska släppa bettet utan bara inse att man kan ha en mjukare kontakt och att man inte behöver köra fram huvudet så fort jag tar i tygeln.

Jag tänker att kontakten med hästens mun ska vara lika mjuk och stadig som om jag gick och höll någon jag tycker om i handen. Det tycker jag är en målande och härlig beskrivning! :love: Jag vill definitivt inte ha så mycket som 1 kg i handen!! Så mycket kan jag inte ha i mina händer/underaamar utan att ta till biceps (överarmarna, tror det heter biceps) och med biceps vill jag definitivt inte rida. Jag vill ha en mjuk kontakt, inte styrketräning.

Tror absolut att detta är en övergångsfas. Din häst har "rätt" muskler för den låga formen just nu och kan därmed bära sig själv. När du kräver mer engagemang bakifrån och kanske en lite kortare och högre form räcker musklerna inte till riktigt och hästen tar hjälp av din hand som stöd.
Jag har exakt samma problem. I "jogging-formen" är han helt självbärig, men när formen ska upp och ihop vill han ha hjälp. Tycker dock att det blir bättre och bättre. Han behöver bara lite hjälp innan rätt muskler är tränade!
Kämpa vidare! :laugh:

Tror också att det kommer med styrka och balans.
Min häst är inte så värst utbildad, men har verkligen börjat "komma på" det på senaste tiden, dvs jag får liiiite mer gratis nu än för några månader sen.
När min tränare säger "nu är han superfin, det måste kännas bra nu?", då har jag en hel del "tryck" i handen (inte "häng"). När jag däremot inte har tryck eller motstånd, då har jag tappat honom och han blir för kort/kryllar ihop sig.
Jag tror det är bra/lättare att ha mer "tryck" och jobba för att det ska bli lättare än att jobba från andra hållet, dvs en kort häst som släpper kontakten.

Jag har oftast ett ytterst litet sug. Nästan ingenting. Det är precis så jag vill ha det :)

En del tidigare tränare har eftersträvat ett ordentligt stöd i handen.. Nuvarande tränaren vill att han ska vara helt lätt, ingenting i handen. Det känns bra mycket bättre..

1 kg? :eek:
Har din tränare en förklaring till varför man ska bära så mycket vikt i handen?

Och varför skulle det vara fel att ha ingenting i handen?
Det finns ju en stor skillnad mellan att ha ingenting i handen för att hästen är bärig mot att hästen har knäppt av.

Men jag antar att de som vill ha tyngd i handen också är de som vill ha en stark ridning framåt. Myckt drivning bakifrån som man samlar upp i handen :cool:

Tycker också att 1 kg i handen låter helt absurt (och framförallt omodernt). I idealfallet har jag bara kontakt med munnen, inget "stöd". Stöd för mig är lika med motstånd, dvs. att ryttaren drar åt ena hållet och hästen åt andra (vilket funkar bäst för de som vill rida fram spända, studsiga gångarter och krallig nacke genom att driva mycket framåt med skänkeln men ändå ha handbromsen i). Och ja, hästen kan arbeta rätt utan att man har något motstånd i handen, det är ett tecken på att den är stark och lösgjord och bär sitt eget huvud och hals. Sitta och dra sin häst i munnen är inget självändamål och om jag måste ha spänning i händer och armar (dvs. använda styrka i vilken mån det än må vara) när jag rider är jag inte nöjd, utan ser det som ett tecken på att det krävs mer träning.

Vet att flera tränare, även på högsta nivå i Sverige, kör hårt med metoden "håll kvar tills hästen släpper efter" och kan väl säga att det funkar bra på vissa hästar (t.ex. tuffa, lite buffliga hästar), mindre bra på andra (t.ex. känsliga ston med mycket humör). Och hästar som släpper bettet kräver ju en annan ridning eftersom det där inte finns något att "hålla kvar" i. Är personligen inte så road av just den stilen överlag. Blir lätt en dragkamp och få är tillräckligt snabba med att ge efter för att effekten ska bli den önskade.

Min poäng är att man alltid måste anpassa sin ridning efter individen man sitter på, men att slutmålet är detsamma för alla: att de ska vara mentalt och fysiskt lösgjorda, jobba genom ryggen och bära sitt huvud/hals själv. Hur lång tid det tar beror också helt på individen. Kan ta flera år (som på min tuffa, starka och lite heta ponnyhingst) eller några veckor (som ett sto som troligen blivit riden med graman och släppte bettet helt) eller bara några minuter (om hästen är välutbildad i grunden men ridits av en mindre kunnig ryttare under en period), men med konsekvent träning går det att nå dit med praktiskt taget alla hästar skulle jag vilja säga.

Och innan alla börjar yla :grin:: det är stor skillnad på att rida med kontakt men utan "stöd"/motstånd, som jag förespråkar, och att rida utan kontakt på en häst som släpper bettet och knäpper av i nacken (vilket är ett felaktigt beteende).

Så till TS: Med rätt träning är det en övergångsfas.

1kg ?? Då hade jag bytt tränare

Man skall ha så lite i handen som möjligt, det är ju det man strävar efter! (tydligen inte alla) Sedan måste man ju självklart känna skillnaden på när hästen är avknäppt och när hästen är bärig.

Men nu när jag har börjat sätta lite mer tryck i honom och kräva ännu mer engagemang bakifrån så händer det (trots en miljon halvhalter) att jag får en del tryck i handen.

Det är helt normalt för hästen att reagera så när man rakriktar den och sätter energi i den, och det ska du vara glad för, eftersom det är livförsäkringen mot att de knäpper av i nacken.

Det du behöver göra är att avväga hur mycket tryck du ska sätta i honom, och balansera det med att lösgöra så att ni inte fastnar i ett läge där du får för mycket i handen. Låt honom alltså inte gå med så mycket tryck att han trycker emot handen i mer än ett par steg i taget - växla mellan att trycka på och att lösgöra.

Själv har jag väldigt lite i handen när min häst gör saker som är "mammas gata" för honom, då har jag inte mer i handen än vad som behövs för att han blixtsnabbt ska reagera på kramningar med fingrarna eller följa med tygeln framåt när jag för fram handen. Jag känner inte att jag använder mer muskelkraft än vad som behövs för att hålla i tygeln.

När jag däremot ber om något jobbigt så kan jag få betydligt mer i handen, och då måste jag avgöra om jag kan få honom lätt igen genom att hålla kvar handen och få igenom drivningen bättre, eller om jag måste avbryta, lösgöra, och sen prova igen med bättre lösgjord häst.

Jag ger hästen det stöd den behöver, och arbetar varje häst utifrån dess tillfälliga ståndpunkt. Tycker inte att man kan säga en specifik vikt, men "sug" är ett bra ord och en känsla att eftersträva.

Kort och bra :p

Hur mycket kontakt man ska ha och allt det där tycker jag beror helt på situationen, men en så lätt kontakt som möjligt och så jämn som möjligt skulle jag säga. Så att hästen känner att man är med den hela tiden men utan att man ta handen bakåt och sådana saker. Men mitt mål är väl att ha ca ett gram eller något i handen hela tiden. En väldigt lätt kontakt alltså.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar