Svårtränsad

Sv: Svårtränsad

Ok. Han är storhäst och rids av vuxna och längre tonåringar. Även jag rider honom. Han trivs bra i stallet. Vad jag uppfattar det som iaf. Han är väldigt "het" att rida och rids därför mest av ridgymmnasiet,vuxna och personalen. Men går även lektioner. Alla storhäst lektioner har minst 4 års ridvana har jag för mig.

Ja nog låter det som svamp alltid.
Nej jag minns tyvärr inte vad det var, det är några år sedan och minnet är dåligt :o men jag vet att det var någon riktigt trög, tjock salva iallafall som skulle masseras in där svampen var.
Vi trodde att det var någon typ av eksem först just eftersom det såg så torrt ut så vi hade ju smort med någon mjukgörande salva först innan vi kontaktade veterinär och det blev det ju ännu värre av :(
Man lär sig av sina misstag.

Två olika veterinärer har kollat på min häst nu och det är virus hon har i öronen... fanns tyvärr inget som man kan behandla med :( Så småningom kanske det försvinner men tråkigt då hon har lite besvär av det. Hon tycker inte alls om att man vill ta på hennes öron eller kolla i dom..

Testa ttouch-massage för att få hästen att slappna av i munnen: Working on your horse’s mouth and gums can change emotional responses such as fear, insecurity, shyness, biting, stubbornness, inflexibility, flightiness, bucking, resistance to training. The mouth TTOUCH affects the limbic system, the part of the brain that controls emotions and learning.
How To: Stand on the left and slightly behind your horse’s head. Hold the halter firmly with the right hand and with the left make circles on the outside of your horse’s upper mouth, lip and chin areas. The lift the corner of your horse’s upper lip with your thumb and slip your fingers under the upper lip, over the gums. Slide back and forth. If the gums are dry, wet your hands.

Min häst har hållt på likadant. Kör upp huvudet och tar det åt sidan så man inte kommer åt.
Köpte sen ett äpplebett och efter det så gapar hon direkt, oavsett om det är rakt eller 2-delat.

Hmm, äppelbett. Det är ju värt att tipsa om iaf!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 821
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 036
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar