Svårt ta emot tips från folk som inte har barn?

Sv: Svårt ta emot tips från folk som inte har barn?

Det är som om dessa rön får folk att tappa perspektivet. Om mänskligheten vore så enormt känslig att den skulle degenereras av att sitta framåtvänd i en sele eller få skrika sig till sömns några nätter, då hade vi dött ut för länge sen. Det finns barn som verkligen far dåligt, (se tex dagens DN http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/de-glomda-barnen-maste-fa-battre-stod), som borde vara nummer ett att rädda. Var är alla beskäftiga vuxna som är så snabba att rycka ut annars när det gäller dessa barn?

De kanske inte rycker ut eftersom de allra flesta vuxna inte orkar se den fruktansvärda misär som många barn växer upp i, med övergrepp, misshandel och missbruk utan väljer att låta barnen fara illa och blunda i stället. Då är det nog lättare för en själv att i stället komma med åsikter till mera normala föräldrar. Så verkar vi vuxna fungera och dessvärre även många ansvariga inom socialtjänst och de som arbetar med barn.
Jag tar gärna emot råd av kloka barnlösa, människor i min bekantskapskrets som jag vet har värderingar som jag gillar brukar ofta komma med mycket goda råd och åsikter som jag tacksamt tar emot. Jag tycker det handlar mera om vilka grundvärderingar man har, än om huruvida man har barn eller inte.

Och jag skulle inte direkt kalla ankytningsforskningen för nya rön.
Det är en relativt gammal teori som stått sig genom många perspektiv och som idag anses vara brett accepterad på de flesta fronter.

Jo det är möjligt att jag aldrig skulle skrivit det om jag inte haft en man med fruktansvärda problem att somna och slappna av och dessutom för mig själv brukade det ta några timmar att somna i unga år upp till och genom tonåren. (iofs inget jag bekymrade mig om).

Kort sagt, det är många som har problem med sömnen. Däremot är det väl osannolikt att de är kopplade till spädbarnsåren.

Själv har jag som sagt inte bekymrat mig så mycket över att jag vaggade min bebis till sömns varje kväll... (Bara lade ned honom halvvaken ibland så att han inte skulle bli rädd när han vaknade i sin spjälsäng mitt i natten och det kändes ovant.)

Dessutom kändes det där faktiskt lite väl påhoppande. Det är inte som att man skulle utsätta sin bebis för några fruktansvärda upplevelser om man ville prova att lägga ned henne i sin säng precis innan hon somnat.

Det är ett dåligt "tips" att tala om för ett föräldrapar som vill ha tips för en situation som de anser inte fungerar att de ska fortsätta ha det som de har det... Man kan inte gå enbart efter en skolbok vilket du verkar göra...

Hade det handlat om amning hade DU troligen varit den som blivit idiotförklarad just för att ALLA vet vad skolboken säger om amning, ALLA vet att det är barnens bästa att amma - lik förbannat finns det många som på ett eller annat sätt inte kan amma, sedan får du kalla det till exempel lathet, men det är troligen inte hela sanningen.

Jag kunde inte amma min tvåa - han bet fel så efter några dagar rann det blod om brösten. Lägg därtill då till att han inte gick upp i vikt av amningen ... Då hade han behövt amma dygnet runt vilket inte är möjligt när du har en ettåring hemma också. ÄR jag lat som inte tänkte på vad som var sonens bästa enligt skolboken, eller är jag smart som gjorde att det blev en hållbar situation för vår familj? Jag hade när jag bad om råd av mina vänner, bvc och läkare, haft väldigt svårt att ta en person på allvar (som dessutom inte har egen erfarenhet av just det) som hade sagt till mig "Fortsätt som du har gjort, det funkar ju" för visst, han fick mat och han fick närhet, men det ska vara en hållbar situation för oss allihop... Att ge råd om sömn, lek, blöjbyte, mat etc är inte det minsta annorlunda... Klart det finns grundpsykologi och man inte ska stressa barnet i onödan, men som mino säger... Ett barn dör inte om det skulle vara så att få skrika sig till sömns några nätter och framförallt, finns det tusen andra sätt som någon säkert kan berätta om också att få barn att somna lättare....

Det verkar mååånga ha svårt att förstå... Ni får gärna komma med fina utbildningar etc. Det är jättebra om ALLA hade kunnat få det att fungera som din skolbok säger... Men, i praktiken är det viktigaste att det blir en hållbar situation för hela familjen, för helt uppenbart är de inte nöjda med sin situation och då tycker jag personligen att har man inte vettigare tips att komma med än att de ska fortsätta som de gör när de ber om råd för att ändra situationen... Det tycker jag personligen är inte bara ett dåligt tips. Det är inte särskilt snällt att tala om vad skolboken säger för de flesta vet vad den säger, men det är inte omsättbart för alla barn i praktiken... Tro det eller ej.

Jag tror ärligt talat att det är mer din inställning om att skolboken är rätt och alla barn kan behandlas därefter och att det fungerar för alla föräldrar och att du vet bättre än dessa vad som fungerar i deras situation som gör att folk inte vill lyssna på dina "tips"...

Men jisses. Vad vet du om min åsikt kring amning? Och vad har det med saken att göra?

Jag får en känsla av att du inte vet så mycket om det jag pratar om?
För det är ingen som säger att det bara finns ett sätt som är rätt. Vadå "följa skolboken"? Vilken skolbok?

Eller menar du att alla barn inte mår bra av att man tar hänsyn till deras trygghet? På vilket sätt skulle barn fungera olika i det fallet?
Självklart skiljer det sig i hur man ska göra för att barnet ska trivas. Men gemensamt måste väl ändå vara att barnets välbefinnande är viktigt?

Och jo, barn kan faktiskt ta skada av att lämnas skrikande i sin säng. Det kanske inte syns på utsidan men kan fortfarande orsaka problem.

Jag förstår inte varför du har fått för dig att jag vet bättre vad som funkar i deras situation? Vad har jag skrivit som får dig att tro det?
Jag är väldigt övertygad om att jag vet mer än den här mamman när det gäller anknytning, och personligen kan jag tycka att det inte är skadligt att lyssna även när folk råder en att strunta i en viss metod.

Men där finns ju en god väg någonstans mitt emellan - där föräldrarna (och barnet!!) kommer ur en situation där barnet inte kan komma till trygghet och ro utan att vaggas, MEN utan att för den skulle låta barnet ligga skrikande och förtvivlat tills barnet "ger upp" och resignerar, en metod som jag själv aldrig heller skulle ens klarat av att genomföra.
Som förälder måste man dels följa sitt hjärta, dels lyssna till råd, tankar och faktiska erfarenheter från olika människor. Och på något vis sålla tills man hittar en väg som både känns rätt och som fungerar.
Ett barn som måste vaggas till sömns, kan lära sig komma till ro och somna trygg utan själva vaggandet, men fortfarande med föräldrarnas närvaro, som successivt minskar tills barnet inte längre behöver sällskap. Som ju borde vara idealet för alla!
Där finns massor av människor, småbarn, större barn, tonåringar och vuxna, med sömnproblem. Var de problemet ursprungligen kommer ifrån vet jag inte, men om man redan som barn hittar en väg till trygg, skön sömn och insomnande, kanske man berett väg för bra sömn även senare i livet? Jag vet inte hur insomningstablett-konsumtionen ser ut i Sverige, men jag minns USA (där olika medikamenter säljs friare i butik) där det fanns hyllmetrar med insomningstabletter.

Tror faktiskt Penelope Leach nämnde forskning som sett förändringar i hjärnan på barn som fått skrika för länge för många gånger utan gensvar, dvs det var inget problem med skrikande barn om en förälder var nära och försökte trösta (läs tex kolik), bara om de var borta. Men jag hoppas det är extremfall.

Ja men precis! Mitt främst råd till henne var ju att den aktuella metoden inte är så mycket att ha. Sen ställde jag också frågan "hur kommer det sig att ni inte kan fortsätta som ni gör?".

Måste man komma med helhetslösningar när man ger råd? Kan det inte vara lika värdefullt att få små bitar?

Om förhållandet varit motsatt och jag varit mamman, så hade jag nog svarat ungefär "okej, då ska vi nog fortsätta leta efter en annan metod".

Ett barn som måste vaggas till sömns, kan lära sig komma till ro och somna trygg utan själva vaggandet, men fortfarande med föräldrarnas närvaro, som successivt minskar tills barnet inte längre behöver sällskap. Som ju borde vara idealet för alla!

Exakt det som jag försökte beskriva och som jag hoppas jag en vacker dag åstakommer :laugh: (är fortfarande inne på behöver sällskap.)

Men jisses. Vad vet du om min åsikt kring amning? Och vad har det med saken att göra?

Jag får en känsla av att du inte vet så mycket om det jag pratar om?
För det är ingen som säger att det bara finns ett sätt som är rätt. Vadå "följa skolboken"? Vilken skolbok?

Eller menar du att alla barn inte mår bra av att man tar hänsyn till deras trygghet? På vilket sätt skulle barn fungera olika i det fallet?
Självklart skiljer det sig i hur man ska göra för att barnet ska trivas. Men gemensamt måste väl ändå vara att barnets välbefinnande är viktigt?

Och jo, barn kan faktiskt ta skada av att lämnas skrikande i sin säng. Det kanske inte syns på utsidan men kan fortfarande orsaka problem.

Jag förstår inte varför du har fått för dig att jag vet bättre vad som funkar i deras situation? Vad har jag skrivit som får dig att tro det?
Jag är väldigt övertygad om att jag vet mer än den här mamman när det gäller anknytning, och personligen kan jag tycka att det inte är skadligt att lyssna även när folk råder en att strunta i en viss metod.

Jo, självklart mår de bra av det - amningen handlar också om trygghet och anknytning... Det tror jag alla vet...
Därför går det att jämföra, eller du menar att det är viktigare att följa skolboken om sömn men inte om amning för att barnen ska få trygghet eller? Varför försöka ge råd överhuvudtaget, situationen funkar inte, då säger man inte "fortsätt som ni har det", då kommer man med
andra lösningar på problemet, eller så är man tyst...

Tror faktiskt Penelope Leach nämnde forskning som sett förändringar i hjärnan på barn som fått skrika för länge för många gånger utan gensvar, dvs det var inget problem med skrikande barn om en förälder var nära och försökte trösta (läs tex kolik), bara om de var borta. Men jag hoppas det är extremfall.

Det är inte extremfall. Stressen som uppstår medför en massa olika förändringar i hjärnan som följer med in i vuxenålder och lägger grund för stressproblematik, sårbarhet för depressioner, ångest, ätstörningar, kongitiva svårigheter osv. Dessutom har man relationsproblematiken som uppstår när man lär sig att det inte går att lita på folk.

Gäller alltså inte om det bara sker någon enstaka gång utan om det är ett mönster i uppväxten.

Jo, självklart mår de bra av det - amningen handlar också om trygghet och anknytning... Det tror jag alla vet...
Därför går det att jämföra, eller du menar att det är viktigare att följa skolboken om sömn men inte om amning för att barnen ska få trygghet eller? Varför försöka ge råd överhuvudtaget, situationen funkar inte, då säger man inte "fortsätt som ni har det", då kommer man med
andra lösningar på problemet, eller så är man tyst...

Nej. Förr trodde man att anknytning var relaterat till amning men nuförtiden vet man att det handlar om andra saker.

Nåja, den heliga anknytningen har en tendens till att användas som slagträ i alla debatter, från kejsarsnitt till flaskmatning... Som forskare kan jag direkt dra slutsatsen att det skulle vara i stort sett omöjligt att bevisa att några veckors 5-minutande är den avgörande orsaken till att anknytningen misslyckas mellan föräldrar och barn. Det finns ju tom forskningsresultat som visar på kvalitativa förbättningar av välmåendet för både föräldrar och barn efter 5-minutersmetoden och det är mycket mer sannolikt att flera års dålig och ständigt avbruten sömn för både föräldrar och barn försämrar relationen och därmed anknytningen.

Jag gillar inte skrikmetoder, precis som jag inte gillar nannymetoder, men det finns föräldrar och barn som säkert far väl av och hittar trygghet i ett fast system när framför allt föräldrarna inte räcker till.

Har väldigt svårt att se kopplingen mellan anknytning och kejsarsnitt/flaskmatning.. Men om du har den erfarenheten så förstår jag din tveksamhet :)

Ja men precis! Mitt främst råd till henne var ju att den aktuella metoden inte är så mycket att ha. Sen ställde jag också frågan "hur kommer det sig att ni inte kan fortsätta som ni gör?".

Måste man komma med helhetslösningar när man ger råd? Kan det inte vara lika värdefullt att få små bitar?

Om förhållandet varit motsatt och jag varit mamman, så hade jag nog svarat ungefär "okej, då ska vi nog fortsätta leta efter en annan metod".

Perfekta generella helhetslösningar i detalj är nog rätt ovanliga när det gäller barnafostran, misstänker jag ;) Om de ens finns alls?
Man får lyssna till sitt hjärta och sitt förnuft och sätta ihop en metod som passar ens eget barn - och en själv. Goda råd är aldrig fel, heller, de kan visa på detaljer/synvinklar man själv missat helt.

Jo det är möjligt att jag aldrig skulle skrivit det om jag inte haft en man med fruktansvärda problem att somna och slappna av och dessutom för mig själv brukade det ta några timmar att somna i unga år upp till och genom tonåren. (iofs inget jag bekymrade mig om).

Kort sagt, det är många som har problem med sömnen. Däremot är det väl osannolikt att de är kopplade till spädbarnsåren.

Ja, det tror jag också. Väldigt osannolikt. Alltså är det inget skäl att börja träna egen insomning på ett spädbarn, det kan ju lika gärna leda till att detta med att somna blir en stressfaktor, nåt obehagligt och lite läskigt. Vilket i sin tur kan tänkas vara en orsak till senare sömnproblem.

Jag vidhåller att om småbarn ska tränas till att somna själva så är det för föräldrarnas skull, inte för barnens.

Perfekta generella helhetslösningar i detalj är nog rätt ovanliga när det gäller barnafostran, misstänker jag ;) Om de ens finns alls?
Man får lyssna till sitt hjärta och sitt förnuft och sätta ihop en metod som passar ens eget barn - och en själv. Goda råd är aldrig fel, heller, de kan visa på detaljer/synvinklar man själv missat helt.

Håller helt med, men "fortsätt som ni alltid har gjort" är inget vidare bra råd om det inte fungerar... Oavsett vad det handlar om. Och, för att återgå till ursprungsfrågan, DET kanske man måste ha haft problemen själv för att förstå alls...

Men du har verkligen hängt upp dig på den där meningen eller?

Min huvudpoäng i svaret till tjejen var att jag inte tyckte att metoden var bra. Sen ställde jag också en fråga om varför de inte ville fortsätta som de gjorde.

Men det räcker inte? Jag måste samtidigt komma med någon mirakelmetod?

Sen kan man ju diskutera vad det betyder när "saker inte fungerar". Du verkar ha fått för dig att barnet är vaket hela nätterna när min uppfattning är att de inte ville "skämma bort" sitt barn genom att hjälpa till vid nattningen.

Senast ändrad:

Mja skulle jag säga. Det är lika troligt att det är föräldrar som tycker det är urmysigt att vagga men som börjar få dåligt samvete för att de gör det enkelt för sig. Man ska ju lära barnet somna själv står det överallt i tidningar och böcker och hävdas från bekantskapskretsar.

Ja, så skulle det förstås också kunna vara. Men då misstänker jag att den syrliga kommentaren om "bara föräldrar får svara" inte kommit som svar till TS. Jag menar om de känner att de tycker det känns bra för dem och TS egentligen bekräftar att det ÄR rätt så borde de ju snarare bli glada åt hennes råd?

Vi har låtit alla våra fyra barn somna i famnen tills de varit för stora för att få plats - runt ettårsåldern. Sen har vi suttit bredvid spjälsängen medan de somnat, tills det funkat bra. För oss har detta funkat bra och vi har barn som utan problem har somnat själva sen.

Vi har också gjort så. Jag tror sonen somnade i soffan och blev buren till sängen ända upp till 2årsåldern. Han fyller snart 4 och somnar inte själv på kvällarna ännu. Vi myser med välling (när/om han vill ha), tandborstning, en bra bok och sen ligger vi kvar bredvid tills han somnar. En rutin som funkar bra för oss och honom. Vi har börjat tala om att somna själv och kommer väl börja med det snart, men samtidigt är kvällsmyset en slags samvaro; en egen stund med mamma/pappa (vi turas om varannan kväll) då inget annat får störa.

VI ser inget större problem med det. Och jag är övertygad om att den dagen vi inför "somna-själv" så kommer han att göra det. Det gick hur enkelt som helst att sluta med napp (för snart ett år sen), sova i eget rum (för 1,5 år sen) och allt annat vi gjort.
Vi har förberett via samtal, avvaktat tills han själv och vi känner oss helt redo, förberett oss på en veckas "strid", men det har hittills accepterats och fungerat på en gång faktiskt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 117
Senast: Rosett
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama